Bezuinigingen op brandweer A'dam: personeel voelt zich niet veilig

Auteur Topic: Bezuinigingen op brandweer A'dam: personeel voelt zich niet veilig  (gelezen 20580 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #70 Gepost op: 14 juli 2009, 21:56:27
p2kflex
09:58:27 13-07-09GROUP-1BR 1 BUITENBRAND OVERIG (+Inc.net: reg.inmeld+) ING Bank Hoofdkantoor BIJLMERPLEIN 888 Bank gebouw ZO [ 544 ]
0100919BRW Amsterdam - Rudolf (Lichtkrant)



en vandaag doet Rudolf weer mee.
Wie is Rudolf?:$


Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Reactie #71 Gepost op: 14 juli 2009, 22:16:19
Rudolf is de naam van een kazerne in A'dam..

Alle kazernes daar hebben namen.. Rudolf, Dirk enz enz
 O0


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #72 Gepost op: 14 juli 2009, 22:24:05
Ik las van de week ergens dat een medewerker aangaf, dat de leiding wél de dure lunche (van een cateringbedrijf, met van alles er op en er aan) krijgt en dat de medewerkers hun eigen pakketje brood mee moeten nemen.

Volgens mij is dit niet alleen bij de brandweer zo, maar het geeft wel aan hoe het geld word verdeeld  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #73 Gepost op: 14 juli 2009, 22:34:58
Ik las van de week ergens dat een medewerker aangaf, dat de leiding wél de dure lunche (van een cateringbedrijf, met van alles er op en er aan) krijgt en dat de medewerkers hun eigen pakketje brood mee moeten nemen. Volgens mij is dit niet alleen bij de brandweer zo, maar het geeft wel aan hoe het geld word verdeeld  ::)

Wat een leugenachtige medewerker is dat dan - en wat een nagepraat van "horen zeggen". Iedereen binnen de brandweerorganisatie zorgt in principe voor z'n eigen lunch. Behalve als er een dienstactiviteit is zoals een themadag of een speciale vergadering waar de lunchtijd binnen valt - dan wordt de lunch vaak door de organisatie verzorgd, met o.a. vaak luxe broodjes (hmmmm!), melk en sap. Dat staat volstrekt los van rang en stand. Dat de dienstleiding vaker zulke activiteiten heeft dan het uitrukpersoneel is normaal (ooit gehoord van representatie richting bezoekers van elders?) - maar beslist niet standaard! Ik zou het prettig vinden als de discussie een beetje zakelijk bleef en niet wordt gevoerd op basis van kul en valse stemmingmakerij.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #74 Gepost op: 14 juli 2009, 22:59:17
Wat een leugenachtige medewerker is dat dan - en wat een nagepraat van "horen zeggen". Iedereen binnen de brandweerorganisatie zorgt in principe voor z'n eigen lunch. Behalve als er een dienstactiviteit is zoals een themadag of een speciale vergadering waar de lunchtijd binnen valt - dan wordt de lunch vaak door de organisatie verzorgd, met o.a. vaak luxe broodjes (hmmmm!), melk en sap. Dat staat volstrekt los van rang en stand. Dat de dienstleiding vaker zulke activiteiten heeft dan het uitrukpersoneel is normaal (ooit gehoord van representatie richting bezoekers van elders?) - maar beslist niet standaard! Ik zou het prettig vinden als de discussie een beetje zakelijk bleef en niet wordt gevoerd op basis van kul en valse stemmingmakerij.


Het geen mij alleen opvalt is (ook uit eigen ervaring) er overal op bezuinigd moet worden maar bepaalde zaken nog wel kunnen, of dat in dit geval nou de italiaanse broodjes, 8 vruchten - sap en een salade zijn of het personeel geen fatsoenlijke eettafel en de chef een spiksplinternieuwe bureaustoel ter waarde van 800 euro maakt niet zo veel uit.

Ben het met je eens dat je een representatieve organisatie moet kunnen blijven, echter merk ik veel dat ''de werkvloer'' daar anders over denkt, ikzelf sta daar misschien wat anders in, ten eerste omdat ik nog niet lang meedraai en ten tweede omdat ik uit een ''bedrijfsleven'' familie kom.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #75 Gepost op: 14 juli 2009, 23:02:47
Toch begrijp ik wel de gevoelens van de amsterdamse collega's. Doordat de beroepkorpsen vaak zeer snel ter plaatse zijn, ook in oude binnensteden, hebben we veel kleine branden. Dat geeft dan de beleidsmakers het idee dat we heel erg goed zijn en dus mogelijk ook met minder personeel ( 7->6, of 6->4) op een TS kunnen. Helaas weten alleen de mensen van de werkvloer, en de leidingevenden die daar vandaan komen dat dit tot kleine brand beperkt houden het gevolg is van het succesvolle optreden van de eerste eenheden.
Momenteel zelf druk bezig met een kleine werkgroep om de oude aflegsystemen en inzettactieken onder de loep te nemen. Daarbij ook kijkend naar Europese en bijv. Amerikaanse technieken en tactieken. Ook het gebruik van ventilatie technieken, met of zonder overdrukventilatoren, andere blusmiddelen en bijvoorbeeld 3D blussing bij binnenbranden komt daarin voorbij.
Voorlopige conclusie is eigenlijk dat we om veilig op te kunnen treden, en effectief een inzet te kunen doen zeker in de grote steden, en dan met name in oude panden (bouwjaar rond 1900) gewoon 14-15 man nodig hebben, binnen 6-8 min.
Ik merk ook dat veel korpsen in het land zelfs bij een doorsnee woning brand (eengezinswoning moderne bouw) al geen binnenaanval meer doen. Leuk verhaal bij beton bouw, maar niet realiseerbaar voor de collega's met oude panden in de binnenstad van de grote steden.
Amsterdammers, dat er jaren geen slachtoffers onder het eigen persoeneel zijn gevallen, en bewoners zijn gered is juist te danken aan de 7e man, en dat hij bij een OMS overbodig is, weten we allemaal.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Vuurbaas

  • Bevelvoerder/ HV+Kraan/Inzetleider OGS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 145
Reactie #76 Gepost op: 14 juli 2009, 23:22:48
Wat een leugenachtige medewerker is dat dan - en wat een nagepraat van "horen zeggen". Iedereen binnen de brandweerorganisatie zorgt in principe voor z'n eigen lunch. Behalve als er een dienstactiviteit is zoals een themadag of een speciale vergadering waar de lunchtijd binnen valt - dan wordt de lunch vaak door de organisatie verzorgd, met o.a. vaak luxe broodjes (hmmmm!), melk en sap. Dat staat volstrekt los van rang en stand. Dat de dienstleiding vaker zulke activiteiten heeft dan het uitrukpersoneel is normaal (ooit gehoord van representatie richting bezoekers van elders?) - maar beslist niet standaard! Ik zou het prettig vinden als de discussie een beetje zakelijk bleef en niet wordt gevoerd op basis van kul en valse stemmingmakerij.

J: dat ben ik zeker met je eens,aangezien de geboorte van deze toestanden ook ontstaan is door het "zakelijk " moeten denken als organisatie.
Toch is het "broodjesverhaal " wel voor de hand liggend als opmerking op het moment dat de korpsleiding met relatief zware maatregelen komt,en ook heel tactisch, nog gauw voor de zomervakantie.
Bovendien ben ik ervan overtuigd dat er geen collega's zich ziek melden vanwege dit gedoe.
Kortom, inene is er een ( aankomend ) begrotingstekort en als brandweer moet je dat gaan ventileren om aan je opdrachtgevers je beperkingen kenbaar te maken.
Achterliggend denk ik dat de begroting al jaren niet heeft geklopt,maar dat het nu door de vorming van BAA plotseling ernstig duidelijk wordt dat de vorming van zo'n korps iets meer geld kost.
Is het nu eerlijk om ons van de uitrukdienst op te zadelen met maatregelen als het niet meer betalen van overuren ?
Ik vind van niet,maar ja, als je niets hebt ( of een tekort ) heb je ook niets om weg te geven.
Het bekend maken van de tekorten is politiek correct en ws.is binnen afzienbare tijd het tekort wel weer "opgelost ".
Hieruit zal wel blijken hoe effectief en zakelijk onze koprsleiding nu eigenlijk is.
De stadsdelen en gemeentes zullen niet zonder slag of stoot met geld gaan strooien.
Ook is dit een goed moment om aan de landelijke politiek te laten zien dat de vorming van een brandweer aan de hand van alle nieuwe regels handenvol geld kost.
Komt dit geld nu ten goede aan de uitrukdienst ?,  NEE, mijn conclusie : teveel projectleiders die hun project niet afmaken of geen follow-up kennen, teveel managers van dit of dat, niet voor niets is het begrip clustermanager een zichzelf opheffend ambt ( godzijdank )
De brandweer moet mijns inziens veel platter worden ingericht. Oh ja, en RVE vorming kan veel sneller als iedereen eens meewerkt in plaats van in de kramp te schieten, en dan bedoel ik met name weer op onze projectleiders en beslisbevoegden.
Ook de 7e man kan naar mijn mening geen punt van discussie zijn.

groet, ik ga op vakantie !
Verbaas je niet, Verwonder je slechts !


basseman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Reactie #77 Gepost op: 15 juli 2009, 05:05:58
Wat in mijn ogen zo fout is zijn de mensen die niet weten waar het over gaat!

Stel je nu eerst eens goed op de hoogte hoe het zit met de gemaakte afspraken in het verleden, verdiep je eens in de begroting van de afgelopen 10 jaar, daarna naar de organisatieopbouw over die zelfde periode, lees ook eens wat rapporten over incidenten en vooral de conclusies, daarna verneem ik graag wie er nu onverantwoord bezig zijn!

De brandweer is een noodzakelijk kwaad met veel mannen en vrouwen in de straat die ijverig hun best doen, zij verdienen respect en waardering voor hun inzet.

Weg met dwangmatig jojo managers, papieren tijgers die slechts op eigen roem uit zijn, veiligheid vraagt continuïteit in beleid, weten waar we voor staan.


Je bent zelf zo tegen onverantwoorde acties en toch blijf je er in volharden hetzelf wel te doen. ???
'T is elke keer weer brandweer...




Dick_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
Reactie #79 Gepost op: 19 juli 2009, 21:02:39
zondag 19 juli 2009 17:49
Brandweer opnieuw last van onderbezetting

De brandweer houdt zondag twee ladderwagens binnen wegens een gebrek aan beschikbaar personeel.


De wagens vallen onder de kazernes Noord en Zuidoost. De voorlichter verklaarde zondag tegenover AT5 dat hij hoopt dat de wagens morgen gewoon weer rijden.

Het is niet de eerste keer dat de brandweer met dit probleem te kampen heeft. Vorige week waren ze genoodzaakt om de kazerne aan het Remmerdenplein in Zuidoost voor een dag te sluiten. Toen gaf de brandweerleiding al aan dat er de komende tijd vaker kazernes tijdelijk zullen worden gesloten.

bron: www.at5.nl

Overigens was gister de A-wagen van Driemond ipv Willem opgeroepen, ook een "noodgreep"?