http://www.echo.nl/ww-li/buurt/lees/893577/brandweercommandant.wijst.op.eigen.verantwoordelijkheid/Brandweercommandant wijst op eigen verantwoordelijkheid
Redactie - 28 juli 2009
http://www.echo.nl/_upload/dorisedition_148/media/250/A1E77253-1BC7-4615-95AB-C92A1845CE06.jpgHans van Wijk van de Intergemeentelijke Brandweer Bollenstreek. (Foto: Writing4U)
LISSE - 'Ik heb een verkeerde inschatting gemaakt van de gevoelens die leefden bij het brandweerkorps van Lisse.' Dat zegt Hans van Wijk, commandant van de Intergemeentelijke Brandweer Bollenstreek (IBB). In februari van dit jaar, tijdens de vergadering van het seniorenconvent, zei hij nog: 'Het vertrouwen in de samenwerking en in elkaar is weer helemaal terug.'
Even leek Van Wijk niet bereid tot een reactie, toen hij openhartig mededeelde: 'Ik ben er op dit moment niet aan toe om op een rationele manier over de gebeurtenissen te praten en wil geen dingen zeggen waar ik later spijt van heb. De stuurgroep van de IBB is zich aan het beraden over maatregelen en intern kijken ze hoe het verder moet. Emotioneel zit ik daar diep in.'
Van Wijk toonde zich wat later toch bereid om enkele vragen te beantwoorden. Is er in de afgelopen vijftien maanden en bij de presentatie van de conclusies door de onderzoekscommissie een verkeerde voorstelling van zaken gegeven? Is er inderdaad een verzoek ingediend voor de aanschaf van ademluchtapparatuur, terwijl deze flessen al aangeschaft waren? Van Wijk: 'Ik betreur hoe het gelopen is. Ik was net anderhalve maand in deze functie werkzaam. Ik heb gewoon niet voldoende ingeschat hoe gevoelig de zaken lagen bij Lisse.' Hij houdt, wat het raadsvoorstel betreft, voet bij stuk. 'Wat ik heb gezegd, daar blijf ik achter staan. In dit voorstel ter verbetering van bedrijfsvoering en het organisatorisch geheel zijn elementen meegenomen die passen in de doelstelling van het IBB. Met het raadsvoorstel was niets mis. Als men zegt, dat er dingen in staan die onjuist en onvolledig zijn, dan betreur ik dat. Het is jammer dat we niet in staat zijn geweest om dat in elk geval goed te bespreken.'
Apparatuur
Was de ademluchtapparatuur al aangeschaft voordat het raadsvoorstel in de gemeenteraad werd besproken? 'Er waren wel nieuwe flessen, maar deze waren niet voor Lisse. Er lag een offerte voor de ademluchtapparatuur. Op het moment dat de gemeenteraad toestemming zou hebben gegeven, zouden we deze apparatuur gekocht hebben, inclusief het deel voor Lisse. Volgens mijn informatie waren de flessen die bij de post Lisse lagen, niet voor Lisse bestemd. We hebben namelijk niets aan flessen alleen; je zou dan namelijk ook ademluchttoestellen gekocht moeten hebben.'
Vanuit de politiek klinkt de roep om disciplinaire maatregelen. Dreigt hij de zondebok te worden, zodat de stuurgroep haar straatje kan schoonvegen? 'Als dingen niet goed lopen, ben ik daar verantwoordelijk voor. Maar de stuurgroep is ook eindverantwoordelijk voor mij. Ik moet afwachten waarmee zij naar buiten komen.' Blijft u tot het einde van het jaar in uw huidige functie? 'Ik kan niet zeggen, dat ik tot eind dit jaar blijf. Verder wil ik zeggen, dat we een jaar stil zijn blijven staan, terwijl we veel hadden kunnen doen. Dat is heel jammer. Ik betreur dat het zo gelopen is.'