Korpsbeheerders willen ICT politie volledig vernieuwen

Auteur Topic: Korpsbeheerders willen ICT politie volledig vernieuwen  (gelezen 43065 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #110 Gepost op: 26 maart 2011, 19:20:03
Wat ik vreemd vind is dat de gebruikers interface (die met de onlogische volgende/vorige opties) eigenlijk onafhankelijk is/zou moeten zijn van de database, zeg maar daar waar alle informatie is. De grootste frustratie zou volgens mij al weg zijn als het invoeren makkelijker zou gaan.
Digitaal onderzoek


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #111 Gepost op: 26 maart 2011, 19:23:33
Wat ik vreemd vind is dat de gebruikers interface (die met de onlogische volgende/vorige opties) eigenlijk onafhankelijk is/zou moeten zijn van de database, zeg maar daar waar alle informatie is. De grootste frustratie zou volgens mij al weg zijn als het invoeren makkelijker zou gaan.

Wat ik niet snap is dat je sommige gegevens die in het systeem staan weer opnieuw moet invoeren. Bij de voorgeleiding voor de HOVJ worden alle gegevens al ingevoerd. Echter als je bv een aanhouding proces-verbaal maakt pak hij niet alle gegevens uit de voorgeleiding mee, dus das dubbel werk. En zonde van de tijd.

En dan hebben we het nog niet eens over een aangifte opnemen.........


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #112 Gepost op: 27 maart 2011, 12:11:41
Ah ja en de proces gestuurde invoer voor art.8 en 310. Een beetje ICTer moet bij het maken van zoiets toch al een hekel aan zichzelf krijgen? Toen ik (lang geleden) HBO informatica deed werd ons al verteld dat we aan de gebruiker moesten denken.
Digitaal onderzoek


wim76

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
  • agent politie haaglanden
Reactie #113 Gepost op: 27 maart 2011, 16:35:20
Zucht, BVH, wat verlang ik weer naar Genesys. Dat was pas een gebruiksvriendelijk programma.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #114 Gepost op: 23 juni 2011, 20:06:40
Vandaag heeft de rekenkamer haar rapport over de ICT bij de politie gepresenteerd. De conclusies die ze daaruit trekt:

Citaat
Uit ons onderzoek blijkt dat de politie de afgelopen tien jaar weinig vooruitgang heeft geboekt bij het structureel oplossen van de knelpunten in de ICT bij de politie. Informatiesystemen als de BVH en BVO, ondersteunen het politiewerk onvoldoende. De BVH en BVO zijn niet toekomstvast, matig gebruiksvriendelijk en niet eenduidig ingevoerd. Korpsbeheerders hadden te weinig grip op de ICT. De korpschefs hielden in hun regio´s vast aan de eigen werkprocessen. Het toezicht door de minister schoot daarbij tekort. De afstand tussen besluitvormers over ICT en de werkvloer is groot. Daardoor heeft de agent de afgelopen jaren niet centraal gestaan. Dit heeft het vertrouwen van agenten in de ICT aangetast.

Kwaliteit en bruikbaarheid basisvoorzieningen

De korpsbeheerders (de verantwoordelijke burgemeesters van grote steden) konden hun verantwoordelijkheid voor het beheer van ICT nauwelijks dragen. Onder politieke druk legden de korpsbeheerders zich vast op harde mijlpalen voor de invoering van de basisvoorzieningen. Zij hoopten daarmee de invoering van een nationale politie te voorkomen. De korpsbeheerders en korpschefs stuurden daardoor vooral op de planning. De kwaliteit en bruikbaarheid van de systemen verdween naar de achtergrond.
De besluitvorming rond de invoering van de basisvoorzieningen is niet adequaat verlopen. Zo zijn niet alle kosten in de besluitvorming meegenomen. De keuze om de BVH en BVO te baseren op verouderde systemen heeft ertoe geleid dat ze niet toekomstvast zijn. De BVH is in 26 versies en BVO in 6 varianten ingevoerd. De korpschefs wilden namelijk vasthouden aan de eigen inrichting van werkprocessen. Ook bestonden er verschillen in de technische infrastructuur. Korpschefs hebben hun medewerkers ook onvoldoende voorbereid op de invoering van de basisvoorzieningen. Dit heeft het draagvlak voor ICT-projecten bij de politie ondergraven. Een ander effect is dat korpsen op eigen initiatief zijn gaan zoeken naar alternatieven en deze her en der ook in gebruik hebben genomen.

