Korpsbeheerders willen ICT politie volledig vernieuwen

Auteur Topic: Korpsbeheerders willen ICT politie volledig vernieuwen  (gelezen 42998 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #90 Gepost op: 15 november 2010, 13:32:07
Falend computersysteem politie onderzocht

De Algemene Rekenkamer gaat onderzoek doen naar de invoering van een computersysteem bij de politie dat niet goed werkt.
 
Minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) zei maandag dit aan de Rekenkamer te zullen vragen. De Kamer had daar maandag op aangedrongen.

Het onderzoek moet aan het licht brengen wie verantwoordelijk was voor de invoering van het systeem en hoe het komt dat er miljoenen aan een ondeugdelijk systeem zijn gespendeerd.

Adviezen

Ook moet het duidelijk maken welke adviezen er allemaal verschenen zijn over het systeem. Vorige week dook een rapport op waarin ICT-deskundigen voor invoering al waarschuwden dat het systeem niet goed zou werken.

De politie klaagt steen en been over het computersysteem waarmee aangiften en processen-verbaal worden vastgelegd. Agenten zijn hier nu veel tijd aan kwijt. Opstelten kondigde al aan met de korpsbeheerders en ICT-deskundigen te gaan praten over de mogelijke invoering van een nieuw computersysteem bij de politie.

http://www.nu.nl/internet/2379296/falend-computersysteem-politie-onderzocht.html

Als je door een acuut politiek probleem in de problemen komt zeg je een onderzoek toe... Maar wat gaat de onderzoeksvraag worden... En binnen hoeveeltijd is het onderzoek klaar? Hoe diep gaat het onderzoek? ::) ::) ??? ;) :-X


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #91 Gepost op: 6 december 2010, 22:58:11
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29628-229.html

29 628 Politie
Nr. 229 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 24 november 2010

Ik heb in het Wetgevingsoverleg politie op 15 november jl. (Kamerstuk 32 500 VII, nr. 22) uw Kamer toegezegd dat ik de Algemene Rekenkamer zou verzoeken om onderzoek te doen naar de Basisvoorziening Handhaving (BVH) en de Voorziening tot Samenwerking Politie Nederland (vtsPN). Ik heb ondertussen de Algemene Rekenkamer verzocht om dit onderzoek uit te voeren en stuur uw Kamer de nadere beschrijving van het onderzoek van de Algemene Rekenkamer toe1.

De Algemene Rekenkamer zal onderzoek doen naar de besluitvorming die heeft geleid tot de ontwikkeling en invoering van de BVH en de risico’s en knelpunten verbonden aan de ICT-systemen van de politie, waaronder de BVH, die worden beheerd door de vtsPN.

Het doel van het eerste deel van het onderzoek is ook het trekken van lessen ten behoeve van de vervanging van de BVH en andere grote ICT-investeringen. Het tweede deel behelst het onderzoek dat ik in het Wetgevingsoverleg gemakshalve «boekenonderzoek» heb genoemd. Dit deelonderzoek past in het opstellen van het bestuursakkoord tussen de korpsbeheerders en mij ten behoeve van de transitie naar de nationale politie en de «schone» oplevering van de vts Politie Nederland in het bijzonder.

De Algemene Rekenkamer verwacht tussen eind mei en begin van het zomerreces 2011 haar rapport te kunnen publiceren.

De Algemene Rekenkamer zal op korte termijn de vraagstelling van het onderzoek uitwerken. Ik zal de mogelijkheid van een tussentijdse rapportage over het onderzoek naar de BVH en de precieze planning van het onderzoek in relatie tot het beoogde bestuursakkoord met de korpsbeheerders bespreken met de Algemene Rekenkamer. Ik zal uw Kamer nader informeren over de precieze vraagstelling van het onderzoek.

De minister van Veiligheid en Justitie,

I. W. Opstelten


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #92 Gepost op: 11 december 2010, 19:16:11
Diverse uitzendingen van het programma Eén vandaag op een rij inclusief directe link naar het rapport van 25 juli 2008 waarin vooraf wordt gewaarschuwd
dat het kwalitatief slecht was en zeer arbeidsintensief.

04-11-2010 Politietop negeerde waarschuwingen
http://www.eenvandaag.nl/binnenland/36603/politietop_negeerde_waarschuwingen

13-11-2010 Politie IT-affaire
http://www.eenvandaag.nl/binnenland/36661/politie_it_affaire

15-11-2010 Spoeddebat over Politie IT-affaire
http://politicusvanhetjaar.eenvandaag.nl/archiefpoliticusvanhetjaar/36669/spoeddebat_over_politie_it_affaire

Directe link naar het rapport van 25 juli 2008
http://www.eenvandaag.nl/uploads/doc/AnalyseComputersysteemPolitie.pdf

BRON: eenvandaag.nl
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #93 Gepost op: 18 januari 2011, 11:01:16
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8764444/__Slachtoffers_in_de_kou__.html?p=2,3

di 18 jan 2011, 08:42 | 4 reacties
| lees voor
    
Slachtoffers in de kou

AMSTERDAM -  Ruim 15.000 slachtoffers lopen jaarlijks psychische, juridische en praktische hulp mis omdat het nieuwe computersysteem van de politie slecht functioneert.

Dat zegt Harry Crielaars, directeur van Slachtoffer hulp Nederland dinsdag in het AD. Slachtoffers die aangifte doen van beroving, inbraak of geweld horen op het politiebureau altijd de keus voorgelegd te krijfen of hun gegevens mogen worden doorgespeeld aan Slachtofferhulp.

