Korpsbeheerders willen ICT politie volledig vernieuwen

Auteur Topic: Korpsbeheerders willen ICT politie volledig vernieuwen  (gelezen 43048 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 10 juli 2009, 19:19:49
Ook jullie ervaring?  ???

http://www.nu.nl/internet/2039456/agenten-klagen-over-computersysteem.html

Agenten klagen over computersysteem
Uitgegeven:    10 juli 2009 14:38
Laatst gewijzigd:    10 juli 2009 15:32

AMSTERDAM - Politieagenten zijn massaal ontevreden over het nieuwe computersysteem waarmee zij moeten werken. Het kost veel te veel tijd en geregeld raakt ingevoerde informatie zoek.

Dat blijkt uit onderzoek dat de SP uitvoert onder politieagenten.

Van de achtduizend agenten die tot nu toe aan het onderzoek hebben meegedaan, werkt 74 procent al met het nieuwe systeem, de zogeheten Basisvoorziening Handhaving (BVH).

In dit systeem moeten onder meer aangiftes en strafbare feiten worden verwerkt. Van de gebruikers is maar liefst negentig procent ontevreden. Slechts zes procent vindt het systeem 'gebruiksvriendelijk en snel'.

Niet stabiel

"Het BVH-systeem kost agenten veel te veel tijd, het is niet stabiel en ingevoerde informatie blijkt later vaak weer verdwenen", vat SP-Kamerlid Ronald van Raak de klachten samen. "Agenten hebben het systeem omgedoopt in Bureaucratie Voor Handhavers. Dat geeft wel aan wat er mis mee is."

Voorzitter Han Busker van de Nederlandse Politiebond (NPB) herkent de klachten. "Iedereen vindt het belangrijk dat agenten veel op straat zijn, maar dit systeem is zo tijdrovend dat dat onmogelijk wordt gemaakt. Als je nu vier uur doorbrengt op straat, zit je nog eens vier uur achter de computer om alles te verwerken."

Aanloopproblemen

De invoering van het nieuwe computersysteem is vorig jaar begonnen. Nog niet alle korpsen werken ermee. Volgens zowel Busker als Van Raak komen de klachten niet alleen voort uit het feit dat de politie nog aan het nieuwe systeem moet wennen. "Deels gaat het om aanloopproblemen, maar er zitten ook echt een paar flinke kinken in de kabel", stelt Busker.

De politievakbonden hebben hun klachten over het computersysteem overgebracht aan minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA). Volgens Van Raak moet de invoering worden stopgezet.
© Novum




Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #1 Gepost op: 10 juli 2009, 19:26:30
Ik werk sinds begin dit jaar met BVH en heb daarvoor nooit met BPS of X-pol gewerkt. Het systeem vraagt redelijk veel van je, maar als je het ook maar even door hebt hoe het werkt, heb je zo je PV/mutaties weg geschreven.

Wat ik op de academie mee krijg, is dat met name de regio's die BPS gewend zijn, BVH een onhandig systeem vinden. Omdat BVH eigenlijk gewoon een uitgebreide X-pol is met een vernieuwde interface, hoor ik vanuit de X-polregio's minder klachten.

Van de, met alle respect, 'oudere garde' hoor ik dat ook bij de invoering van BPS toendertijd veel voeten in de aarde had. Mijn mening: het is gewoon een kwestie van wennen en over een jaar hoor je er steeds minder klachten over.

gr. Michel


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #2 Gepost op: 10 juli 2009, 20:29:34
In Hollands-Midden werken we sinds 02 juni met BVH. Hiervoor werkten we met BPS.
Zeker de eerste twee/drie weken kost het systeem zeker uren extra aan administratief werk. Er moeten veel meer handelingen worden uitgevoerd in vergelijking met BPS. Natuurlijk zal het allemaal een stuk sneller gaan als je aan het systeem gewend bent maar dan nog zitten er echt vreemde zaken in het systeem welke naar mijn mening gewoon opgelost moeten/kunnen worden.
In BPS hadden we een registratieset zo in het systeem verwerkt. Systeem was gekoppeld aan het RDW waardoor gegevens van het voertuig, zoals tenaamgestelde en verzekerings gegevens zo in de reg set gekopieerd werden. In BVH moet je alles muv merk, type en chassisnummer zelf invoeren. Verder wil het systeem alles weten over bijvoorbeeld het rijbewijs van de betrokkene. Overbodige informatie naar mijn mening. In BPS stond de simpele vraag rijbewijs ja of nee. Dit controleerde je en dan drukte je ja of nee. Nu moet je invoeren: 1e afgifte datum, verloopdatum, categorie, instantie welke rijbewijs heeft afgegeven en het rijbewijs nummer. Voor wie voer ik dit in? Ja of nee moet toch voldoende zijn. Daarbij komt dus dat je deze info allemaal op straat moet opschrijven waardoor ook de administratie op straat meer tijd gaat vergen. Binnen BVH kan je ook geen raadpleeg scherm openen als je al met de invoer bezig bent. In BPS kon je een tweede BPS openen waar je bijv rijbewijs gegevens of voertuig gegevens even kon raadplegen.

Verder loopt het systeem ook veelste vaak vast. Ondervinden ook een hoop hinder van de printer instellingen van het systeem. Log je in op bureau A dan pakt het systeem de printers van dat bureau. Wil je echter op bureau B gaan inloggen en daar gaan printen dan moet je eerst uitloggen in bureau A. Dit is echter niet altijd mogelijk. Bijv: Je zit aan bureau A te tikken als je een prio 1 melding krijgt. Geen tijd om alle systemen uit te loggen dus je drukt alleen even het systeem op lock. Bij ons gaan aan gehouden verdachten altijd naar het districtsbureau en daar moet je ook je papier werk regelen. Kom je dus met je AT aan bureau B dan pakt het systeem alleen de print instellingen van bureau A en niet van bureau B. Via een omweg moet je dan alle instellingen weer gaan wijzigen voordat je kan printen...

Het systeem ziet er in vergelijking met BPS wel een stuk mooier uit. BPS was net MS Dos terwijl je BVH net een soort windows is. Maarja het moet werkbaar zijn. Ik kan nog wel een aantal voorbeelden noemen van problemen welke we op bureau met het systeem hebben maar dan gaat het wel een heel erg lange reactie worden. Ik weet wel dat bij ons op bureau echt 9 van de 10 collega's lopen te vloeken op het systeem. Waar je eerst 2 uur administratie had zit je nu toch echt snel 3 a 4 uur binnen te tikken. In de nacht zitten er tegenwoordig meer collega's binnen dan dat ze buiten zijn.

Ook gaat het uiteindelijk ten koste van zeer belangrijke invoer informatie. Zag je voorheen een veelpleger lopen of een bekende inbreker dan noteerde je zijn signalement en verdere info en dan maakte je er een aandachtsvestiging IGP mutatie van in BPS. In BVH zit de IGP actie niet verwerkt en gewoon een simpele IGP mutatie maken kost nu al snel een kwartier werk terwijl je in BPS met 5 min klaar was. Een hoop collega's hebben daarom nu zo iets van: "Ach laat die IGP mutatie maar zitten". Erg jammer maar begrijpelijk.

Ik hoop echt dat we snel terug gaan naar BPS en dat ze dat systeem gewoon even in een modern jasje stoppen.


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #3 Gepost op: 10 juli 2009, 20:31:46
Ach kan er wel mee overweg alleen dat vastlopen elke keer heeft al heel wat haren van mij en pc schermpjes van de baas gekost...  :-X



Verder loopt het systeem ook veelste vaak vast. Ondervinden ook een hoop hinder van de printer instellingen van het systeem. Log je in op bureau A dan pakt het systeem de printers van dat bureau. Wil je echter op bureau B gaan inloggen en daar gaan printen dan moet je eerst uitloggen in bureau A. Dit is echter niet altijd mogelijk. Bijv: Je zit aan bureau A te tikken als je een prio 1 melding krijgt. Geen tijd om alle systemen uit te loggen dus je drukt alleen even het systeem op lock. Bij ons gaan aan gehouden verdachten altijd naar het districtsbureau en daar moet je ook je papier werk regelen. Kom je dus met je AT aan bureau B dan pakt het systeem alleen de print instellingen van bureau A en niet van bureau B. Via een omweg moet je dan alle instellingen weer gaan wijzigen voordat je kan printen...
.

Ik neem dan altijd de sessie over en log direct weer uit en daarna weer in dan sta je vers op het gebouw waar je dan bent...  :P
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2009, 22:08:20
veel vastlopers, geen logica, veel formulieren die verdwenen zijn etc etc....

Geweldig... een systeem ontworpen door burgers voor de politie.... wie noemt een conflict nu nog twist....

Maar goed... ik ben er niet over te spreken... ik ben langer met invoeren bezig dan gebruikelijk... en ik ben echt geen digibeet....

Maar goed... t zal allemaal weinig effect hebben.... systeem zal toch wel verder ingevoerd worden.

BVH= bijzonder veel handelingen
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #5 Gepost op: 10 juli 2009, 23:55:30
Ik ben begonnen ongeveer op de dag dat BVH bij ons ingevoerd werd, en ik kan er slecht mee overweg. Onlogisch, heel traag, reageert niet zoals je wil dat het reageert, loopt vaak vast, de formulieren kloppen vaak niet et cetera. Gevolg: het aantal uren dat achter de computer gewerkt moet worden is veel hoger dan nodig. Dit gaat absoluut ten koste van de politiesterkte op straat.

BPS staat nog steeds geïnstalleerd op de computers en dit werkt veel makkelijker, ook al ben ik formeel met BVH begonnen. Voor alles wat ik moet natrekken gebruik ik dan ook bij voorkeur BPS. Gaat gewoon heel veel sneller, in een minuut heb je een kenteken nagetrokken, inloggen inbegrepen. Het is een illusie om te denken dat dit met BVH ook maar half zo snel kan. Ongelooflijk slecht systeem, en dan heb ik het niet over de opstartproblemen. De opbouw van het systeem in zijn geheel is gewoon bagger.
Wout


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2010, 10:20:05
Problemen met nieuwe computersystemen politie

http://www.bnr.nl/artikel/11297549/problemen-nieuwe-computersystemen-politie
26 maart 2009, 6:41 | ANP

LEUSDEN (ANP) - De invoering van nieuwe computersystemen bij de politie heeft de afgelopen maanden voor de nodige problemen gezorgd. Dat zeggen de landelijke politiebonden. Het is een van de zaken die ze donderdag aankaarten bij een rondetafelconferentie met de Tweede Kamer.

De laatste maanden zijn volgens de bonden verschillende nieuwe standaardvoorzieningen bij verschillende korpsen in gebruik genomen. Hoewel specialisten vooraf waarschuwden voor problemen en risico's voor de bedrijfsvoering, is de invoering toch doorgezet. Dit onder druk van afspraken die met minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken zijn gemaakt, constateren de vakbonden.

,,In de korpsen waar de nieuwe basisvoorzieningen zijn uitgerold, heeft dit in veel gevallen geleid tot grote onrust en in enkele gevallen tot administratieve wanorde'', vertelt voorzitter Gerrit van de Kamp van de ACP namens de bonden. ,,Veel politiemensen hebben geklaagd dat er een enorme toename aan administratieve rompslomp is ontstaan. In veel gevallen deed men twee tot drie maal zo lang over een administratief proces als in het verleden. De invoering is veel te voortvarend ingezet en het draagvlak voor de nieuwe systemen heeft bij de politie een flinke deuk opgelopen.''

Een belangrijk doel van standaardsystemen bij de politie is juist om sneller, beter en efficiënter te werken. Dit is noodzakelijk om de hoge werkdruk het hoofd te bieden en meer politiemensen vrij te maken voor de straat en andere politietaken.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7 Gepost op: 22 januari 2010, 10:20:29
'Chaos' bij politie door nieuw computersysteem

http://webwereld.nl/nieuws/56599/-chaos--bij-politie-door-nieuw-computersysteem.html
Gepubliceerd: Donderdag 26 maart 2009

Politiekorpsen klagen steen en been over het nieuwe computersysteem BVH. Het is slechts 'onwennigheid en kinderziekten', stelt de beheerder.

De invoering van het systeem, bij tot nu toe 12 van de 25 Nederlandse politiekorpsen, zou de administratieve rompslomp vermenigvuldigen. "In de korpsen waar de nieuwe basisvoorzieningen zijn uitgerold, heeft dit in veel gevallen geleid tot grote onrust en in enkele gevallen tot administratieve wanorde'', zegt voorzitter Gerrit van de Kamp van de ACP namens de politiebonden tegen het ANP.

