Daarom stelde ik de vraag of er iets is (een masker o.i.d.) in samenhang met een detector waardoor je altijd veilig een luik kunt openen of een ruimte in kan gaan om te controleren. Als er zoiets simpels is dan zou dat een standaard handeling worden... Een boer met ademlucht zal wel niet gaan werken...
Een masker dat geschikt is voor werken met H2S helpt nog steeds niet tegen het ook in een tank mogelijk heersende zuurstoftekort t.g.v. de vorming van (veel) CO2. Bovendien kan hetfilter bij hoge concentraties snel verzadigd raken.
Een meter die waarschuwt voor de aanwezigheid van H2S is schijnveiligheid bij een tank met inhoud: als er onverwacht een wolk vrijkomt, door het openen van het mangat of zelfs later, bij het in beweging brengen van de inhoud van de tank wanneer daarin wordt gewaad, zal de meter op alarm gaan maar zou het kunnen dat de drager van de meter deze NOOIT meer zal horen.
Er is helaas eigenlijk maar 1 veilige methode, als je beslist in de tank moet zijn waarin nog product staat of die leeg is maar niet gereinigd: met ademlucht (en dan bij voorkeur een meerurenaansluiting).
Zelfs in een gereinigde tank die bij een controle voor betreden "schoon" is, kan het nog fout gaan. Ik ken hiervan geen voorbeelden wat betreft mesttanks, maar wel wat betreft een verroeste watertank: 's Morgens was de atmosfeer in de tank met meters gecontroleerd en accoord bevonden. De mensen gingen erin om de tank te ontdoen van roest. 's Middags na de lunch gingen ze weer verder met het werk. Tenminste, dat was de bedoeling. Maar intussen had de metalen wand zoveel zuurstof uit de tank verwijderd door oxidatie (roesten) dat beide mannen zijn overleden door zuurstofgebrek. Er zijn nog vele andere voorbeelden van tankongevallen waarbij mensen zijn overleden door onverwachte gassen. Niet doen dus !!!!
Zoals één van mijn collega's, die afkomstig is van een boerderij, tegen ons zei: "onze vader zei altijd: zorg dat je niet in de mestput valt, want ik kan je er niet uithalen !!!!!!!!!!"