Sinds de invoering van het systeem BVH worden gegevens van slachtoffers echter niet altijd op de juiste manier verwerkt. In BVH staat die hulpvraag standaard op 'neen'. Omdat een automatische melding ontbreekt, vergeten agenten soms in de aangifte op te nemen of mensen slachtofferhulp willen. Gegevens van slachtoffers worden vervolgens niet doorgegeven. Daardoor kan Slachtofferhulp in veel gevallen geen contact met hen opnemen.

"Wij zijn er niet alleen voor psychische hulp, maar ook om de weg te wijzen om juridische stappen te ondernemen. Zo helpen we de slachtoffers om schadevergoeding te ontvangen”, aldus Crielaars.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #94 Gepost op: 18 januari 2011, 11:07:28
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8764444/__Slachtoffers_in_de_kou__.html?p=2,3

di 18 jan 2011, 08:42 | 4 reacties
| lees voor
    
Slachtoffers in de kou

AMSTERDAM -  Ruim 15.000 slachtoffers lopen jaarlijks psychische, juridische en praktische hulp mis omdat het nieuwe computersysteem van de politie slecht functioneert.

Dat zegt Harry Crielaars, directeur van Slachtoffer hulp Nederland dinsdag in het AD. Slachtoffers die aangifte doen van beroving, inbraak of geweld horen op het politiebureau altijd de keus voorgelegd te krijfen of hun gegevens mogen worden doorgespeeld aan Slachtofferhulp.

Sinds de invoering van het systeem BVH worden gegevens van slachtoffers echter niet altijd op de juiste manier verwerkt. In BVH staat die hulpvraag standaard op 'neen'. Omdat een automatische melding ontbreekt, vergeten agenten soms in de aangifte op te nemen of mensen slachtofferhulp willen. Gegevens van slachtoffers worden vervolgens niet doorgegeven. Daardoor kan Slachtofferhulp in veel gevallen geen contact met hen opnemen.

"Wij zijn er niet alleen voor psychische hulp, maar ook om de weg te wijzen om juridische stappen te ondernemen. Zo helpen we de slachtoffers om schadevergoeding te ontvangen”, aldus Crielaars.


Beetje klagen om niks...
Er is dus gewoon een optie om de gegevens door te geven.

- staat ie standaard op Nee, dan gaan we klagen dat er niet gedaan word aan slachtofferhulp
- staat ie standaard op Ja, dan klagen mensen dat ze ongewest slachtofferhulp aan de deur / telefoon krijgen
- staat ie standaard op blanco (en is het een verplicht veld), dan kost het aanmaken van de aangifte te veel tijd omdat er zoveel verplichte velden zijn...


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #95 Gepost op: 18 februari 2011, 13:53:26
Uit het aanvalsplan van Opstelten...
(zie ook http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=39527.msg850934#msg850934)

Basisvoorziening Handhaving (BVH)
Ik ben mij er van bewust dat de Basisvoorziening Handhaving (BVH) een grote ergernis is
geworden voor de agent terwijl diezelfde agent vooral een verbetering was beloofd. De
BVH wordt daarom aangepast. Hiervoor worden twee sporen gevolgd.

1 Het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid en betrouwbaarheid van de BVH. Er
heeft onderzoek plaatsgevonden naar de vereenvoudiging van invoerschermen en
documenten om de huidige gebruiksproblemen op korte termijn te verminderen. De
kosten en baten daarvan worden nu in kaart gebracht. Verbeteringen die veel
opleveren en niet te veel kosten worden nog doorgevoerd. Overigens vindt sommige
gegevensinvoer plaats ten behoeve van het verzamelen van beleidsinformatie voor de
politie en het departement. Nut en noodzaak van deze gegevens wordt onderzocht,
opdat hier nog het nodige kan worden bespaard.

2 Het vervangen of vernieuwen van de BVH. De scenario’s hiervoor worden momenteel
in kaart gebracht door de landelijk CIO van de politie.

Resultaat en tijdpad
Na afronding van het Algemene Rekenkameronderzoek zal ik deze zomer besluiten over de
opvolging van BVH en de verbeteringen die in het bestaande BVH dan nog nuttig zijn.




De erkenning van de problematiek lijkt er in ieder geval wel te zijn. Als Opstelten nou ook nog doet wat 'ie belooft, dan liegt 'ie niet ;)

Een nadeel is wel dat bij een nieuw / vernieuwd systeem mogelijk ook weer een behoorlijke capaciteitsbelasting optreedt, als er mensen opnieuw opgeleid moeten worden.

Maar liever nu die investering doen, dan de problematiek sluimerend voort te laten bestaan (wat op termijn nog meer kost).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #96 Gepost op: 18 februari 2011, 13:57:05
Een goed systeem heb je in een half uur zelf proberen onder de knie. BVH na een week fulltime opleiding nog niet.
Wout


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #97 Gepost op: 18 februari 2011, 23:51:01
Een goed systeem heb je in een half uur zelf proberen onder de knie. BVH na een week fulltime opleiding nog niet.
Twee dagen cursus, waarvan de 2de dag erg vroeg naar huis.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #98 Gepost op: 18 februari 2011, 23:56:16
Twee dagen cursus, waarvan de 2de dag erg vroeg naar huis.

Ja, maar er is daar wel een verschil in natuurlijk. BVH is een door ontwikkeling van XPOL. Dus als oud XPOL gebruiker was het makkelijker overschakelen dan vanuit BPS...


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #99 Gepost op: 19 februari 2011, 00:01:25
Ja, maar er is daar wel een verschil in natuurlijk. BVH is een door ontwikkeling van XPOL. Dus als oud XPOL gebruiker was het makkelijker overschakelen dan vanuit BPS...
Klopt als een bus maar ik was net gewend aan Xpol. Want bij de KMar gebruikte wij ook BPS. Dus voor mij 3 systemen in 2 jaar tijd. Altijd lekker.