NL-Alert controlebericht 1 december in heel Nederland uitgezondenhttp://www.nctv.nl/actueel/nieuws/nl-alert-controlebericht-1-december-in-heel-nederland-uitgezonden.aspx?cp=126&cs=59950Nieuwsbericht | 01-12-2014
Maandag 1 december rond 12.00 uur is het NL-Alert controlebericht uitgezonden. Aan de hand van dit bericht kunnen mensen nagaan of zij hun mobiele telefoon juist hebben ingesteld om NL-Alert te ontvangen. Alle providers hebben het bericht via hun 2G- en 3G-netwerk in heel Nederland uitgezonden.
Alle aanbieders van mobiele telefonie ondersteunen NL-Alert. Op dit moment kunnen mensen NL-Alert nog niet ontvangen als zij met het 4G-netwerk zijn verbonden. In de loop van 2015 worden de netwerken geschikt gemaakt voor de verzending over 4G en is NL-Alert ook op 4G te ontvangen.
Steeds meer nieuwe mobiele telefoons zijn automatisch ingesteld om NL-Alert te ontvangen. Op een deel van de bestaande toestellen moet je NL-Alert nog zelf instellen. In de toekomst is NL-Alert standaard beschikbaar op de meeste toestellen die in Nederland worden verkocht.
VEELGESTELDE VRAGENHieronder vind je de meest gestelde vragen over het NL-Alert controlebericht. Staat jouw vraag er niet bij? Kijk dan bij de andere veelgestelde vragen. Kun je daar het antwoord op jouw vraag niet vinden? Neem contact op met Informatie Rijksoverheid via
www.rijksoverheid.nl/contact. Je kunt ook bellen naar 1400 op werkdagen van 8.00 tot 20.00 uur (lokaal tarief).
Ik heb mijn mobiel wel ingesteld maar geen NL-Alert ontvangen? Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je het controlebericht niet hebt ontvangen, bijvoorbeeld omdat je telefoon uit stond, omdat je telefoon verbonden was met het 4G-netwerk, of omdat jij je in een ruimte bevond met slecht bereik. Het kan ook met de instellingen van je telefoon te maken hebben.
Ik heb mijn mobiel niet ingesteld voor NL-Alert, maar wel een controlebericht ontvangen. Hoe kan dat? Steeds meer mobiele telefoons die op de Nederlandse markt komen, zijn automatisch ingesteld om NL-Alert te ontvangen. De werking van NL-Alert is vergelijkbaar met een radiosignaal. Alle juist ingestelde telefoons ontvangen het controlebericht. Wanneer je het controlebericht ontvangt, is je mobiel juist ingesteld om NL-Alert te ontvangen.
Waarom heb ik meerdere controleberichten ontvangen? Het NL-Alert controlebericht wordt gedurende een periode uitgezonden. Als je telefoon tijdens het uitzenden van een NL-Alert contact maakt met verschillende zendmasten kan het zijn dat je het bericht meerdere malen ontvangt.
Ik ontving het controlebericht later dan was aangekondigd. Hoe kan dat? Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je het bericht later hebt ontvangen. Bijvoorbeeld omdat je toestel tijdelijk uit stond, je toestel actief in gebruik was, je in gesprek was of je je tijdelijk in een gebied met slecht of geen bereik bevond.