Bezuinigingen op brandweer A'dam: personeel voelt zich niet veilig

Auteur Topic: Bezuinigingen op brandweer A'dam: personeel voelt zich niet veilig  (gelezen 20574 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #10 Gepost op: 8 juli 2009, 21:49:06
Die eerdere paraatheid was niet lokaal alleen in Amsterdam maar landelijk ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #11 Gepost op: 8 juli 2009, 21:52:11
Voor de liefhebbers 52 pagina's informatie hierover:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,10315.0.html


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 8 juli 2009, 21:52:22
Goh...is er al niet eerder een strijd geweest binnen de brandweer Amsterdam...toen heeft het leger de paraatheid moeten verzorgen vanwege een plaatselijke zeer besmettelijke ziekte....ofzo :-X

Overigens met alle lof voor de brandweerlieden, want hoe er met hun wordt omgegaan is verre van netjes. En alles in het kader van bezuinigingen...wil de politiek niet inzien dat voor een veilige brandweerzorg er op een gegeven moment niet verder bezuinigd kan worden? Nee, want zolang de branden uitgaan, werkt naar hun idee de brandbestrijding.

Top! We gaan het beleven. Wil de eerste wagen wel zien die halverwege een klusje (waarbij natuurlijk geen gevaar voor de omgeving is, dus bijvoorbeeld wateroverlast) terugrijdt naar de kazerne omdat de dienst van de bemanning er op zit en de overuren niet uitbetaald worden...waar je niet betaald voor krijgt hoef je ook niet te werken toch...? :-X

Of ben ik te cynisch en wordt de situatie gedramatiseerd? :-\

Volgens mij niet, maar we gaan het meemaken...


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #13 Gepost op: 8 juli 2009, 22:11:59
Caroline haar termijn zit er al bijna weer op, nog even een laatste tik voor ze zelf vertrekt, niet omdat zij zich zelf te duur vindt voor de prestatie die ze levert maar om elders zonder enige empathie de volgende klus te klaren.

Geen overwerk bij een korps wat bij regelmaat kamt met personeels tekort en daarmee noodgedwongen overwerk moet laten verrichten, een vacature stop klopt blust u de brand zelf maar, het verhaal over CAO en ABP is uit de lucht gegrepen nee een nieuwe aanpak zoals eerder aangekondigd;

ma 15 okt 2007, 09:02
'Sprinkler verplicht in nieuwbouw'
door Gijsbert Termaat
AMSTERDAM - Nieuwe woningen in ons land moeten standaard worden voorzien van een sprinklerinstallatie.
 
Ook moeten er betaalbare en makkelijk te installeren setjes bij bouwmarkten als Gamma en Praxis verkrijgbaar zijn. Dat stelt Caroline van de Wiel, de hoogste brandweerfunctionaris van ons land. De kersverse voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR) vindt dat meer preventieve oplossingen de veiligheid in huis kan vergroten en dan ook gestimuleerd of verplicht moeten worden.

Kinderkamer
"Minder vrijblijvendheid van de burger kan bijdragen aan een hogere brandveiligheid. Een beetje doe-het-zelver draait zijn hand niet om een elektrische vloerverwarming in zijn nieuwe keukenvloer aan te leggen, dan kan hij ook wel iets in het plafond van de kinderkamer schroeven tussen de veilig geïnstalleerde inbouwspotjes", aldus Van de Wiel, die deze maand voorzitter werd van de NVBR. Daarmee maakt Van de Wiel bliksemcarrière, want ze was nauwelijks een jaar geleden zonder enige brandweerervaring de eerste vrouw in deze typische mannenwereld die een regionaal korps ging leiden.

Ze werd commandant van Brandweer Amsterdam, met zeshonderd medewerkers het grootste korps van ons land. Lang heeft ze geaarzeld om NVBR-voorzitter te worden. "Ik heb in Amsterdam nog een hele klus te klaren die veel tijd vergt", legt zij uit. "Maar veel mensen binnen de brandweer wilden dat ik de nieuwe voorzitter zou worden."

Sprinklers in huizen

AMSTERDAM, dinsdag -  Voor het eerst zullen er in renovatiewoningen sprinklers worden aangebracht. De Amsterdamse brandweer start deze primeur in de buurt Oostenburg.

In zo'n honderd huizen komen de sproei-installaties te hangen die vanzelf aangaan als er brand uitbreekt. Het betreft een proef van het brandweerkorps en woningcorporatie Alliantie. Het is de bedoeling dat in de hoofdstad uiteindelijk steeds meer huizen worden ingericht met sprinklers.

Woningsprinklers worden op verschillende plaatsen in de wereld, zoals Nieuw-Zeeland en de Verenigde Staten, al gebruikt. Ook in Europa, bijvoorbeeld in Engeland en Finland, wordt het steeds meer toegepast. In ons land is dit nog nauwelijks het geval. "Het is wel een enkele keer gedaan in nieuwbouwhuizen, maar gebeurt veel te weinig", zegt hoofdcommandant Caroline van de Wiel van brandweer Amsterdam-Amstelland.

Blij

"We zijn erg blij dat Alliantie deze proef met ons wil aangaan. Er bestaan veel misverstanden over sprinklers in woningen. Het zijn heel andere dan die dingen die al afgaan als je staat te roken. Deze systemen werken alleen bij brand en zetten ook niet meteen je hele huis onder water. Maar daarbij, als wij langs moeten komen, gaan we ook niet bepaald zachtzinnig te werk en wordt er nog veel meer schade aangericht."

Woningsprinklers reageren pas wanneer de temperatuur boven de zeventig graden Celsius is. Slechts één op de 1,6 miljoen gaat zonder reden spontaan af. "De cijfers liegen er niet om. De meeste branden zijn woningbranden", stelt de brandweer. "Ook de meeste slachtoffers vallen bij een woningbrand. De maatregelen die we nu hebben, zijn bouwkundige preventie en rookmelders. Daarbij moet men bedenken dat de tijd tussen ontstaan en ontdekking van een brand vijftien minuten kan zijn. En dat als de brand is ontdekt, je door rookontwikkeling circa twee minuten hebt om te vluchten. De sprinkler is bij uitstek het middel dat in die eerste minuten van de brand ervoor zorgt dat bewoners tijdig hun woning kunnen ontvluchten en dat de brandschade beperkt blijft."

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3492653/__Sprinklers_in_huizen__.html


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #14 Gepost op: 8 juli 2009, 22:24:32
Caroline haar termijn zit er al bijna weer op, nog even een laatste tik voor ze zelf vertrekt, niet omdat zij zich zelf te duur vindt voor de prestatie die ze levert maar om elders zonder enige empathie de volgende klus te klaren.

Geen overwerk bij een korps wat bij regelmaat kamt met personeels tekort en daarmee noodgedwongen overwerk moet laten verrichten, een vacature stop klopt blust u de brand zelf maar, het verhaal over CAO en ABP is uit de lucht gegrepen nee een nieuwe aanpak zoals eerder aangekondigd;

ma 15 okt 2007, 09:02
'Sprinkler verplicht in nieuwbouw'
door Gijsbert Termaat
AMSTERDAM - Nieuwe woningen in ons land moeten standaard worden voorzien van een sprinklerinstallatie.
 
Ook moeten er betaalbare en makkelijk te installeren setjes bij bouwmarkten als Gamma en Praxis verkrijgbaar zijn. Dat stelt Caroline van de Wiel, de hoogste brandweerfunctionaris van ons land. De kersverse voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR) vindt dat meer preventieve oplossingen de veiligheid in huis kan vergroten en dan ook gestimuleerd of verplicht moeten worden.

Kinderkamer
"Minder vrijblijvendheid van de burger kan bijdragen aan een hogere brandveiligheid. Een beetje doe-het-zelver draait zijn hand niet om een elektrische vloerverwarming in zijn nieuwe keukenvloer aan te leggen, dan kan hij ook wel iets in het plafond van de kinderkamer schroeven tussen de veilig geïnstalleerde inbouwspotjes", aldus Van de Wiel, die deze maand voorzitter werd van de NVBR. Daarmee maakt Van de Wiel bliksemcarrière, want ze was nauwelijks een jaar geleden zonder enige brandweerervaring de eerste vrouw in deze typische mannenwereld die een regionaal korps ging leiden.

