Extra voorlichting en controle op marifoongebruik

Auteur Topic: Extra voorlichting en controle op marifoongebruik  (gelezen 15146 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #10 Gepost op: 30 oktober 2009, 21:35:13
Krijgen we die discussie weer? Waarin we moeten uitleggen dat het bij iedereen om de pegels gaat en dat dit echt niet zo dom is? Zonder pegels ook geen redding door een reddingsbrigade of een KNRM. De enige die er geen vergoeding voor hoeft hebben is de passant, die toch al aan het varen is.

Voor de rest moet er materiaal gekocht worden, brandstof, verzekering betaald en vaak nog een clubhuis onderhouden. Dat kost allemaal geld en moet dat ergens van betaald worden. Het is naïef om te denken dat omdat het jou geen geld kost dat het dus gratis is.

De berger heeft nog meer kosten, die krijgt niemand zo gek om iemand met een lege accu te gaan helpen zonder dat ie loon uitbetaald krijgt. Al die nobele mensen bij de reddingsbrigade die het alleen maar voor het goede doel doen en niet voor henzelf, voor de kick en het avontuur, lekker scheuren met een boot, spannende uitrukken, stoer langs de branding paraderen heeft daar natuurlijk niets mee te maken, toch? Het is alleen het goede doel dat hen drijft, anders zouden ze toch immers ook niet allemaal hele vrije dagen in het bejaardentehuis te vinden zijn, liedjes zingend achter de piano, voorlezen voor oudjes die minder kunnen zien en boodschappen doen voor mensen die slecht ter been zijn.  Ook als ze iemand langs de kant van de weg zien staan met pech, bellen ze altijd hun baas op dat ze wat (soms een paar uur) later komen, je kan toch niemand met pech laten staan? Stel je voor, straks komt die gemene ANWB, die vraagt geld voor reddingen langs de snelweg!

Het "alleen maar voor het geld" is wat ieder bedrijf doet. Zelfs de kerk, kanker bestrijding, asma fonds, allemaal gaan ze voor het geld.

En ik weet alleen maar over de berger hier en die heeft al menig redding op zijn naam staan hier en daar wil hij en mag je in Nederland geen geld voor vragen.

Behalve als je een redder bent natuurlijk en je het "donatie" noemt.

Wat heb ik een hekel aan dat hypocriete gedoe...

Henk
gelukkig ik niet
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #11 Gepost op: 31 oktober 2009, 12:45:44
Krijgen we die discussie weer? Waarin we moeten uitleggen dat het bij iedereen om de pegels gaat en dat dit echt niet zo dom is?
Behalve als je een redder bent natuurlijk en je het "donatie" noemt.
Wat heb ik een hekel aan dat hypocriete gedoe...

Henk

Toch zit er wel een groot verschil tussen tussen verplicht 2500 euro betalen of vrijwillig een donatie doen van 25 euro... ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #12 Gepost op: 31 oktober 2009, 13:10:10
Hoe komt dat toch dat al die discussies in dit board op hetzelfde onderwerp uitdraaien ???
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #13 Gepost op: 31 oktober 2009, 15:42:46
Toch zit er wel een groot verschil tussen tussen verplicht 2500 euro betalen of vrijwillig een donatie doen van 25 euro... ;)

Kun je dat staven met een concreet voorbeeld?

Graag ook concretiseren welke berger zich "reddingsboot" noemt. Bovendien: al zou het zo zijn, de meeste verwarring wordt veroorzaakt door reddingsboten die bergen en dus bergingsboten zijn. Als je daar wat voorbeelden van wil...

Ik heb wel een voorbeeld van de kustwacht die vanwege drie opeenvolgende reddingsacties op één middag van de berger Cobra deze berger met "reddingsboot" oproept om er nog een door te geven... Maar die telt niet omdat de kustwacht dat doet.

