Uit het aanvalsplan van Opstelten...
(zie ook
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=39527.msg850934#msg850934)
Basisvoorziening Handhaving (BVH)Ik ben mij er van bewust dat de Basisvoorziening Handhaving (BVH) een grote ergernis is
geworden voor de agent terwijl diezelfde agent vooral een verbetering was beloofd. De
BVH wordt daarom aangepast. Hiervoor worden twee sporen gevolgd.
1 Het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid en betrouwbaarheid van de BVH. Er
heeft onderzoek plaatsgevonden naar de vereenvoudiging van invoerschermen en
documenten om de huidige gebruiksproblemen op korte termijn te verminderen. De
kosten en baten daarvan worden nu in kaart gebracht. Verbeteringen die veel
opleveren en niet te veel kosten worden nog doorgevoerd. Overigens vindt sommige
gegevensinvoer plaats ten behoeve van het verzamelen van beleidsinformatie voor de
politie en het departement. Nut en noodzaak van deze gegevens wordt onderzocht,
opdat hier nog het nodige kan worden bespaard.
2 Het vervangen of vernieuwen van de BVH. De scenario’s hiervoor worden momenteel
in kaart gebracht door de landelijk CIO van de politie.
Resultaat en tijdpadNa afronding van het Algemene Rekenkameronderzoek zal ik deze zomer besluiten over de
opvolging van BVH en de verbeteringen die in het bestaande BVH dan nog nuttig zijn.
De erkenning van de problematiek lijkt er in ieder geval wel te zijn. Als Opstelten nou ook nog doet wat 'ie belooft, dan liegt 'ie niet
Een nadeel is wel dat bij een nieuw / vernieuwd systeem mogelijk ook weer een behoorlijke capaciteitsbelasting optreedt, als er mensen opnieuw opgeleid moeten worden.
Maar liever nu die investering doen, dan de problematiek sluimerend voort te laten bestaan (wat op termijn nog meer kost).