Extra voorlichting en controle op marifoongebruik

Auteur Topic: Extra voorlichting en controle op marifoongebruik  (gelezen 15142 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #20 Gepost op: 2 november 2009, 19:28:34
scheepsroeper

Die is hier, onder andere, ook voor bedoelt?!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #21 Gepost op: 2 november 2009, 20:23:24
Erg onwaarschijnlijk een noodverhaal van vijf minuten onafgebroken.

Henk


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #22 Gepost op: 2 november 2009, 20:56:40
Verder is er bijvoorbeeld binnen RWS wel de verplichting om NAUTOP (nautisch operator) certificering te bezitten waarbij er wel degelijk een flink stuk communicatie zit wat een stuk uitgebreider is als het bedieningscertificaat. .... Ik stel echter ook hier vast dat het er "on the job" dikwijls minder officieel aan toe gaat.

Mijn ervaring is dat er zeker op de kleinere bruggen en sluizen in het binnenland soms mensen zitten die via een reintegratietraject van het UWV daar zijn geplaatst. Geen scheepvaart- of watersportervaring en geen marifooncertificaat laat staan marifoonervaring. Ze krijgen een cursus: eerst de deur openen, dan pas het licht op groen en verder veel plezier... (en ja, ik ken er een)

Naar mijn ervaring komt de meeste verstoring overigens door beroepsvaart die de VHF gebruiken als GSM of scheepsroeper.

Kees  8)

Zolang ze dit op de daarvoor bestemde kanalen doen: prima!
Maar je hoort inderdaad vaak op 10: "dit is geen chatbox!"
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #23 Gepost op: 2 november 2009, 21:52:24
Erg onwaarschijnlijk een noodverhaal van vijf minuten onafgebroken.

Henk

Misschien niet meteen een noodoproep, maar bijvoorbeeld een uitgebreid sitrap, of radio medisch advies kan makkelijk langer duren.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #24 Gepost op: 2 november 2009, 23:03:44
Misschien niet meteen een noodoproep, maar bijvoorbeeld een uitgebreid sitrap, of radio medisch advies kan makkelijk langer duren.

Vijf minuten. Ga eens voor een klok zitten en houd eens een zinnig verhaal van vijf minuten... Achter elkaar zonder een stilte te laten vallen natuurlijk, want op zo'n moment van stilte kun je net zo goed even de PTT loslaten en weer indrukken ("een kier laten").

Weeg de noodzakelijkheid van die onwaarschijnlijk lange doorgang eens af tegen de last die we hebben als 16 soms meer dan twee uur geteisterd wordt door een draaggolf die het verkeer totaal lam legt gedurende die tijd.

Ik zou het wel weten naar welke kant de weegschaal door moest slaan. Een zinvolle melding van vijf minuten heb ik op 10, 16 of 67 nog niet gehoord in 25 jaar en die hoort daar ook niet.

En op de andere kanalen hoeft van mij ook geen tijdslot, daar gaan ze hun gang maar, maar dat het technisch onmogelijk gemaakt zou moeten worden dat één sukkel op de noodkanalen "per ongeluk" uren achtereen een draaggolf uit kan zenden staat voor mij als een paal boven water.

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #25 Gepost op: 3 november 2009, 00:52:18
Erg onwaarschijnlijk een noodverhaal van vijf minuten onafgebroken.

Henk
Wurgers worden bij mobilofoons meestal op 2 minuten gezet, da's lang genoeg. Dit heeft uiteraard niets te maken met de ATIS om de 5 minuten.

Verder is de VHF primair bedoelt voor verhoging van de veiligheid en niet voor praatje pot of een hoop wollig gelul waar of je de auto aan wal kunt zetten.
Kort en bondig en geen gezwam dus.

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #26 Gepost op: 3 november 2009, 10:32:36
puinbak zondag 1 november 2009

De happy sailor vertrekt uit de haven meldt hij op 16 aan zijn zoon die hij zijn handmarifoon mee heeft gegeven voor op zijn zeilboot, een hurley 700.

Luister en huiver,

there's no need to say more...


Henk


PS, ik ben nu even erg druk met centjes verdienen, het radio verkeer komt er van de week wel weer op...


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #27 Gepost op: 3 november 2009, 15:46:28
puinbak zondag 1 november 2009
Kolere zeg, je moet als centralist in het KWC wel veel geduld kunnen opbrengen :-X
(waarvoor respect ;))
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #28 Gepost op: 3 november 2009, 16:27:41
Ik stel echter ook hier vast dat het er "on the job" dikwijls minder officieel aan toe gaat.

En dat is maar goed ook want als je het continue officieel zou moeten doen duurt elk gesprek veel te lang.
Je hoeft echt niet iedere keer elkaar 3x op te roepen etc.
Kort,bondig en duidelijk is belangrijker dan het continue officeel te doen. ;)


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #29 Gepost op: 4 november 2009, 12:38:50
Kort,bondig en duidelijk is belangrijker dan het continue officeel te doen. ;)

... en waarom maken ze dat dan niet officieel?

Heb er zo'n hekel aan als je regels maakt en dan zegt: maar in de praktijk is het beter om het anders te doen.
Nu moet ik regels uit een boekje leren voor het marifoonbewijs, zodat ik de bevoegdheid krijg om het in de praktijk heel anders te gaan doen!?

Als ze nu eens opschrijven hoe het in de praktijk werkt (best practices) en dat dan tot leerstof voor het marifoonbewijs maken?
Zodat je met het behalen van het bewijs ook echt weet hoe het werkt in de praktijk?
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch