Extra voorlichting en controle op marifoongebruik

Auteur Topic: Extra voorlichting en controle op marifoongebruik  (gelezen 15143 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 4 november 2009, 13:19:46
... en waarom maken ze dat dan niet officieel?

Heb er zo'n hekel aan als je regels maakt en dan zegt: maar in de praktijk is het beter om het anders te doen.
Nu moet ik regels uit een boekje leren voor het marifoonbewijs, zodat ik de bevoegdheid krijg om het in de praktijk heel anders te gaan doen!?

Als ze nu eens opschrijven hoe het in de praktijk werkt (best practices) en dat dan tot leerstof voor het marifoonbewijs maken?
Zodat je met het behalen van het bewijs ook echt weet hoe het werkt in de praktijk?

Dat "men" het in de praktijk anders doet, maakt het nog niet oké..  Kijk eens naar de gemiddelde "nood" oproep:

Kustwacht, Neeltje Jacoba onvangt U mij?...

Hallo kustwacht onvangt U de Neeltje Jacoba...

Neeltje Jacoba, kustwachtcentrum, ik ontvang U luid en duidelijk.

Ja uuuh, kustwacht wij zien een bootje met wat kinderen erbij, kunt u even wat hulp sturen?

Ja, Neeltje Jacoba, wat is er dan met dat bootje met die kinderen erbij aan de hand?

Het bootje is omgeslagen en de kinderen liggen in het water.

Neeltje Jacoba, en U kunt daar niet bijkomen zelf om hulp te bieden?

Nee, ik heb zelf al mijn handen vol om mijn boot op koers te houden met deze wind...

Nee, OK, dat begrijp ik. Neeltje Jacoba, kunt U mij een geografische positie geven?

Ja, moment wacht even, ik ga  even kijken...

Pauze....

Wacht even hoor, hij moet even opstarten...

Ja, kustwacht ik heb nu de positie..

Neeltje Jacoba, geeft U maar hoor

xxx nb xxxx ol heeft U dat over

Ja, dat heb ik ontvangen (en maakt alarm voor de dichtsbijzijnde reddingsboot)

Ja kustwacht, maar ik ben natuurlijk wel inmiddels een stukje doorgevaren...

Ja, maar niet zo ver. Kunt U zien hoeveel kinderen in het water liggen

Wij zagen er vier, van een jaar of 15...

En het was een zeilbootje, hoe zag dat er uit?

Het was een open zeilbootje, wit van kleur van een meter of vijf.

Droegen de kinderen zwemvesten, kon U dat zien?

Nee, zij hielden zich wel vast aan het bootje...

Nou, hulp is onderweg. Blijft U standby op 16.

Kustwacht centrum Den Helder, hier is de pompom huppeldpup over

Hupeldepup Den Helder over

Wij zijn onderweg, positie bekend over..

Huppeldepup U heeft de bijzonderheden?

Ja, die hebben we, eta 15 minuten over...

Kijk, dit is zoals het vaak gaat in de praktijk, maar dat maakt het nog niet OKÉ...

Ik heb veel liever dat iemand (iedereen!) zich nauwgezet aan de radio procedure houdt. Lijkt net alsof het meer tijd kost, maar dat is niet zo. Het "ouwe jongens, krentenbrood" gehalte mag van mij zo laag mogelijk zijn.

Nog een voorbeeld, de kustwacht is in gesprek met de boot van Urk, er is iemand vermist en ze vaart uit. Maar jij ligt op het Gooimeer naast een omgeslagen bootje maar je hoort de boot van Urk daar natuurlijk niet, alleen de kustwacht.

Neeltje Jacoba U bent uitgevaren...

Je roept de kustwacht. Den Helder Rescue hier de Bam Bam, over

Bam Bam, standby, u gaat dwars door het radio verkeer heen...

Ja Neeltje, dat is goed ontvangen...

Pauze....

Den Helder Rescue, de Bam Bam over..

Bam Bam, Standby!!!

Tja, dan meld je het maar telefonisch aan de kustwacht...

"Wij horen de boot van Urk niet, dus we weten niet wanneer U klaar bent met die boot.
Is het geen goed idee als U "uit" zegt aan het eind, zodat we weten wanneer we weer kunnen oproepen?
Kom nou, we zijn niet bij de marine, daar gaan we niet aan beginnen hoor.

Henk

Doruz

• Senior gebruiker
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #31 Gepost op: 4 november 2009, 13:31:17
Henk hoe had jij dit gesprek dan officieel gedaan? ::)

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 4 november 2009, 14:51:54
Mayday relay , Mayday relay. Mayday relay

Dit is de Neeltje Jacoba, de Neeltje Jacoba, de Neeltje Jacoba, in positie XXX NB XXX OL, vijf mijl zuidwest van Enkhuizen.

Een mijl zuid van mijn huidige positie zie ik een omgeslagen zeilbootje met vier kinderen in het water, hangende aan het bootje.

Ben zelf niet in staat hulp te verlenen. Het betreft een wit open zeilbootje van ongeveer 7 meter lang. De kinderen dragen geen zwemvesten en houden zich zo lang het duurt nog drijvend aan het bootje.

