Bezuinigingen op brandweer A'dam: personeel voelt zich niet veilig

Auteur Topic: Bezuinigingen op brandweer A'dam: personeel voelt zich niet veilig  (gelezen 19973 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

BRW4120

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 304
  • Beheerder Meldkamer
Reactie #60 Gepost op: 13 juli 2009, 11:52:47
p2kflex
09:58:27 13-07-09GROUP-1BR 1 BUITENBRAND OVERIG (+Inc.net: reg.inmeld+) ING Bank Hoofdkantoor BIJLMERPLEIN 888 Bank gebouw ZO [ 544 ]
0100919BRW Amsterdam - Rudolf (Lichtkrant)



en vandaag doet Rudolf weer mee.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #61 Gepost op: 13 juli 2009, 17:06:00
Brandweer sluit Remmerdenplein

Van der Wiel heeft juist kazerne Rudolf gesloten omdat die in een gebied staat waar het brandrisico gering wordt geacht: de woningen in de buurt zijn vrij nieuw.

AMSTERDAM - De brandweer heeft zaterdag vanwege personeelstekort kazerne Rudolf aan het Remmerdenplein in Zuidoost noodgedwongen een dag gesloten. De wettelijke norm van acht minuten aanrijtijd was daardoor niet gegarandeerd.

De aangekondigde bezuinigingen hebben niets met deze sluiting te maken. Het personeelstekort ontstond doordat een aantal brandweermannen zich zaterdag ziek meldde. Ziekteverzuim is volgens woordvoerder Jeroen Nan een groot probleem bij de Amsterdamse brandweer. Doordat het korps kampt met een personeelstekort en bovendien in deze periode veel brandweerlieden met vakantie zijn, was het niet mogelijk de zieken te vervangen.

Brandweercommandant Caroline van der Wiel besloot daarop het personeel dat dienst zou doen op de kazerne Remmerdenplein te verdelen over andere kazernes.

Van der Wiel heeft juist kazerne Rudolf gesloten omdat die in een gebied staat waar het brandrisico gering wordt geacht: de woningen in de buurt zijn vrij nieuw. Ook is het gebied volgens het korps vanuit andere brandweerkazernes goed bereikbaar.

Bovendien beschikt een groot deel van de woningen over rookmelder. Die rookmelders zorgen ervoor dat brand sneller wordt ontdekt en de brandweer eerder gewaarschuwd wordt. Toen de kazerne in 2007 - om dezelfde reden als nu - enkele weken dicht moest, heeft de brandweer de melders aan de bewoners aangeboden.

De korpsleiding heeft inmiddels laten weten dat het niet is uitgesloten dat de kazerne in de toekomst vaker onbemand zal zijn.

Volgens de woordvoerder heeft de sluiting zaterdag geen vervelende gevolgen gehad. Er gebeurden geen noemenswaardige incidenten die acuut ingrijpen noodzakelijk maakten.

De krappe bezetting heeft volgens Nan ook te maken heeft met de Arbeidstijdenwet van vorig jaar. Het personeel dat daarvoor geworven is, is nog niet klaar met de opleiding.

Nan: ''Wij zijn er ook niet blij mee, maar in deze situatie was er geen andere oplossing. We hopen dat het niet vaker voorkomt, maar ik vrees het ergste. Dit probleem is namelijk niet zomaar op te lossen. Het zal nog wel even duren voor het korps weer op sterkte is. Tot die tijd zijn we kwetsbaar als veel collega's zich ziek melden.''

Een paar honderd meter verderop, in het Bijlmerpark, wordt nu het Kwakoefestival gehouden, met duizenden mensen en heel veel barbecues. Maar dat is volgens Nan geen extra probleem. ''Doordat daar zoveel mensen zijn, is de kans dat de brand snel ontdekt wordt veel groter en is het risico op verspreiding van het vuur veel minder groot. Als er iets gebeurt, is de brandweer er vanaf de andere kazernes snel genoeg bij.'' (HET PAROOL)

http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/253343/2009/07/13/Brandweer-sluit-Remmerdenplein.dhtml


basseman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Reactie #62 Gepost op: 14 juli 2009, 02:24:27
Wat in mijn ogen zooo fout is; Klagen over bijvoorbeeld 1 man minder op een voertuig, dat het onverantwoord is.... Maar ondertussen wel dreigen met acties zoals staken, ziekmelden. Nou in mijn ogen ben je dan pas onverantwoord bezig.
'T is elke keer weer brandweer...


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #63 Gepost op: 14 juli 2009, 07:51:18
Wat in mijn ogen zooo fout is; Klagen over bijvoorbeeld 1 man minder op een voertuig, dat het onverantwoord is.... Maar ondertussen wel dreigen met acties zoals staken, ziekmelden. Nou in mijn ogen ben je dan pas onverantwoord bezig.

Wat in mijn ogen zo fout is zijn de mensen die niet weten waar het over gaat!

Stel je nu eerst eens goed op de hoogte hoe het zit met de gemaakte afspraken in het verleden, verdiep je eens in de begroting van de afgelopen 10 jaar, daarna naar de organisatieopbouw over die zelfde periode, lees ook eens wat rapporten over incidenten en vooral de conclusies, daarna verneem ik graag wie er nu onverantwoord bezig zijn!

De brandweer is een noodzakelijk kwaad met veel mannen en vrouwen in de straat die ijverig hun best doen, zij verdienen respect en waardering voor hun inzet.

Weg met dwangmatig jojo managers, papieren tijgers die slechts op eigen roem uit zijn, veiligheid vraagt continuïteit in beleid, weten waar we voor staan.


His Royal Dudeness Mr Pirovano

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #64 Gepost op: 14 juli 2009, 10:49:16
Dat neemt niet weg dat Amsterdam wat 'eigengereid' over komt. Ik zit zelf in de zeevaart,
kan me voorstellen dat bv. Rotterdam/Gezamenlijk brandweer door de bank genomen
een niet veel mindere inzetdiepte hebben dan A'dam.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #65 Gepost op: 14 juli 2009, 11:20:59
(...)
Stel je nu eerst eens goed op de hoogte hoe het zit met de gemaakte afspraken in het verleden, verdiep je eens in de begroting van de afgelopen 10 jaar, daarna naar de organisatieopbouw over die zelfde periode, lees ook eens wat rapporten over incidenten en vooral de conclusies, daarna verneem ik graag wie er nu onverantwoord bezig zijn!
(...)




blijkbaar ben je erg goed op de hoogte. Zou je ons eens van de feiten op de hoogte kunnen brengen en/of ons linken kunnen geven waar we je conclusie kunnen nalezen


His Royal Dudeness Mr Pirovano

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #66 Gepost op: 14 juli 2009, 12:12:19
O0


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #67 Gepost op: 14 juli 2009, 17:37:03
Citaat
blijkbaar ben je erg goed op de hoogte. Zou je ons eens van de feiten op de hoogte kunnen brengen en/of ons linken kunnen geven waar we je conclusie kunnen nalezen

Ja dat ben ik maar geef mij 1 goede reden waarom ik voor (ons) wie zijn dat, bij gebrek aan enig eigen initiatief nader zou moeten informeren. Neem zelf de moeite zo schreef ik en kom dan met je conclusie, je wilt het nu omdraaien palmpie terwijl je zelf over genoeg informatie beschikt. Ik houd niet zo van spelletjes nog van rare gezichtjes en nee ik heet geen Vos.

En wat betreft, beter gezegd, de opmerking van His Royal Dudeness Mr Pirovano heb ik slechts als antwoord vooral in de zeevaart blijven, op welke inzetdiepte is wel mijn vraag?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #68 Gepost op: 14 juli 2009, 21:27:26
Ja dat ben ik maar geef mij 1 goede reden waarom ik voor (ons) wie zijn dat, bij gebrek aan enig eigen initiatief nader zou moeten informeren. Neem zelf de moeite zo schreef ik en kom dan met je conclusie, je wilt het nu omdraaien palmpie terwijl je zelf over genoeg informatie beschikt. Ik houd niet zo van spelletjes nog van rare gezichtjes en nee ik heet geen Vos.

En wat betreft, beter gezegd, de opmerking van His Royal Dudeness Mr Pirovano heb ik slechts als antwoord vooral in de zeevaart blijven, op welke inzetdiepte is wel mijn vraag?

 ??? ??? Ook goed...


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #69 Gepost op: 14 juli 2009, 21:50:25
Ik meng mij maar even niet in de stekelige opmerkingen die links en rechts worden uitgedeeld. Ik ben wel weer geïnteresseerd in de situatie in het Amsterdamse. Voor buitenstaanders komt de hele situatie in Amsterdam enigzins vreemd over. Dat mag je de mensen niet kwalijk nemen. De inside-information heeft een boel mensen namelijk nog niet bereikt.

Ik begin het vermoeden te krijgen dat het in Amsterdam niet zozeer om die zevende man gaat maar dat er een dieper ongenoegen schuilgaat in de mannen van de kazernes. Als Advies geen zin heeft om Palmpie iets uit te leggen dan betreur ik dat. Ik ben namelijk wel degelijk geïnteresseerd in het verhaal van Amsterdam.

Ik hoop dat ik mensen kan motiveren om ons te informeren.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.