Ze werd commandant van Brandweer Amsterdam, met zeshonderd medewerkers het grootste korps van ons land. Lang heeft ze geaarzeld om NVBR-voorzitter te worden. "Ik heb in Amsterdam nog een hele klus te klaren die veel tijd vergt", legt zij uit. "Maar veel mensen binnen de brandweer wilden dat ik de nieuwe voorzitter zou worden."

Sprinklers in huizen

AMSTERDAM, dinsdag -  Voor het eerst zullen er in renovatiewoningen sprinklers worden aangebracht. De Amsterdamse brandweer start deze primeur in de buurt Oostenburg.

In zo'n honderd huizen komen de sproei-installaties te hangen die vanzelf aangaan als er brand uitbreekt. Het betreft een proef van het brandweerkorps en woningcorporatie Alliantie. Het is de bedoeling dat in de hoofdstad uiteindelijk steeds meer huizen worden ingericht met sprinklers.

Woningsprinklers worden op verschillende plaatsen in de wereld, zoals Nieuw-Zeeland en de Verenigde Staten, al gebruikt. Ook in Europa, bijvoorbeeld in Engeland en Finland, wordt het steeds meer toegepast. In ons land is dit nog nauwelijks het geval. "Het is wel een enkele keer gedaan in nieuwbouwhuizen, maar gebeurt veel te weinig", zegt hoofdcommandant Caroline van de Wiel van brandweer Amsterdam-Amstelland.

Blij

"We zijn erg blij dat Alliantie deze proef met ons wil aangaan. Er bestaan veel misverstanden over sprinklers in woningen. Het zijn heel andere dan die dingen die al afgaan als je staat te roken. Deze systemen werken alleen bij brand en zetten ook niet meteen je hele huis onder water. Maar daarbij, als wij langs moeten komen, gaan we ook niet bepaald zachtzinnig te werk en wordt er nog veel meer schade aangericht."

Woningsprinklers reageren pas wanneer de temperatuur boven de zeventig graden Celsius is. Slechts één op de 1,6 miljoen gaat zonder reden spontaan af. "De cijfers liegen er niet om. De meeste branden zijn woningbranden", stelt de brandweer. "Ook de meeste slachtoffers vallen bij een woningbrand. De maatregelen die we nu hebben, zijn bouwkundige preventie en rookmelders. Daarbij moet men bedenken dat de tijd tussen ontstaan en ontdekking van een brand vijftien minuten kan zijn. En dat als de brand is ontdekt, je door rookontwikkeling circa twee minuten hebt om te vluchten. De sprinkler is bij uitstek het middel dat in die eerste minuten van de brand ervoor zorgt dat bewoners tijdig hun woning kunnen ontvluchten en dat de brandschade beperkt blijft."

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3492653/__Sprinklers_in_huizen__.html





als inderdaad de brandveiligheid aanzienlijk verbetert wordt op lange termijn door nieuwe voorschriften dan zou op termijn misschien een verandering in de repressieve kant kunnen plaatsvinden. Dit heeft wel als voorwaarde dat je ook de bestaande gebouwvoorraad moet gaan aanpassen. We spreken dan over honderden miljoenen euro's die burgers en bedrijven moeten investeren.

Ik denk dat het voorlopig goedkoper is om de repressieve organisatie op peil te houden... Voor vinexwijken zou het misschien wel kunnen.


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #15 Gepost op: 8 juli 2009, 22:50:15
Citaat
als inderdaad de brandveiligheid aanzienlijk verbetert wordt op lange termijn door nieuwe voorschriften dan zou op termijn misschien een verandering in de repressieve kant kunnen plaatsvinden. Dit heeft wel als voorwaarde dat je ook de bestaande gebouwvoorraad moet gaan aanpassen. We spreken dan over honderden miljoenen euro's die burgers en bedrijven moeten investeren.

Ik denk dat het voorlopig goedkoper is om de repressieve organisatie op peil te houden...

Ik denk het met je mee, nee ik weet het zeker, maar het kalf zal eerst weer moeten verdrinken voor Caroline begrijpt dat de brandweer slechts een noodzakelijk kwaad is en de brandweerwet niet door haar alleen kan worden gewijzigd.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #16 Gepost op: 8 juli 2009, 22:54:31
Misschien moet er een 'brandweer' belasting komen a la de waterschapsbelastingen, afvalstoffenbelasting. Je hebt dan als burger direct zicht op de hoeveelheid geld die besteed wordt. Waarom zouden trouwens de verzekeringsmaatschappijen ook niet wat gaan bijdragen... Een goede brandweer is ook in hun voordeel (zie ook uitspraak Hilversum over uitruktijden).


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #17 Gepost op: 8 juli 2009, 23:27:36
Ik ben inhoudelijk niet zo bekend met de "problemen" tussen de Amsterdamse brandweerlieden en hun korpsleiding. Ik hoop alleen van harte dat iedereen dat krijgt waar hij/zij recht op heeft. Feit is dat er nog wel meer gedoe in brandweer-Nederland zal plaatsvinden als gevolg van bezuinigingen. Zoals zo vaak loopt Amsterdam voorop, soms in positieve zin, soms in negatieve zin, zoals hier bij deze bezuinigingen. De meeste gemeenten zullen de gevolgen van de economische crisis de komende 2 a 3 jaar gaan merken. Laten we met z'n allen hopen dat het voor ons hulpverleners mee zal vallen.

Dit soort bezuinigingen baren mij wel ernstig zorgen. Er wordt immers veel van ons hulpverleners verwacht. Het mag alleen niets kosten. Volgens mij gaat dat slecht samen. Willen we veilig werken dan moeten we goed opgeleid en geoefend zijn. Als men daar op gaat bezuinigen dan rollen we met z'n allen gewoon weer achteruit......

Ik heb nog wel even een vraag over die 7e man in de Amsterdamse TS. Kunnen de Amsterdamse collega's nou echt niet zonder?Ik vind de argumenten namelijk mager. Er wordt gezegd dat hij/zij onmisbaar is voor de binnenaanval in oude panden in de binnenstad. Ik vraag mij af waarom de rest van de brandweerkorpsen met een oude binnenstad geen gebruik maakt van een 7e man/vrouw. Amsterdam niet de enige brandweer is die met dergelijke panden te maken heeft.

Misschien moet er een 'brandweer' belasting komen a la de waterschapsbelastingen, afvalstoffenbelasting. Je hebt dan als burger direct zicht op de hoeveelheid geld die besteed wordt. Waarom zouden trouwens de verzekeringsmaatschappijen ook niet wat gaan bijdragen... Een goede brandweer is ook in hun voordeel (zie ook uitspraak Hilversum over uitruktijden).


Ik vind dit wel twee goede ideeën.

Laat de burger maar eens zien waar het geld allemaal aan wordt besteed. Vraag de gemiddelde burger maar eens of zijn/haar geldt naar de brandweer moet of naar het zoveelste kansarme kunstproject (omdat de kunstenaar zijn eigen broek niet kan ophouden….). Ik kan de uitkomst wel inschatten.

Ook de verzekeringsmaatschappijen mogen wel eens wat gaan bijdragen. We nemen veel risico’s om een bedrijfspand te redden. Wie doen we daar het grootste plezier mee? Precies, de verzekeringsmaatschappij. Veel van de klussen die wij uitvoeren doen we grotendeels in het belang van de verzekeringsmaatschappijen.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #18 Gepost op: 8 juli 2009, 23:31:03
Vraag de gemiddelde burger maar eens of zijn/haar geldt naar de brandweer moet of naar het zoveelste kansarme kunstproject (omdat de kunstenaar zijn eigen broek niet kan ophouden….). Ik kan de uitkomst wel inschatten.

Een belasting erbij ben ik fel op tegen, maar inderdaad, het geld elders vandaan trekken vind ik een goed plan.  O0


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #19 Gepost op: 8 juli 2009, 23:32:20
Buiten dat het belachelijk is ...

Je ziet dat er op alle overheidsdiensten bespaard gaat worden ... Politie krijgt minder personeel, 40 tot 50 vacature's in grotere districten is geen uitzondering, nieuwe landelijke regeling waardoor pauze niet meer betaald word en er een half uur meer gewerkt moet worden, nieuw systeem wat dermate veel tijd in beslag neemt waardoor er minder personeel is ....

Dat het dus te verwachten valt, dat ze bij de brandweer ook gaan bezuinigen......

Volgende bezuiniging, minder slangen, lichten en een jaartje langer met de helm? ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !