Grote brand Caravan & Camper Service - Soesterberg 09-07-2009

Auteur Topic: Grote brand Caravan & Camper Service - Soesterberg 09-07-2009  (gelezen 4283 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #10 Gepost op: 11 juli 2009, 17:19:17
Vakantie gaat door ondanks brand
Door PIET VAN DIJK

SOESTERBERG - Edwin de Groot uit Amersfoort grijnst breed.Terwijl zijn vader uit Soesterberg met betraande ogen de half gesmolten caravan uitruimt, kan hij nog wel wat optimisme opbrengen.
 
Edwin de Groot haalt bruikbare spullen uit zijn verschroeide en zwaar beschadigde caravan. ,,Het ding is uit 1990, ik krijg er niet veel meer voor. Maar ik kijk ervan op hoeveel ik er nog over is van de inventaris. Tjonge, zeg.''  Eigenlijk is alleen de buitenkant gesmolten. Deze caravan stond op slechts enkele meters afstand van de vuurzee die in de nacht van woensdag op donderdag veertig caravans opvrat bij Camper & Caravan Service aan de Amersfoortsestraat in Soesterberg.  ,,Ik had er net nieuwe bandjes op gezet,'' zegt Edwin. Zijn vader las het nieuws 's morgens vroeg op internet. Zijn auto stouwt hij helemaal vol met spullen: deken, bestek, borden, gereedschap, een verlengsnoer, van alles en nog wat. Alleen de matrassen laat hij achter in de caravan. ,,Die zijn nat en stinken naar rook.'' Edwin en zijn gezin gaan volgende week met ouders en het gezin van zijn zus op vakantie naar Bretagne. ,,Mijn moeder is 65 geworden.''

Minder geluk had Maarssenaar Van Haren. Nietsvermoedend reed hij donderdag het terrein op om even zijn caravan, net nieuw gekocht, op te halen. ,,Hij stond hier voor een paar kleine reparaties.'' Hij trof niet meer aan dan een hoopje as met wat ijzer. ,,We zouden zaterdag met de jongens vertrekken naar Perpignan in Zuid-Frankrijk,'' zegt hij. ,,Van de eigenaar heb ik al gehoord dat hij nog wel een huurcaravan voor me heeft staan. Ik ga sowieso.''

Eigenaar Rob van der Schoot heeft in Zeist een bedrijf dat caravans verkoopt, Erica Recreatie. Vroeger had hij ook nog een onderhoudsbedrijf, Erica Technoservice. ,,Dat heb ik afgestoten en sindsdien heet het Camper & Caravan Service Soesterberg. Ik laat hier reparaties uitvoeren van de caravans die ik verkoop en die nog garantie hebben.'' Van der Schoot loopt de hele ochtend rond op het terrein om chassisnummers te noteren. ,,Ik zou vandaag een caravan afleveren, maar ik kan hem maar niet vinden,'' zegt hij. ,,Ik heb nu drie mensen getraceerd die hier hun bij mij gekochte caravan hadden staan.'' Ook Ron Dries van Camper & Caravan Service, 's nachts uit zijn bed in Schiedam gebeld, loopt nummers te noteren om zo snel mogelijk gedupeerde klanten te kunnen bellen.

Zeistenaar Merkenhof, gealarmeerd door radioberichten, is op eigen houtje naar Soesterberg gereden om te kijken wat er nog van zijn caravan over was. Hij is opgelucht: ,,Gelukkig is alleen mijn voorfrontje vernield. Maar wat bezielt mensen om dit in de fik te steken? Ik heb er geen woorden voor,'' zegt hij. Over veertien dagen wil hij met zijn caravan naar het Zwarte Woud.
Het echtpaar Klijn uit Eemnes werd 's morgens onaangenaam verrast door het radionieuws bij het ontbijt. Ze spoedden zich naar Soesterberg, om opgelucht te constateren dat alleen het voorraampje is gesmolten. ,,We rijden er al elf jaar mee.''
http://www.ad.nl/amersfoort/3357189/Vakantie_gaat_door_ondanks_brand.html
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter