Waar vind jij dat jou verantwoording ligt? (politie)

Auteur Topic: Waar vind jij dat jou verantwoording ligt? (politie)  (gelezen 1855 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nienke-ambu

  • Verbannen gebruiker
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Gepost op: 7 juli 2009, 02:00:30
Casuistiek van enige tijd terug.

Mevrouw, leeftijd tussen de 35 en 40 jaar, staat met haar auto op de vluchtstrook langs de snelweg.
Een toevallige passerende politiewagen met 2 agenten zien mevrouw driftig heen en weer lopen en stoppen om polshoogte te nemen.
Mevrouw geeft hevige pijn in de buik aan, de agenten bieden aan om een ambulance te regelen zodat er naar mevrouw gekeken kan worden.
Dit weigert mevrouw en de agenten vervolgen hun weg nadat ze mevrouw op haar eigen verantwoordelijkheid hebben gewezen en haar verzocht hebben naar
de dichtsbijzijnde parkeerplaats te rijden ivm gevaar voor het overige verkeer.
Een half uur later belt een passant 112 omdat mevrouw, niet aanspreekbaar, op de parkeerplaats ligt.

Wat vinden jullie als politiecollega's, laat je de verantwoording in een dergelijke situatie aan deze mevrouw over of neem jij het heft in handen en laat je een ambu komen om mevrouw na te kijken.

Ik ben benieuwd hoe jullie in een dergelijke situatie zouden reageren.




Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #1 Gepost op: 7 juli 2009, 08:06:21
Hangt wat mij betreft helemaal af van de aanspreekbaarheid/helderheid van mevrouw zelf, de mate waarin ze pijn aangeeft, de plek waar ze pijn zou hebben, of dat acuut was of al langer, etc. Als iemand vrij helder is, niet aangeeft extreme pijn te hebben, ook na een tijdje praten goed blijft en dan aangeeft absoluut geen ambu te willen en zelf wel naar de huisarts te gaan, dan zou ik geen ambu bestellen...
greetz,  Enrique


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #2 Gepost op: 7 juli 2009, 09:01:44
Amen, als men niet geholpen wil worden dan zijn de gevolgen voor hen zelf.... tenzij je de indruk hebt dat zij niet voor zichzelf kunnen beslissen...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #3 Gepost op: 7 juli 2009, 09:11:31
Ik zou eerst nog even wat doorvragen. Je moet er een goed gevoel bij hebben om niets te doen.
Als ik het gevoel heb dat het niet pluis zit, zou ik toch een ambu bestellen.
Mevr. heeft immers niet voor niets de auto op de vluchtstrook gezet om heen en weer te gaan lopen. Het was dus geen darmkrampje.
Zeker als agent heb je overwicht. Mensen hebben vaak een angst voor ambulances en dokters. Maar dat neemt niet weg dat het in sommige gevallen de enige en beste optie is.
Mooi dat jij er dan bent om ze op te vangen en daarin te begeleiden.

Maar als je echt niets bijzonders kunt vinden en mevrouw blijkbaar vanwege "aanstelleritis" de auto op de vluchtstrook gezet heeft, dan is het sommeren om zo vlug mogelijk weg te wezen. Het gevaar van op de vluchtstrook heen en weer lopen is dan groter dan de buikpijn. Treat first what kills first.  ;)


Ijs_Duivel

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 7 juli 2009, 18:03:21
Amen, als men niet geholpen wil worden dan zijn de gevolgen voor hen zelf.... tenzij je de indruk hebt dat zij niet voor zichzelf kunnen beslissen...

Is soms verrot moeilijk in te schatten, wat geeft iemand aan idd. Verder ben ik het geheel eens!


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #5 Gepost op: 8 juli 2009, 02:24:10
Ik zou eerst nog even wat doorvragen. Je moet er een goed gevoel bij hebben om niets te doen.
Als ik het gevoel heb dat het niet pluis zit, zou ik toch een ambu bestellen.
Mevr. heeft immers niet voor niets de auto op de vluchtstrook gezet om heen en weer te gaan lopen. Het was dus geen darmkrampje.
Zeker als agent heb je overwicht. Mensen hebben vaak een angst voor ambulances en dokters. Maar dat neemt niet weg dat het in sommige gevallen de enige en beste optie is.
Mooi dat jij er dan bent om ze op te vangen en daarin te begeleiden.

Maar als je echt niets bijzonders kunt vinden en mevrouw blijkbaar vanwege "aanstelleritis" de auto op de vluchtstrook gezet heeft, dan is het sommeren om zo vlug mogelijk weg te wezen. Het gevaar van op de vluchtstrook heen en weer lopen is dan groter dan de buikpijn. Treat first what kills first.  ;)

Ik kan wel andwoord geven, maar mijn mening is al voorgekouwd :D  Mijn dank!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #6 Gepost op: 8 juli 2009, 08:14:35
Zoals hierboven al eerder gezegd, ik bied het aan en als mensen het zelf beter weten, mij best dan niet. Ga echt niet tot het uiterste om door mijn wil door te drammen.
Zolang ik het heb aangeboden en men wil er geen gebruik van maken is het voor eigen verantwoording.  8)
Als een slachtoffer niet meer helder is en heb het niet pluis gevoel bestel ik een ambo of ze het nu willen of niet.  O0
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn