Ik ook, helemaal mee eens.
Maar Ron heeft het over:
"Mocht het nu zo zijn dat een rcc hem niet heeft gehoord dan zou het zo moeten zijn dat een naburig schip, die de mayday opvangt, een mayday relay uitspreekt en eigenlijk zou dit middels een ander medium aan een rcc gemeld moeten worden. (MARCOM A)"
En dat kan, gezien het feit dat bijna niemand (behalve de zeevarende beroepsvaart) een ander medium tot zijn beschikking heeft naast de marifoon als een GSM, uitgelegd worden als een pleidooi voor het gebruik hiervan, waar ik geen voorstander van ben.
En ik doel op de mayday relay die standaard uitgezonden werd door de kustwacht, iets in de trant van:
Mayday releay (3x) hello all ships (3x) This is the Dutch Coast Guard with information number 1, date and time group ....
The folowing Mayday message was received by the coastguard of the ..... in position .......
man overboard. last seen at .... Despite MOB procedures nothing found. The lifeboats ... and .... are proceeding. Ships in the aria are requested to keep a sharp lookout and to report to the Dutch Coast Guard.
Ofzo.
Bedoeld voor- en gericht op "overige scheepvaart". Die hoor ik niet meer, dus kleine afwijkingen in kleur en model zijn mogelijk. Het Marifoongebruik is dynamisch en oude gebruiken worden in de kast gezet en nieuwe komen er voor in de plaats. Was het vroeger "not done" om een schipper te vertellen wat hij zou moeten doen, tegenwoordig hoor ik toch regelmatig het RCC voorstellen "u kunt beter voor anker gaan" en "Is Muiden niet dichterbij"... ,waarbij het laatste mij meer aanspreekt
Zelfs de roepnaam van de Nederlandse Kustwacht is dynamisch, men noemt zichzelf "Den Helder" Kustwacht centrum Den Helder", "Kustwacht" en "Kustwacht Centrum", terwijl er strikt genomen maar twee roepnamen mogen worden gebruikt: "Den Helder Rescue" en "Nederlandse Kustwacht" (OKE, en Dutch Coast Guard). Afhankelijk welke pet gedragen wordt. (Ik hoorde kort geleden nog een reddingsboot roepen om "IJmuiden Rescue")
ALS men voorstaat betere navolging van de radioprocedure door de scheepvaart te bewerkstelligen, zou het de professionals sieren daarin een voorbeeld te geven. En waar de regels in ongebruik zijn geraakt, deze aan te passen.
Henk