Verzoek hulp welke in staat is deze kinderen uit het water te halen.

Ik vervolg mijn weg, blijf standby op 16, verzoeke bevestiging van ontvangst, over

Mayday, Den Helder rescue voor de Neeltje Jacoba, Ik heb Uw May Day bericht ontvangen. Vier drenkelingen aan een omgeslagen wit zeilbootje, poistie XXX NB XXX OL, vijf mijl zuidwest van Enkhuizen.

U vaart zelf door, maar blijft op 16. Wij alarmeren een reddingsboot.

Den Helder Rescue, hier is de pompom huppeldpup over

Hupeldepup Den Helder Rescue over

Wij zijn onderweg, vier drenkelingen aan een omgeslagen wit zeilbootje, poistie XXX NB XXX OL, vijf mijl zuidwest van Enkhuizen. eta 15 minuten over

Huppeldepup, Den Helder Rescue, begrepen, uit

Zoiets?

Henk

Doruz

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 4 november 2009, 17:33:15
Henk, voor mij ben je geslaagd! O0 O0 O0 ;)

Jommie

• Forum gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 4 november 2009, 17:56:26

Mayday, Den Helder rescue voor de Neeltje Jacoba, Ik heb Uw May Day bericht ontvangen.
Assistentie is onderweg.

Zo hoort het eigenlijk. Als je namelijk aangeeft dat je het hebt ontvangen is het geven van reçu als rcc voldoende.

Ron
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 4 november 2009, 18:46:31
Zo hoort het eigenlijk. Als je namelijk aangeeft dat je het hebt ontvangen is het geven van reçu als rcc voldoende.

Ron

Ron, waarom ik voorstander ben van het geven van een uitgebreid recu waarin de essentiële informatie wordt herhaald door het RCC is dat ook de mensen die slechts het RCC ontvangen en niet de melder dan op de hoogte zijn van de bijzonderheden en men niet alleen afhankelijk is van de te alarmeren reddingsboot (maar ook passanten mobiliseert bv, wel dicht genoeg bij om hulp te kunnen bieden, te ver weg om de melder goed te kunnen onvangen) . Bovendien kan er verificatie plaats vinden door de melder, hij hoort zich nog even terug:

"Zei ik Hollandse Brug? Ojé, ik bedoel natuurlijk Stichtse Brug".

Zeg niet dat het nooit voorkomt...  ;D

Henk

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #36 Gepost op: 4 november 2009, 18:57:04
ahum........als purist moet ik toch weer even zeiken.

Mayday
Neeltje Jacoba (3 x) hier Den Helder Rescue (3 x)
Mayday ontvangen
over

Dit reçu dient zo snel mogelijk te worden gevolgd door een aanvullend reçu met daarin verdere informatie t.a.v. de hulpverlening.

overigens is ook de Mayday-Relay niet helemaal volgens het boekje

Kees  8)

Doruz

• Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 4 november 2009, 20:09:47
Als het marifoon verkeer maar kort,bondig en duidelijk is.
Zelfs in de IAMSAR wordt hier, in zekere zin, naar verwezen met o.a. roger,affirmative etc
Zie blz 141:
http://www.btinternet.com/~jon.owen/iamsar.pdf

Dus juist zeker niet alles weer blijven,blijven,blijven herhalen ;)
(Met uitzondering van de geografische posities)

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #38 Gepost op: 4 november 2009, 20:43:07
Wat betreft procedurewoorden is er overigens ook altijd gehannes geweest. Denk hierbij aan situaties dat de verbinding niet optimaal is, AFFIRMATIVE en NEGATIVE kan dan worden verward ....ATIVE. Beter is dus gebruik van eenduidige niet mis te verstane woorden als YES en NO. ROGER is ook zo'n vage kreet, beter is UNDERSTOOD.

Kees  8) (communicatie gek)

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 4 november 2009, 21:59:32
Als het marifoon verkeer maar kort,bondig en duidelijk is.
Zelfs in de IAMSAR wordt hier, in zekere zin, naar verwezen met o.a. roger,affirmative etc
Zie blz 141:
http://www.btinternet.com/~jon.owen/iamsar.pdf

Dus juist zeker niet alles weer blijven,blijven,blijven herhalen ;)
(Met uitzondering van de geografische posities)

Niet blijven herhalen. Maar de Marifoon is juist een medium dat er op gericht moet zijn zo veel mogelijk de kansen voor een succesvolle redding te laten stijgen.

Daarom blijf ik:

waarom ik voorstander ben van het geven van een uitgebreid recu waarin de essentiële informatie wordt herhaald door het RCC is dat ook de mensen die slechts het RCC ontvangen en niet de melder dan op de hoogte zijn van de bijzonderheden en men niet alleen afhankelijk is van de te alarmeren reddingsboot (maar ook passanten mobiliseert bv, wel dicht genoeg bij om hulp te kunnen bieden, te ver weg om de melder goed te kunnen onvangen). Bovendien kan er verificatie plaats vinden door de melder, hij hoort zich nog even terug.

Henk