Omdat het een steeds terugkerend steekspel blijft zolang reddingsbrigades en KNRM vinden dat alles hen toekomt, inclusief de met lege accu pechboot en anderen daar geen boterham in gunnen.  Er verschijnt een grote duim met daaruit allerlei verhalen met een groot indianen verhalen gehalte om maar te zorgen dat bergers geen nergingen gaan doen en zo een gedeelte van die heerlijke taart in te pikken die "hulpverlening"heet.
Alles is daar op terug te voeren, en je kunt het er niet over hebben: marifoon gebruik, snel varen, wat voor soort boot kies je, alarmering. kustwacht, brandbestrijding, you name it of er is frictie tussen de "redders"en de "Bergers".

Weer even voor alle duidelijkheid, ik heb geen enkel belang bij de berger, maar ik niet snap niet dat mensen zo graag in hun vrije tijd cq in de baas z'n tijd pechgevallen oplossen,  zo hard mogelijk varend om de eerste te zijn om zogenaamd de veiligheid te vergroten.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #14 Gepost op: 31 oktober 2009, 16:14:46
En hoe denk je dat er wordt gekeken door de mensen van de Kustwacht. Opvallend dat die hier totaal niet genoemd worden maar zeker tijdens het hoogseizoen geïrriteerd raken door mensen die op 16 lekker zitten te lullen en er geen idee van hebben dat ze op een noodkanaal zitten.
Hoor het vaak genoeg aan boord dat zelfs bergers die zich een reddingboot noemen totaal geen radio discipline hanteren tijdens berichten verkeer. Ongelooflijk dat ze zichzelf "profesioneel hulpverlener" durven te noemen.

Hier begon het mee, een buitenstaander (saboteur?) , een knuppel en een hoenderhok...

is het een goed idee om dan meteen op de "meldt dit bericht aan de moderator" knop te drukken in plaats van er op in te gaan?  Ik heb ook het idee dat ik af en toe een gebarsten grammefoonplaat lijk...

Groet,
Henk


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #15 Gepost op: 31 oktober 2009, 16:38:30
Hier begon het mee, een buitenstaander (saboteur?) , een knuppel en een hoenderhok...

is het een goed idee om dan meteen op de "meldt dit bericht aan de moderator" knop te drukken in plaats van er op in te gaan?  Ik heb ook het idee dat ik af en toe een gebarsten grammefoonplaat lijk...

Groet,
Henk

Het gaat nog wel over marifoongebruik, Henk!  :D

Net hoe je er op reageert, natuurlijk....

Groeten,
Mark


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 31 oktober 2009, 16:55:04
Het gaat nog wel over marifoongebruik, Henk!  :D

Net hoe je er op reageert, natuurlijk....

Groeten,
Mark

De berger gebruikt de marifoon verkeerd - Henk reageert niet - "zorgen voor verwarring,gaat hun alleen maar om de pegels "- kijk dit gaat niet meer over marifoon gebruik, maar is gewoon een uitroep waarbij de "bergers beschuldigd worden - Henk kan niet nalaten hier op te reageren, en dan gaat het fout, maar het begint met een beschuldiging aan "de bergers" dat dat nu precies die ene groep zou zijn die de marifoon niet goed zouden gebruiken.

En dat is kolder, want bij uitstek is dit een groep die uitermate bekend is bij de kustwacht en dus op een dergelijk gedrag aan te spreken is. En dat zal gebeuren, net zoals ik de kustwacht aansprak op het verkeerde marifoon gebruik tijdens een oefening onlangs. Ik wil daarbij maar aangeven dat communicatie lastig is, zeker als blijkt dat zelfs de getrainde professional al steken kan laten vallen. De meeste hinder ondervind ik van kwekkende buitenlanders Chinezen, indo's en russen hebben er een handje van hele verhalen op 16 te houden omdat ze denken buiten bereik te zijn van de wal. Wat te denken van de marifoon die 2 uur op zenden kan staan, dit is belachelijk. Iedere gerenommeerde amateur radio gaat na een paar minuten automatisch van zenden af. Dat zo'n voorziening niet verplicht is in een marifoon is verbijsterend. Datzelfde agentschap telecom zou dat eenvoudig verplicht kunnen stellen voor in Nederlandse gebruikte marifoons, maar roept liever ach en wee over de gebruikers.