Rompslomp
Basisvoorziening Handhaving (BVH) is een uitgebreide database waarin de politie alle bekeuringen, processen verbaal, observaties en andere handelingen van agenten worden ingevoerd. Het vervangt de drie bestaande systemen X-Pol, BPS en Genesis. Aan het eind van dit jaar moeten alle 25 Nederlandse korpsen plus de KLPD over zijn op BVH, heeft het ministerie van BZK besloten.

Maar het systeem, dat is ontwikkeld door de ondersteunende dienst voorziening tot samenwerking Politie Nederland (vtsPN), is bepaald geen verbetering, stellen de politiebonden. Agenten klagen dat handelingen als het invullen van een formulier nu drie keer langer duren.

Onwennigheid
Maar vtsPN sust het rumoer. "Administratieve chaos zijn wel erg grote woorden. Maar we zijn bekend met de onrust die er leeft", zegt de woordvoerder van vtsPN tegenover Webwereld.

"Dit heeft met twee zaken te maken. Ten eerste onwennigheid. Een nieuw systeem vereist natuurlijk aanpassing van werkprocessen. Dat is een behoorlijke opleidings- en begeleidingsinspanning. Daar moet je met z'n allen even doorheen."

150 verbeteringen op komst
Maar aan de andere kant wordt er wel degelijk behoorlijk geschaafd aan het systeem zelf. "Dan heb je het over de techniek zelf. We hebben nooit gezegd dat het meteen als een mes door de boter gaat. Maar we zijn hard bezig met een nieuwe release." Een team van zo'n 100 man is hier mee bezig. In mei zal release 1.1 uitkomen, met zo'n 150 verbeteringen, vooral functionele die betrekking hebben op de formulieren, belooft de zegsman.

De uitrol van BVH ligt volgens vtsPN helemaal op schema. Eind dit jaar zal systeem beschikbaar zijn op circa 50.000 werkplekken. De backend draait in zes datacentra verspreid over het land
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 22 januari 2010, 10:20:57
Computersysteem politie aangepast

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=88400
Geplaatst: woensdag 20 januari 2010 06:08
Gewijzigd: woensdag 20 januari 2010 06:08

GRONINGEN - Het computersysteem van de politie wordt voor miljoenen euro's aangepast.

Alle politiekorpsen in Nederland hebben inmiddels hetzelfde systeem, maar dat zou niet gebruiksvriendelijk zijn. Hierdoor is het invoeren van gegevens een tijdrovend klusje en hebben agenten minder tijd voor hun werk op straat.

De komende vier jaar wordt het systeem stapje voor stapje verbeterd.

Computersysteem politie aangepast

Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 22 januari 2010, 10:21:10
Politie geeft miljoenen uit om ict te redden

http://webwereld.nl/nieuws/64930/politie-geeft-miljoenen-uit-om-ict-te-redden.html
Vrijdag 22 januari 2010

De politie investeert de komende 4 jaar miljoenen om het eigen ict-systeem te verbeteren. Agenten klagen al lang steen en been over het omslachtige systeem.

De investeringen moeten het gebruiksgemak verbeteren en de administratieve lastendruk verlagen. Veel agenten komen door de omslachtige invoermethodes minder aan het werk op straat toe.

Over het systeem - Basisvoorziening Handhaving (BVH) - wordt al sinds invoering steen en been geklaagd. Agenten moeten alle bekeuringen, processen verbaal, observaties en andere handelingen invoeren. Dat gaat zo omslachtig dat het al begin vorig jaar tot grote onrust en wanorde leidde.

Stap voor stap
Het systeem, dat is ontwikkeld door de ondersteunende dienst voorziening tot samenwerking Politie Nederland (vtsPN), wordt de komende jaren stap voor stap verbeterd. Dat gebeurt door goed te luisteren naar de gebruikerservaring van agenten, vertelt korpschef Oscar Dros van de Regiopolitie Groningen tegen RTV Noord.

Sinds eind 2009 werken alle korpsen - 55.000 agenten - in BVH. Utrecht sloot 8 december 2009 als laatste korps aan op het syteem.
Samen sterk in de hulpverlening!