Korpsbeheerders willen ICT politie volledig vernieuwen

Auteur Topic: Korpsbeheerders willen ICT politie volledig vernieuwen  (gelezen 43056 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #30 Gepost op: 27 januari 2010, 21:05:03
Hoeveel moest de politie ook weer bezuinigen?  ::)

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5893585/__ICT-uitgaven_politie_lager__.html

wo 27 jan 2010, 19:15 | lees voor
ICT-uitgaven politie lager

DEN HAAG -  De centrale ICT-afdeling van de politie is steeds minder geld kwijt aan het inhuren van personeel van buitenaf. Kostte dit in 2008 nog 147 miljoen euro, vorig jaar ging het nog om 108 miljoen. De bedoeling is om dit jaar op 50 miljoen uit te komen.

Dat heeft politieminister Guusje ter Horst de Tweede Kamer woensdag laten weten. Donderdag houdt de Kamer een spoeddebat over het geld dat de politie-instelling aan tijdelijke medewerkers van buiten het bedrijf kwijt is. De Tweede Kamer reageerde op berichten over hoge personeelskosten en leidinggevenden die te veel zouden verdienen.

Het gaat om de organisatie Vts PN (voorziening tot samenwerking Politie Nederland), die onder meer de ICT regelt voor de politie.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #31 Gepost op: 27 januari 2010, 23:19:50
Als er bij ons op de dienstgroep over BVH wordt gesproken, dan begint een aantal mensen spreekwoordelijk te huilen.. Het is en blijft echt een drama en het is vooral zonde dat er al een jaar wordt doorgemodderd. BVH kost gewoon zo ontzettend veel geld, niet direct meetbaar, maar denk eens aan al die politieuren die hiermee verspild worden. We zijn zóveel extra aan het invullen en dan nog niet eens te spreken over het aantal overuren dat door BVH gemaakt is.

De eerste korpschef die het niet langer pikt wordt denk ik de komende jaren op handen gedragen  ;D

 ;)

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5894859/___Problemen_ICT_politie_een_ramp___.html

wo 27 jan 2010, 22:59  | 0 reacties | lees voor
Korpschef luidt noodklok over ICT politie

HILVERSUM -  De computerproblemen bij de politie hebben „catastrofale vormen” aangenomen. „Het niet functioneren van onze systemen raakt de slagader van mijn organisatie.” Dat schrijft de korpschef van de regiopolitie IJsselland, Peter-Jaap Aalbersberg, in een vertrouwelijke brief aan Vts PN (voorziening tot samenwerking Politie Nederland), de organisatie die verantwoordelijk is voor de ICT bij de politie.

Tv-rubriek Nova citeerde woensdagavond uit de brief. Volgens Aalbersberg is er sprake van een crisissituatie. Hij noemt het onacceptabel dat de politie door haperende computersystemen burgers teleur moet stellen. Volgens Nova refereert de korpschef met zijn noodkreet niet alleen aan de computerstoring waar een aantal korpsen in Noord- en Oost-Nederland sinds een week mee te maken heeft, maar aan de gebrekkige werking van het totale systeem.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #32 Gepost op: 27 januari 2010, 23:28:46
'Catastrofale problemen' met politiecomputers

http://www.novatv.nl/page/detail/uitzendingen/7551

27 jan 10 - Door Guido van Ophoven, Karel Ornstein
 
'De problemen met de ICT leiden tot een crisissituatie.'

Dat zegt Pieter-Jaap Aalbersberg, korpschef van de Politie IJsselland, in een vertrouwelijke brief in handen van NOVA.

Catastrofale vormen
Volgens Aalbersberg zijn de computersystemen alleen maar trager geworden. “De problemen hebben in z’n totaliteit catastrofale vormen aangenomen. Het niet functioneren van onze systemen raakt de slagader van mijn organisatie”, aldus Aalbersberg in een brief aan VTS Politie Nederland, verantwoordelijk voor de computersystemen bij de korpsen.

Grote schaal
De korpschef stelt dat de ICT-voorzieningen binnen zijn korps het op grote schaal laten afweten. Ook burgers ondervinden hiervan hinder. De problemen zijn niet alleen het gevolg van de grote politiecomputerstoring waar Noord- en Oost-Nederland al ruim een week last van hebben. Aalbersberg: “Enkele weken geleden heb ik over de problemen al telefonisch contact gehad maar dat heeft in praktische zin niets opgeleverd. Ik vind het onacceptabel dat een politieorganisatie burgers teleur moet stellen omdat haar werksystemen uitvallen c.q. zo traag zijn”. Het korps bevestigt tegenover NOVA dat de kritiek van Aalbersberg gaat over functioneren van het totale systeem.