Inrichting ICT-organisatie

VtsPN heeft een centrale rol bij de ontwikkeling en het beheer van ICT-voorzieningen voor de politie. De zeven verzorgingsgebieden (zes regionale en één landelijk) van vtsPN leveren ICT-diensten aan de korpsen. De directie van vtsPN is er sinds de oprichting in 2006 onvoldoende in geslaagd om een gezonde ICT-organisatie in te richten. Knelpunten zijn bijvoorbeeld het grote aantal applicaties en de hoge kosten van de verzorgingsgebieden, die kampen met een erfenis aan apparatuur en platformen. Na het aantreden van een nieuw bestuur in 2009 en directiewisselingen bij vtsPN zijn verbeteringen bereikt in de bedrijfsvoering, maar de problemen zijn omvangrijk en hardnekkig.

Gebruiksvriendelijkheid basisvoorzieningen en administratieve belasting

De basisvoorzieningen zijn matig gebruiksvriendelijk. De systemen zijn omslachtig, reageren traag en sluiten slecht aan bij de taken die ermee vervuld moeten worden. De informatiesystemen verhogen hierdoor de administratieve belasting van politiemedewerkers.

Productiviteitsverlies door invoering basisvoorzieningen

We hebben aanwijzingen dat agenten BVH mijden of incidenten ‘lichter’ classificeren. Ze kunnen dan met een boete afgedaan worden en hoeven dan niet geregistreerd te worden in BVH. Er zijn verder nadelige effecten waarneembaar voor de beleidsinformatie van de korpsen en voor de criminaliteitsstatistieken. Deze effecten zijn echter moeilijk in cijfers uit te drukken. De invoering van BVH heeft mogelijk enig effect op de daling van het aantal zaken dat de politie bij het Openbaar Ministerie aanbiedt. Die dalende trend bestond echter al vóór de invoering van BVH. Daarom spelen hier waarschijnlijk ook andere factoren een rol.

Inzichtelijkheid kosten ICT

De ramingen van kosten voor de drie basisvoorzieningen (BVH, BVO en BVCM) bedroegen bij de start van de ontwikkeling en invoering ongeveer € 46 miljoen. De werkelijke uitgaven zijn uitgekomen op € 70 miljoen. Dit bedrag omvat overigens slechts een deel van de kosten. Zo zijn bijvoorbeeld de kosten van de inzet van eigen personeel en de implementatie bij de korpsen niet meegenomen.  
Evenals in 2003 constateren we dat het inzicht in de ICT-kosten bij de politie beperkt is. Een extern bureau heeft de ICT-kosten voor de politie over 2009 becijferd op € 770 miljoen. De kosten voor het onderhoud en beheer leggen een steeds groter beslag op het ICT-budget. Daardoor slinkt de financiële ruimte voor vernieuwingen in de ICT.

Slotbeschouwing

De organisatie en aansturing van de ICT bij de politie is complex. Hervorming van de politie van een regionaal naar een nationaal bestel kan helpen om hier grip op te krijgen. Dit leidt echter niet automatisch tot een oplossing van de geconstateerde problemen. De organisatie en aansturing van ICT moet eenvoudiger en krachtiger. Verder dienen de werkprocessen van de politie geharmoniseerd en de administratieve lasten gereduceerd te worden. Ook moet de cultuur bij de politie worden aangepakt om de agent centraal te stellen en het vertrouwen op te bouwen.
Het rapport is erg interessant om te lezen, en dan vooral het deel met de reacties van de minister, de korpsbeheerders en de korpschefs. Vooral de korpschefs en korpsbeheerders zijn erg goed in het afschuiven van alle verantwoordelijkheden.
Wout


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #115 Gepost op: 24 juni 2011, 08:25:47
Opstelten: invoering nationale politie stap naar betere ICT-infrastructuur
De invoering van de nationale politie is een belangrijke voorwaarde om een einde te maken aan de problemen met de ICT bij de politie. Voor hun werk moeten politiemensen kunnen beschikken over betrouwbare en toegankelijke informatiesystemen. Met één politieorganisatie kunnen de noodzakelijke stappen worden gezet naar een landelijke informatievoorziening en ICT-infrastructuur waarmee politiemensen op straat en de recherche beter en effectiever worden ondersteund.

