Extra voorlichting en controle op marifoongebruik

Auteur Topic: Extra voorlichting en controle op marifoongebruik  (gelezen 15255 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #40 Gepost op: 6 november 2009, 14:45:15
Ron, waarom ik voorstander ben van het geven van een uitgebreid recu waarin de essentiële informatie wordt herhaald door het RCC is dat ook de mensen die slechts het RCC ontvangen en niet de melder dan op de hoogte zijn van de bijzonderheden en men niet alleen afhankelijk is van de te alarmeren reddingsboot (maar ook passanten mobiliseert bv, wel dicht genoeg bij om hulp te kunnen bieden, te ver weg om de melder goed te kunnen onvangen) . Bovendien kan er verificatie plaats vinden door de melder, hij hoort zich nog even terug:

"Zei ik Hollandse Brug? Ojé, ik bedoel natuurlijk Stichtse Brug".

Zeg niet dat het nooit voorkomt...  ;D

Henk

DAt mag dan zo wezen en het kan helpen maar het verzorgt onnodige communicatie.
Bij de mayday procedure bepaalt het rcc of er al voldoende hulp onderweg is. Is dat het geval zijn die eenheden op de hoogte gebracht van het incident. Is dit niet het geval dan zal het rcc noodverkeer moeten opmaken middels een mayday relay of een pan pan. En daarmee zou het overige scheepvaart verkeer op de hoogte gebracht moeten worden. Hierdoor is het herhalen van informatie niet benodigd. Mocht het nu zo zijn dat een rcc hem niet heeft gehoord dan zou het zo moeten zijn dat een naburig schip, die de mayday opvangt, een mayday relay uitspreekt en eigenlijk zou dit middels een ander medium aan een rcc gemeld moeten worden. (MARCOM A)

Ron
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #41 Gepost op: 6 november 2009, 15:28:31
DAt mag dan zo wezen en het kan helpen maar het verzorgt onnodige communicatie.
Bij de mayday procedure bepaalt het rcc of er al voldoende hulp onderweg is. Is dat het geval zijn die eenheden op de hoogte gebracht van het incident. Is dit niet het geval dan zal het rcc noodverkeer moeten opmaken middels een mayday relay of een pan pan. En daarmee zou het overige scheepvaart verkeer op de hoogte gebracht moeten worden. Hierdoor is het herhalen van informatie niet benodigd. Mocht het nu zo zijn dat een rcc hem niet heeft gehoord dan zou het zo moeten zijn dat een naburig schip, die de mayday opvangt, een mayday relay uitspreekt en eigenlijk zou dit middels een ander medium aan een rcc gemeld moeten worden. (MARCOM A)

Ron

Dat ben ik met je eens dat het de gang van zaken is dat de kustwacht bepaalt of er al voldoende hulp onderweg is. Maar wanneer is er voldoende hulp onderweg? ls de KNRM gealarmeerd is? Dat is de laatst tijd steeds meer het standpunt van de werkvloer van de Kustwacht.

Dat blijkt ook uit je aanbeveling over een door jou wel en door het kustwacht niet onvangen MaydaY bericht: "eigenlijk zou dit middels een ander medium aan een rcc gemeld moeten worden". Één op één via het enige andere middel dat 99% van de schippers tot hun beschikking hebben, de GSM?

Als ik de beleidsmakers spreek, staan zij juist zo veel mogelijk openheid voor en verafschuwen ze het gebruik van de GSM.

Terwijl het jaren geleden is dat ik hoorde dat er voor het laatst regelmatig "sitraps"over 16 werden doorgegeven vanuit de kustwacht om de "overige" scheepvaart te alarmeren met het verzoek uit te kijken naar bijvoorbeeld een vermist persoon.

Nee, tegenwoordig gaat een reddingsboot naar "positie bekend". Verkeerd marifoongebruik vind ik.

Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #42 Gepost op: 6 november 2009, 16:52:25
Terwijl het jaren geleden is dat ik hoorde dat er voor het laatst regelmatig "sitraps"over 16 werden doorgegeven vanuit de kustwacht om de "overige" scheepvaart te alarmeren met het verzoek uit te kijken naar bijvoorbeeld een vermist persoon.
Nee, tegenwoordig gaat een reddingsboot naar "positie bekend". Verkeerd marifoongebruik vind ik.
Henk

Ik kan me niet voorstellen dat er bij een vermist persoon alleen over de GSM gepraat wordt Henk!
Ik hoor toch echt regelmatig marifoon verkeer aangaande zoekakties en dergelijke.

Als het om motorstoring ,met rustig weer, gaat wordt dit mischien wel vaker via de GSM gedaan omdat er anders 5 hulpverleners op je afstuiven.
En om dit dan via de GSM te regelen is volgens mij niets mis mee ;D ;)

Jammer genoeg wordt er wel steeds meer via C2000 geregeld bij SAR en dat vind ik wel een zorgelijke ontwikkeling... :-\


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #43 Gepost op: 6 november 2009, 18:33:21
Ik ook, helemaal mee eens.

Maar Ron heeft het over:

"Mocht het nu zo zijn dat een rcc hem niet heeft gehoord dan zou het zo moeten zijn dat een naburig schip, die de mayday opvangt, een mayday relay uitspreekt en eigenlijk zou dit middels een ander medium aan een rcc gemeld moeten worden. (MARCOM A)"

En dat kan, gezien het feit dat bijna niemand (behalve de zeevarende beroepsvaart) een ander medium tot zijn beschikking heeft naast de marifoon als een GSM, uitgelegd worden als een pleidooi voor het gebruik hiervan, waar ik geen voorstander van ben.

En ik doel op de mayday relay die standaard uitgezonden werd door de kustwacht, iets in de trant van:

Mayday releay (3x) hello all ships (3x) This is the Dutch Coast Guard with information number 1, date and time group ....
The folowing Mayday message was received by the coastguard of the ..... in position .......
man overboard. last seen at .... Despite MOB procedures nothing found. The lifeboats ... and .... are proceeding. Ships in the aria are requested to keep a sharp lookout and to report to the Dutch Coast Guard.

Ofzo.

Bedoeld voor- en gericht op "overige scheepvaart". Die hoor ik niet meer, dus kleine afwijkingen in kleur en model zijn mogelijk. Het Marifoongebruik is dynamisch en oude gebruiken worden in de kast gezet en nieuwe komen er voor in de plaats. Was het vroeger "not done" om een schipper te vertellen wat hij zou moeten doen, tegenwoordig hoor ik toch regelmatig het RCC voorstellen "u kunt beter voor anker gaan" en "Is Muiden niet dichterbij"... ,waarbij het laatste mij meer aanspreekt

Zelfs de roepnaam van de Nederlandse Kustwacht is dynamisch, men noemt zichzelf "Den Helder" Kustwacht centrum Den Helder", "Kustwacht" en "Kustwacht Centrum", terwijl er strikt genomen maar twee roepnamen mogen worden gebruikt: "Den Helder Rescue" en "Nederlandse Kustwacht" (OKE, en Dutch Coast Guard). Afhankelijk welke pet gedragen wordt. (Ik hoorde kort geleden nog een reddingsboot roepen om "IJmuiden Rescue")

ALS men voorstaat betere navolging van de radioprocedure door de scheepvaart te bewerkstelligen, zou het de professionals sieren daarin een voorbeeld te geven. En waar de regels in ongebruik zijn geraakt, deze aan te passen.

Henk


Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #44 Gepost op: 6 november 2009, 18:51:42
Dat ben ik met je eens dat het de gang van zaken is dat de kustwacht bepaalt of er al voldoende hulp onderweg is. Maar wanneer is er voldoende hulp onderweg? ls de KNRM gealarmeerd is? Dat is de laatst tijd steeds meer het standpunt van de werkvloer van de Kustwacht.

Dat blijkt ook uit je aanbeveling over een door jou wel en door het kustwacht niet onvangen MaydaY bericht: "eigenlijk zou dit middels een ander medium aan een rcc gemeld moeten worden". Één op één via het enige andere middel dat 99% van de schippers tot hun beschikking hebben, de GSM?

Als ik de beleidsmakers spreek, staan zij juist zo veel mogelijk openheid voor en verafschuwen ze het gebruik van de GSM.