Quotum
De ICT-voorzieningen zijn volgens de korpschef traag, vallen halverwege uit, of je komt er helemaal niet in. Daarnaast kregen acht korpsen in Noord- en Oost-Nederland nog eens te maken met een grote storing waardoor maar een beperkt aantal agenten tegelijkertijd achter de computer kan werken.

Veiligheid
Volgens de Nederlandse Politie Bond heeft die grote storing ook gevolgen voor de veiligheid: "Kentekens van verdachte auto's komen nu niet of heel erg traag binnen en daar wachten agenten dan niet op en dan gaan ze verder naar een volgende zaak", aldus Jan Willem van de Pol van de NPB. Maar er verdwijnen ook gegevens. "In één regio zijn de gegevens van veelplegers weg", aldus Van de Pol. "Je kan dus niet meer zien of iemand meerdere malen in aanraking is geweest met de politie".

Thuis
Ook wordt er aan agenten gevraagd om thuis de administratie te doen. Van de Pol. "Je gaat niet operationele politie-informatie op je privé-computer zetten. De beveiliging en procedures die je op een politiecomputer hebt, heb je natuurlijk niet thuis".

Parlementair onderzoek
De fracties van de SP en VVD zijn het zat. Ze willen een parlementair onderzoek naar de problemen met de politiecomputers. Minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken wil, als de problemen in Noord- en Oost-Nederland zijn opgelost, een extern onderzoek (doc)  naar de ICT-voorziening van de politie.

Morgen komen de politiebonden voor een spoedoverleg met de minister bijeen. Ook de Tweede Kamer houdt morgen een spoeddebat over de ICT-organisatie (doc)  van de politie.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #33 Gepost op: 28 januari 2010, 11:23:49
'Miljarden verspild bij politie'

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5896668/___Miljarden_verspild_bij_politie___.html
do 28 jan 2010, 09:19

Citaat
DEN HAAG -  Volgens de VVD worden miljarden belastinggeld verspild aan onnodige bureaufuncties bij politieorganisatie vtsPN. "Terwijl er bij de politie kantoren sluiten en contracten worden verlengd, gaan er bakken met geld naar die organisatie in Driebergen", aldus VVD-Kamerlid Griffith. "Dat is onacceptabel."

Er moet een parlementair onderzoek worden ingesteld om misstanden bij de politieorganisatie aan het licht te brengen, eist de VVD vandaag van minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken). (...)
Samen sterk in de hulpverlening!


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #34 Gepost op: 29 januari 2010, 12:27:59
Groene kaarten roofgoed bij politie
donderdag 28 januari 2010 | 22:25 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 29 januari 2010 | 09:14


foto Sacha Wunderink

ZWOLLE - Acht politiekorpsen in Noord- en Oost-Nederland kampen sinds half januari met een extreem traag computersysteem. Om het werken niet onmogelijk te maken is computergebruik 'op rantsoen'. De dik 15.000 agenten moeten het met drieduizend computeraccounts doen. Om dat in goede banen te leiden zijn er over de acht korpsen evenzovele groene kaarten verspreid.

Zo'n kaart geeft het recht om in te loggen in het computersysteem. De acht korpsen hebben in Zwolle een gezamenlijk crisisteam opgetuigd. Coördinerend korpschef Pieter-Jaap Aalbersberg denkt dat de problemen nog weken kunnen aanhouden.

Bron = http://www.destentor.nl/regio/zwolle/6160432/Groene-kaarten-roofgoed-bij-politie.ece
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #35 Gepost op: 29 januari 2010, 16:20:51
ICT-bedrijf politie onder curatele gesteld - UPDATE

http://webwereld.nl/nieuws/65004/ict-bedrijf-politie-onder-curatele-gesteld---update.html
Gepubliceerd: Vrijdag 29 januari 2010

Minister Ter Horst grijpt met een interventieteam in bij de directie van het ict-bedrijf van de politie. Externe ict'ers kosten 3 ton per jaar. De oorzaak van de recente ict-problemen is nu bekend.

De netwerkproblemen die de ict van de politie teisteren, blijken veroorzaakt door het niet upgraden van een besturingssysteem. Dat werd duidelijk tijdens een spoeddebat in de Tweede Kamer over de problemen bij de 'ict-afdeling' van de politie, vtsPN (Voorziening Tot Samenwerking Politie Nederland). De parlementariërs waren de hoge kosten voor inhuurkrachten en de recente problemen meer dan zat en lieten dat duidelijk merken.

