http://www.eenvandaag.nl/binnenland/36661/politie_it_affaireICT-rapport Politie verdween in la
Een belangrijk rapport dat waarschuwde voor de invoering van een slecht politie -computersysteem is in de la blijven liggen. Dat zegt de korpsbeheerder van het korps Hollands-Midden, tevens burgemeester van Leiden Henri Lenferink, die spreekt namens de burgemeesters die bestuurlijk verantwoordelijk zijn voor het project. De ‘politie IT-affaire’ is maandag aan de orde in een spoeddebat in de Tweede Kamer.
De hoofdcommissarissen moeten van het rapport geweten hebben zegt Lenferink. Maar het project ging door, met als gevolg dat de werkdruk voor de politie toenam en er zelfs gegevens zoekraakten. De politie zette een systeem in werking terwijl alle seinen op rood stonden en zonder dat de verantwoordelijke bestuurders van alle gevaren op de hoogte waren.
In Eenvandaag een reconstructie hoe het zo ver heeft kunnen komen. Hieruit blijkt dat het bestuurlijk toezicht faalde, en er teveel kapiteins op één schip waren. Het idee om alle computers maar aan elkaar te knopen werd vooral ingegeven om de zelfstandigheid van alle korpsen te laten voortbestaan. Het van bovenaf uitrollen van een nieuw systeem zagen velen als eerste stap naar een nationale politie. Wat de bestuurders absoluut niet wilden.
A.s. maandag is er een spoeddebat n.a.v. onze eerdere uitzending.
De zaak is politiek explosief omdat zowel Ivo Opstelten als Job Cohen destijds als burgemeesters bestuurlijk verantwoordelijk waren. Opstelten is als minister in opvolging ook verantwoordelijk voor het falen van zijn voorganger. Cohen was destijds de voorzitter van alle burgermeesters, het korpsbeheerdersberaad.
Lenferink:
“Als ik dit geweten had en ik had op de vraag: zou dit werken, nee hebben gekregen dan had ik aan de noodrem getrokken”.
Heeft u informatie over dit onderwerp en wilt u dit met ons delen?
U kunt redacteur Daan van de Staaij een mail sturen of in contact komen per post:
Redactie EenVandaag
t.a.v. Daan van de Staaij
Postbus 1329
1200 BH Hilversum