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #17 Gepost op: 31 oktober 2009, 22:54:17
Goed idee zo'n wurger Henk, zou ook handig zijn op forums.  ;D
Probleem is denk ik dat het in de zeevaart, en in Nederland in het algemeen niet COOL is als je je exact aan radioprocedures houd, je bent dan al gauw een uitslover.
Hier is een algemene cultuuromslag voor nodig maar.......................ik geloof er niet in.
Men zegt al gauw, "als het nodig is dan hou ik me er wel aan" .........ZUCHT

Kees  8) (ook zo'n radiogek als ik die zo'n 35 jaar voor hobby en beroep met zenders in de weer is gaat door gemakzucht meermaals de fout in)


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #18 Gepost op: 2 november 2009, 13:31:29
Dacht dat die er wel op zat, zo'n gesprekbegrenzer? Als dat niet zo is, wordt het zeker tijd!

De cultuur is er in Nederland inderdaad niet naar: als je bij een binnenvaartsluis de radioprocedure volgt, dan vragen ze of het niet wat korter kan? Verder gebruiken sluiswachters vaak niet de officiele naam van hun sluis, maar de naam die schippers eraan gegeven hebben (bv een dorpje in de buurt). Dit staat tegenwoordig in de almanak vermeld als 'roepnaam' bij het marifoonkanaal, maar dan nog krijgen ze het voor elkaar om daar weer iets anders van te maken.

Laatst hoorde ik zelfs dat sommige sluiswachters niet eens beschikken over een marifooncertificaat en RWS nu, in plaats van ze op cursus te sturen, bij sommige kleine sluisjes maar gewoon de marifoon hebben weggehaald....
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #19 Gepost op: 2 november 2009, 15:29:20
Voor het bedienen van een walstation met vaste kanalen en niet de mogelijkheid om op VHF 16 te zenden was (is?) een marifoonbedieningscertificaat niet vereist omdat hier in principe geen NSV verkeer plaatsvindt. Verder is er bijvoorbeeld binnen RWS wel de verplichting om NAUTOP (nautisch operator) certificering te bezitten waarbij er wel degelijk een flink stuk communicatie zit wat een stuk uitgebreider is als het bedieningscertificaat. Ook wordt er aan praktische nascholing gedaan waarbij diverse praktijksituaties m.b.v. computers worden gesimuleerd en besproken. Velen bezitten minimaal het bedieningscertificaat of MARCOM B, soms ook MARCOM A, zeker op de verkeersposten waar MARCOM B verplicht is.
Ook verkeersleiders volgen verplichte communicatietraining ook op de simulator waarbij men streng wordt beoordeeld. Ik stel echter ook hier vast dat het er "on the job" dikwijls minder officieel aan toe gaat.

Wat betreft scheepsintallaties, hier zit geen wurger ingebouwd omdat het vrij onhandig is als een langdurend noodverhaal voor een gedeelte weg zou vallen doordat de wurger in werking treedt. Wel wordt bij binnenvaart VHF bij continu zenden om de 5 minuten automatisch d.m.v. ATIS de radioroepnaam uitgezonden zodat men via de verplichtte registratie bij het agentschap telecom mogelijk via de GSM contact kan leggen met de stoorder of d.m.v. radiopeiling en scheepsgegevens het vaartuig kan (laten) onderscheppen om de uitzending te beëindigen.

Naar mijn ervaring komt de meeste verstoring overigens door beroepsvaart die de VHF gebruiken als GSM of scheepsroeper.

Kees  8)