Netwerk gedeeltelijk uitschakelen in het ramp gebied. (geen oproepen meer accepteren en doorgeven met uitzondering van 112 oproepen)
Iedereen die al aan het bellen was verliest dan verbinding, mensen die willen bellen komen er niet door. (met uitzondering van 112 oproepen)
Hierdoor komen alle kanalen van een cell vrij en is er ruim voldoende capaciteit om gewone SMSjes te sturen die iedereen kan ontvangen.
Zodra de smsjes verstuurd zijn schakel je de cell weer in. duurt een paar seconden en de meeste mensen zullen het niet eens merken dat het netwerk even afgesloten is geweest.
Het is volgens mij op dit moment technisch moeilijker (lees: er zijn veel grotere aanpassingen nodig aan de infrastructuur) om SMS berichten te versturen per cell, zodat alleen de toestellen in een specifieke cell een SMS bericht krijgen. Als dat überhaupt al kan.
Nogmaals, ik ben geen expert, maar wat ik er van begrijp is SMS ook nooit daarvoor bedoeld geweest. Het is gericht op "1 to 1 communicatie", van 1 verzender naar 1 ontvanger. "SMS Servers" kunnen wel een groot aantal berichten tegelijk versturen, maar technisch gezien is dit nog steeds "1 to 1" communicatie, alleen dan tig keer herhaald.
Cell broadcasting is juist wel bedoeld voor "1 to many" communicatie, en lijkt mij daarom ook de juiste keuze...
Als een leek denk ik ook dat het niet zo makkelijk is om een deel van het netwerk "even aan en uit" te schakelen. (Maar daar kan ik dus helemaal naast zitten). Zeker niet omdat er niet 1 netwerk is, maar meerderen.....