Misschien niet meteen een noodoproep, maar bijvoorbeeld een uitgebreid sitrap, of radio medisch advies kan makkelijk langer duren.
Vijf minuten. Ga eens voor een klok zitten en houd eens een zinnig verhaal van vijf minuten... Achter elkaar zonder een stilte te laten vallen natuurlijk, want op zo'n moment van stilte kun je net zo goed even de PTT loslaten en weer indrukken ("een kier laten").
Weeg de noodzakelijkheid van die onwaarschijnlijk lange doorgang eens af tegen de last die we hebben als 16 soms meer dan twee uur geteisterd wordt door een draaggolf die het verkeer totaal lam legt gedurende die tijd.
Ik zou het wel weten naar welke kant de weegschaal door moest slaan. Een zinvolle melding van vijf minuten heb ik op 10, 16 of 67 nog niet gehoord in 25 jaar en die hoort daar ook niet.
En op de andere kanalen hoeft van mij ook geen tijdslot, daar gaan ze hun gang maar, maar dat het technisch onmogelijk gemaakt zou moeten worden dat één sukkel op de noodkanalen "per ongeluk" uren achtereen een draaggolf uit kan zenden staat voor mij als een paal boven water.
Henk