Inmiddels ben ik met Sam aan het PB'en en dat gaat prima. Toch wil ik wel een voorbeeld geven. Een voorbeeld dat bij een hoop mensen tot hun verbeelding spreekt.
Dat uitrukken met zeven man, dit in afwijking van de rest van Nederland (dat zien de BOBO's in Amsterdam ook). Doet de rest van Nederland het niet goed....geloof ik niks van. Let wel, ik zeg absoluut niet dat Amsterdam het fout doet. Toch ben ik bang dat zal men zeggen dat dit een maatregel is die de leiding van Amsterdam behoorlijk efficiënt zal vinden..en relatief simpel toe te passen.
Prachtig Jaap dat je met Sam aan het PB bent maar het heeft niets met de 7e man te maken, nog met ABP, de geschiedenis van het oudste beroepskorps, de regionalisering, beter gezegd de wijziging Haarlemmermeer naar Kennermerland, lees in de begrotingen van de afgelopen 10 jaar en het antwoord is helder, waarom Caroline nu, naar mijn oordeel ten onrechte roept, het is haar falen waardoor de kosten niet beheersbaar zijn!
En sorry oog aanschijnlijk dat zij zo behept is met haar korps, insiders weten beter, simpel opdracht 5 jaar manager spelen, geen brandweerachtergrond, maar brand blijft brand daar verandert zij niets aan, de top is zwaarder geworden, niet erg als het voor het zelfde geld zou gebeuren maar helaas naast de hogere kwaliteitseisen voor veiligheid.
Het strookt gewoon weg niet met eerdere rapporten over opleiding en niveau, dat nu te verlagen.
En dan dit, schaalvergroting kan tot een efficiëntere aanpak leiden maar behoeft nog niet te betekenen dat het daarmee ook minder kost. Laat het Ministerie van BZK eerst maar eens een inventarisering maken van de kosten van de brandweerzorg in Nederland. De risicofactoren, de eisen die gesteld worden, uitruktijden, beroeps/vrijwillig, regio- en interregionale assistentie/bijstand om maar wat zaken te noemen.
Voorbeeld 1: brand papier opslag Mijdrecht, zeer grote brand, 10 jaar terug was deze kwalificatie bijna ondenkbaar hooguit op papier voor het rapport en maakte dat korps een dergelijke brand zelf uit, nu konden zij rekenen op veel collega's, maar de tijd werd daarmee niet korter, wel het kostenplaatje duurder, zo simpel.
Samenwerkingsovereenkomsten, dienstverleningsovereenkomst, lees de feiten en een niet rekenkundige ziet nog dat het daarmee duurder wordt.
Voorbeeld 2: Gemeente Diemen, brandweer begroting flink omhoog, derhalve voor de bewoners meer OZB maar niet meer kwaliteit. HV2, welke voor Diemen voldoende is/was volgens alle rapporten risicodekking wordt nu vervangen door HV1, 95% zal dit voertuig in de regio worden ingezet en hooguit 5% in Diemen waarbij de vraag blijft welk onderdeel/gereedschap in het voertuig zal gebruikt worden wat niet al tot de standaard bepakking van de TS behoort.
Natuurlijk de kraan, tenzij het voertuig moet uitwijken voor een fiets dan komt b.v. Zaan met 2 kranen om hem weer op de weg te zetten, helaas nog niet gelukt, een complete noodweg wordt inmiddels aangelegd. zie:
http://www.at5.nl:80/artikelen/19639/brandweerauto-in-de-sloot.
Misschien is het beter de vraag te stellen, kan en moet de brandweer wel alles kunnen met eigen mensen en of materieel/materiaal of is het misschien verstandiger externe bedrijven in te huren en de kostenplaat op de verzekering te verhalen van de gedupeerde.
In dit geval rukte de HV1 uit voor voertuig in de sloot en zou de eigenaar nimmer nooit behoeven te betalen, maar was het zelfde voertuig gestrand met motorpech dan had de verzekeraarhulpdienst de kosten van versleping voor haar rekening genomen, zo simpel zijn de feiten.
Amsterdam heeft jaren lang een eigen kraanwagen gehad, maar ook die was niet meer nodig, politiekranen haalde voertuigen wel uit de gracht, overigens die had op de Poppendammergouw ook weinig tot niets uit kunnen uitrichten, een landbouwer met een trekker wel en die doet het bijna altijd voor niets. Of wel geen slachtoffers die geborgen moeten worden, misschien de rest uit handen geven aan derde is mijn gedachten.
Wat betreft sporten, boodschappen doen, oriënteren, ogen de kost geven, laat de mensen die niet begrijpen hoe een beroepskorps functioneert eens vragen stellen op de open dagen