Terwijl het jaren geleden is dat ik hoorde dat er voor het laatst regelmatig "sitraps"over 16 werden doorgegeven vanuit de kustwacht om de "overige" scheepvaart te alarmeren met het verzoek uit te kijken naar bijvoorbeeld een vermist persoon.

Nee, tegenwoordig gaat een reddingsboot naar "positie bekend". Verkeerd marifoongebruik vind ik.

Henk



Ik predik niet dat er gebruik van de gsm gemaakt moet worden, ik zeg alleen dat de MARCOM A er in voorziet om een mayday relay naar de kustwacht bij voorkeur via een ander medium te doen. Is dat niet mogelijk voorziet kanaal 16 daarin.
Ik ben mij bewust dat de MARCOM A zich voornamelijk richt op de zeevaart, waar andere middelen zoals inmarsat e.d. beschikbaar zijn. Echter indien men niet anders kan dan het via ch16 te doen is dit ook geen probleem. Dat neemt niet weg dat het herhalen van informatie niet altijd gewenst is. dat is mijns inziens het geval wanneer berichten niet zijn begrepen of verstaan. Is dit wel het geval dan hoeft alles niet herhaald te worden.

Hetgeen ik opschreef betreffende het recu is gewoon procedure uit de MARCOM A en uit de radio regulations van het ITU.

Ron
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #45 Gepost op: 6 november 2009, 19:23:26
Dat neemt niet weg dat het herhalen van informatie niet altijd gewenst is. dat is mijns inziens het geval wanneer berichten niet zijn begrepen of verstaan. Is dit wel het geval dan hoeft alles niet herhaald te worden.

Je bedoelt neem ik aan :"Dat neemt niet weg dat het herhalen van informatie niet altijd gewenst is. dat is mijns inziens het geval wanneer berichten zijn begrepen of verstaan. Is dit wel het geval dan hoeft alles niet herhaald te worden."

Begrepen, daar kan ik in komen. Maar verstaan is wat anders. Vaak neem je aan dat je iets goed verstaan hebt en blijkt het bij het herhalen niet zo te zijn.

Neem het vreselijke stukje radioverkeer van de Happy saillor, het begint al met "je zei duidelijk dat je niet uit de haven vertrok" Als je het terug hoort zei ze "ik ben net uit de haven vertrokken". Wat bijna hetzelfde klinkt, maar wel het tegenovergestelde is.

Citaat
Hetgeen ik opschreef betreffende het recu is gewoon procedure uit de MARCOM A en uit de radio regulations van het ITU.

Ron

Dat vind ik interessant, kun je dat reproduceren?

Henk


Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #46 Gepost op: 6 november 2009, 19:26:35

Dat vind ik interessant, kun je dat reproduceren?


Ik zal vannacht eens kijken of ik de letterlijke tekst kan reproduceren.

Ron
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #47 Gepost op: 6 november 2009, 20:34:06
Je bedoelt dit: Maritieme Communicatie

6.3 Noodverkeer en 7. Formuleringen m.b.t. noodverkeer

Betrap mezelf ook weer op een eerdere verschrijving, uiteraard geen 'over' aan het eind van het reçu omdat dit evt. onmiddellijk wordt gevolgd door het aanvullend reçu.

De gelijkluidende internationale versies zijn te vinden in een CEPT recommendation en IMO/ITU publicaties m.b.t terrestrial distress and safety communications met als kernwoord 'acknowledge'

Kees  8)


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #48 Gepost op: 6 november 2009, 23:09:52
Je bedoelt dit: Maritieme Communicatie

6.3 Noodverkeer en 7. Formuleringen m.b.t. noodverkeer


Interessant, wel enigszins gedateerd document, met INMARSAT A&B (begint uit de running te raken), INMARSAT EPIRB, VHF EPIRB, Scheveningen Radio :p


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #49 Gepost op: 6 november 2009, 23:59:47
Ach, ik ben ook al aardig gedateerd en nieuwe boekwerken staan meestal niet online. Zover mij bekend is er m.b.t. de aangegeven hoofdstukken niet echt iets veranderd. Indien dat wel zo zou zijn horen we dat ongetwijfeld van Ron.

Kees  8)