Hoge beloningen
Het debat was aangevraagd door SP-kamerlid Ronald van Raak. Vrijwel direct werd hij teruggefloten door de kamervoorzitter, die niet op de hoogte was dat ook de andere misčre met de politiedienst zou worden besproken. De voorzitter wilde liever alleen over de forse betalingen spreken.

Van Raak heeft er geen enkel begrip voor dat sommige externe ict'ers bij de politie soms wel meer dan twee keer de Balkendenorm verdienen. “De gewone agent pikt het niet meer”, concludeert hij dan ook. Ook CDA, PvdA en VVD hebben weinig begrip voor de beloning van de ingehuurde automatiseerders. PVV-er en oud-agent Hero Brinkman heeft zelf snel een rekensom gemaakt en becijfert dat de kostenpost van 108 miljoen euro voor externen effectief neerkomt op zo'n 315.000 euro per externe per jaar. “Dat is dus fors meer dan de Balkende norm.”

Hopeloos verouderd, nieuw systeem
Brinkman stoort zich verder aan het nieuwe invoersysteem BVH, dat slecht functioneert en ook nog eens in de basis draait op MS/DOS. Hij typeert dat als “ongelofelijk dom” en een “dramatische beslissing”. Dat maakt het lastig om multitasking (meerdere processen naast elkaar draaien) te doen en heeft ook snelheidsproblemen tot gevolg.

De door de politicus vermeende DOS-aard slaat op de tekstinterface voor eindgebruikers van de applicatie, die draait op Windows. Hierbij wordt ook een thin client-omgeving van Citrix gebruikt. BVH zelf draait op bladeservers en geclusterde Unix-servers met Alpha-processors van HP. Elk Verzorgingsgebied (VG) van de politie heeft één BVH-installatie die voor elk korps een eigen database heeft. Dit blijkt uit een rapportage van 2008. Ook Linux doet dienst voor het BVH.

PvdA-politica Saskia Laaper stoort zich eraan dat het nieuwe systeem niet in staat is om informatie over personen en gebouwen uit andere administraties te halen, waar gemeentelijke applicaties dat wel kunnen. “Kan het systeem de vergelijking met EGEM doorstaan?” Ook valt de kamer over het maar niet invoeren van aangiftes of het thuiswerken van agenten "om te redden wat er te redden valt."

Ingrijpen in de top
PvdA-minister Guusje ter Horst begrijpt de commotie wel. De problemen met BVH hebben volgens haar vooral te maken met de gebruikersonvriendelijkheid van de software. Dat blijkt volgens haar uit een rapportage met aanbevelingen, die is opgesteld in opdracht van de korpsbeheerders.

Tussen neus en lippen door vertelde de minister gisteren ook dat de huidige directie “wordt bijgestaan” door een tijdelijk interventieteam dat zich gaat bezig houden met het op orde brengen van de financiën en de bedrijfsvoering. Dit team legt verantwoording aan haar af en niet duidelijk werd hoelang de regie wordt gevoerd.

Oorzaak netwerkproblemen
Ook heeft Ter Horst het Extertise Centrum gevraagd om een onafhankelijk onderzoek uit te voeren naar de netwerkproblemen, waardoor alle applicaties traag werken. De SP wil zeker weten of dit bureau niet eerder werk voor de vtsPN heeft gedaan, wat volgens het jaarverslag 2007 (pdf) wel zo blijkt te zijn. Brinkman diende later een motie in om dit onderzoek toch door de Algemene Rekenkamer te laten uitvoeren.

Volgens Ter Horst is nu al duidelijk dat de getroffen regio's een besturingssysteem niet hebben bijgewerkt en dat regio's die dat wel hebben gedaan geen problemen hebben. De PVV twijfelt sterk aan die uitleg en vraagt zich openlijk af of er toch geen sprake van een virusuitbraak was. De minister reageert daar niets van te hebben gehoord.

Failover faalde
Ook is gisteren de 112-storing van eerder deze week ter sprake. Daarover wist de minister te melden dat er wel een backup-systeem is, maar dat de failover faalde. “Failover … bijzonder woord. Weet ik veel”, stelde ze.


Op verzoek worden ook geruchten onderzocht dat het aantal externen kunstmatig laag wordt gehouden. Dat zou dan gebeuren met slimme contracten en door externen stiekem te plaatsen bij reguliere politiekorpsen agenten, in plaats van bij vtsPN zelf.

CDA-kamerlid Coskum Çörüz eist nu een overzicht van alle kosten en de prijskaartjes bij alle applicaties. Wat hem betreft komt er geen geld meer bij, maar worden er nu resultaten getoond. “Maakt u zich geen illusies”, wees PVV'er Brinkman hem terecht. “Als het niet in de aanbesteding staat, kost het extra geld. Er zal dus toch weer geld bij moeten en ik wil weten wie die rekening gaat betalen.”
Samen sterk in de hulpverlening!


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #36 Gepost op: 29 januari 2010, 17:32:26
Eindelijk licht aan het einde van de tunnel  8)


Oorzaak computerprobleem Noordoostelijke politiekorpsen gevonden
Regio, 29-01-2010 • De hoofdoorzaak van het computerprobleem waar de politie in Noord- en Oost-Nederland sinds woensdag 20 januari mee kampt is gevonden. De afgelopen dagen is met ruim 100 mensen van de Noordoostelijke korpsen en 150 medewerkers van de voorziening tot samenwerking Politie Nederland (vtsPN) gewerkt om de oorzaak boven tafel te krijgen. Onderzoek heeft uitgewezen dat bij onderhoud van software in de systemen in het rekencentrum van de politie in Noord- en Oost Nederland een belangrijk reparatieprogramma niet is geplaatst. Hierdoor liep het rekencentrum langzaam vast. Dit is nu gedeeltelijk hersteld. De huidige situatie waarbij 3000 gebruikers kunnen inloggen is stabiel en onder controle. Wel zijn er nog regelmatig andere storingen.


Een stap in de goede richting

‘We zijn weer een stap verder’ zegt korpschef Pieter Jaap Aalbersberg van het korps IJsselland en coördinator van de computerstoring. ‘Maar we zijn er nog niet. We kennen een belangrijke oorzaak. In samenwerking met vtsPN hebben we een plan hoe we de oplossing verder uit kunnen rollen, zodat er meer gebruikers tegelijkertijd kunnen werken. Uit de korpsen krijgen we terug dat men een lichte verbetering ziet van de systemen, maar helaas krijgen we van 15% van de gebruikers nog storingen door.’ De komende drie dagen worden de systemen getest. Als dat goed gaat is het doel om zo snel mogelijk weer op de normale piekbelasting van 6000 gebruikers te komen. Het plan van de korpsen en vtsPN voorziet erin dat vanaf maandagmiddag het aantal gebruikers in de korpsen zal worden verhoogd. Dit gaat stapsgewijs, en zal in ieder geval zal het meer dan een week gaan duren voordat alle gebruikers weer in de systemen mogen.

 

Structurele oplossingen

Voorafgaand aan dit incident waren er in 2009 door verschillende politiemedewerkers structurele problemen geconstateerd. Deze staan los van de crisis. De korpsen en vtsPN zullen de komende tijd verder samenwerken aan structurele verbeteringen, conform de reeds eerder afgesproken aanpak.

 

Gegevens niet op straat

Er is geen sprake van zoekgeraakte gegevens, zoals gegevens over veelplegers. De korpsen kunnen nog steeds een overzicht geven van veelplegers en de informatie wordt actueel gehouden. Als medewerkers thuiswerken is dat in ieder geval niet met vertrouwelijke politie-informatie.

 

Betrokken korpsen

Het computerprobleem heeft betrekking op de korpsen Friesland, Groningen, Drenthe, IJsselland, Noord- en Oost-Gelderland, Gelderland Midden, Gelderland Zuid en Twente. Deze acht korpsen werken op een gezamenlijk computercentrum. Bij de overige korpsen en het KLPD speelde de storing niet.

Bron = http://www.politie.nl/ijsselland/nieuws/persberichten/100129persberichtict29januari2010.asp
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #37 Gepost op: 3 februari 2010, 21:02:15
ICT-problemen bij politie zijn gebleven
Zwolle, 03-02-2010 • De korpschefs van de Noord-Oostelijke korpsen zijn vanmiddag bij elkaar geweest om onder andere te praten over de ernstige computerproblemen waar hun korpsen sinds woensdag 20 januari mee kampen. In tegenstelling tot de positieve ontwikkeling van vorige week, zijn de problemen met het computernetwerk sinds afgelopen weekend gebleven.

Vorige week donderdag leek de oplossing voor de problemen nabij. De hoofdoorzaak was gevonden. Men zag een lichte verbetering van de systemen. Het doel was om vanaf afgelopen maandag te beginnen met het ophogen van het aantal gebruikers. Dat is niet gelukt, en sinds het weekend is het aantal storingsmeldingen van de gebruikers zeker niet afgenomen.

Problemen

Pieter-Jaap Aalbersberg korpschef van het korps IJsselland: ‘Collega’s hebben last van lange inlogtijden, lopen vast en hebben problemen van algehele traagheid van het systeem. Na twee weken is dit niet meer uit te leggen aan de 13.000 collega’s in de korpsen. De 750 noodpc’s worden geactiveerd om vanaf heden vast ingezet te worden als snelle storingsvrije werkstations voor de operationele politiemensen. De 3000 andere werkplekken worden vanaf donderdag stapsgewijs verhoogd met 500. De gebruikers van deze systemen zullen voorlopig nog wel storingen ondervinden.’


Primaire processen gaan gewoon door

De meldkamers (112) en de politieservicecentra (0900-8844) ondervinden geen hinder. Zij maken gebruik van een afzonderlijke ICT-voorziening. Het communicatienetwerk C2000, de meldkamersystemen en het telefoonverkeer ondervinden er geen hinder van en werken als gebruikelijk.


Betrokken korpsen

Het computerprobleem heeft betrekking op de korpsen Friesland, Groningen, Drenthe, IJsselland, Noord- en Oost-Gelderland, Gelderland Midden, Gelderland Zuid en Twente. Deze acht korpsen werken op een gezamenlijk computercentrum. Bij de overige korpsen en het KLPD speelde de storing niet.


Bron= http://www.politie.nl/ijsselland/nieuws/persberichten/100203ictproblemenbijpolitiezijngebleven.asp
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


EotS

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #38 Gepost op: 4 februari 2010, 15:10:35
vtsPN = Vereniging tot sabotage Politie Nederland .......


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #39 Gepost op: 4 februari 2010, 15:37:00
ICT-problemen bij politie zijn gebleven
Zwolle, 03-02-2010 • De korpschefs van de Noord-Oostelijke korpsen zijn vanmiddag bij elkaar geweest om onder andere te praten over de ernstige computerproblemen waar hun korpsen sinds woensdag 20 januari mee kampen. In tegenstelling tot de positieve ontwikkeling van vorige week, zijn de problemen met het computernetwerk sinds afgelopen weekend gebleven.

Vorige week donderdag leek de oplossing voor de problemen nabij. De hoofdoorzaak was gevonden. Men zag een lichte verbetering van de systemen. Het doel was om vanaf afgelopen maandag te beginnen met het ophogen van het aantal gebruikers. Dat is niet gelukt, en sinds het weekend is het aantal storingsmeldingen van de gebruikers zeker niet afgenomen.

Problemen

Pieter-Jaap Aalbersberg korpschef van het korps IJsselland: ‘Collega’s hebben last van lange inlogtijden, lopen vast en hebben problemen van algehele traagheid van het systeem. Na twee weken is dit niet meer uit te leggen aan de 13.000 collega’s in de korpsen. De 750 noodpc’s worden geactiveerd om vanaf heden vast ingezet te worden als snelle storingsvrije werkstations voor de operationele politiemensen. De 3000 andere werkplekken worden vanaf donderdag stapsgewijs verhoogd met 500. De gebruikers van deze systemen zullen voorlopig nog wel storingen ondervinden.’


Primaire processen gaan gewoon door

De meldkamers (112) en de politieservicecentra (0900-8844) ondervinden geen hinder. Zij maken gebruik van een afzonderlijke ICT-voorziening. Het communicatienetwerk C2000, de meldkamersystemen en het telefoonverkeer ondervinden er geen hinder van en werken als gebruikelijk.


Betrokken korpsen

Het computerprobleem heeft betrekking op de korpsen Friesland, Groningen, Drenthe, IJsselland, Noord- en Oost-Gelderland, Gelderland Midden, Gelderland Zuid en Twente. Deze acht korpsen werken op een gezamenlijk computercentrum. Bij de overige korpsen en het KLPD speelde de storing niet.


Bron= http://www.politie.nl/ijsselland/nieuws/persberichten/100203ictproblemenbijpolitiezijngebleven.asp

het is leuk dat men zegt dat het de reguliere werkzaamheden niet aantast... maar hoe zit dat met de bevragingen in bvh als je op de meldkamer werkt... het zoeken is er al niet makkelijker en sneller op geworden... als je dan ook nog eens met een trager systeem werkt lijkt het me niet de veiligheid van de collegas op staat ten goede komen
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....