Dat schrijft minister Opstelten aan de Tweede Kamer in een reactie op het rapport ICT politie 2010 van de Algemene Rekenkamer dat vandaag is verschenen.

Op verzoek van de minister heeft de Algemene Rekenkamer onderzoek gedaan naar de ICT bij de politie. In het rapport staat dat de ICT het werk van de politie nog niet naar behoren ondersteund. Zoals uit het rapport blijkt zijn er nu teveel partijen betrokken en heeft het collectief van verantwoordelijken gefaald. Dat geldt ook voor de toezichthoudende rol van de minister. De conclusies uit het rapport maken duidelijk dat de ICT bij de politie voortaan centraal moet worden aangestuurd. De invoering van de nationale politie maakt dat mogelijk.  Het werk van de agent moet centraal staan.

Minister Opstelten heeft eerder aangekondigd dat hij na de zomer een aanvalsprogramma voor de vernieuwing van de ICT bij de politie naar de Tweede Kamer stuurt. Daarin worden ook alle conclusies en aanbevelingen van de Algemene Rekenkamer verwerkt.
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/venj/nieuws/2011/06/23/opstelten-invoering-nationale-politie-stap-naar-betere-ict-infrastructuur.html


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #116 Gepost op: 24 juni 2011, 08:30:27
Link naar het rapport http://www.rekenkamer.nl/Actueel/Onderzoeksrapporten/Bronnen/2011/06/ICT_politie_2010/Rapport_ICT_politie_2010


Aanbevelingen
We doen in ons rapport een groot aantal aanbevelingen om de sturing en het beheer van de ICT te verbeteren. De organisatie moet bijvoorbeeld vereenvoudigd worden en de verantwoordelijkheden verhelderd. Daarbij speelt de landelijke Chief Information Officer een belangrijke rol. Verder moeten kostenregistratie, risicomanagement, strategie, verantwoording, audits en toezicht verbeteren. Ook bevelen we aan om van zeven verzorgingsgebieden over te gaan op één centraal verzorgingsgebied.
http://www.rekenkamer.nl/Actueel/Onderzoeksrapporten/Introducties/2011/06/ICT_politie_2010


Reactie van korpschefs
http://www.rekenkamer.nl/Actueel/Onderzoeksrapporten/Bronnen/2011/06/ICT_politie_2010/Reactie_Raad_van_Korpschefs

Reactie korpsbeheerdersberaad
http://www.rekenkamer.nl/Actueel/Onderzoeksrapporten/Bronnen/2011/06/ICT_politie_2010/Reactie_Korpsbeheerdersberaad


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #117 Gepost op: 24 juni 2011, 09:37:21
De korpsbeheerders maar vooral ook de korpschefs worden met dit rapport met hun neus op de feiten gedrukt. Ze kunnen niet meer onder hun eigen falen en verantwoordelijkheden uit. Ik ben benieuwd wat de gevolgen van dit rapport gaan zijn.
Wout


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #118 Gepost op: 25 juni 2011, 14:55:22
De korpsbeheerders maar vooral ook de korpschefs worden met dit rapport met hun neus op de feiten gedrukt. Ze kunnen niet meer onder hun eigen falen en verantwoordelijkheden uit. Ik ben benieuwd wat de gevolgen van dit rapport gaan zijn.

Voor de korpschefs verwacht ik niet dat dit rapport veel gevolgen zal hebben. Aangezien er vanaf volgend jaar een totaal andere inrichting komt van de politietop gaat er vast flink geschoven worden met functies. Heb niet het idee dat hieraan nog (politieke) consequenties verbonden gaan worden met dat gegeven in het vooruitzicht. Maar we zullen zien ;).
Senior GGP / Oost-Brabant


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #119 Gepost op: 3 september 2011, 20:01:51
Voor de ACP leden onder ons, in het laatste nummer van "Politie Bericht" staat een stukje over de ICT problemen bij de Nederlandse Politie.

In het artikel wordt onder andere gesproken met Jaap Siegers, hij is zit bij de OR van de vtsPN.
Echter, hij is ook IT'er bij de vtsPN in die functie is hij ook zijdelings betrokken geweest bij BVH.

Hij geeft mooi aan dat ook de mannen en vrouwen IT'ers van de vtsPN niet gelukkig zijn met de gang van zaken.. maar dat sommige zaken voor hen ook opgelegd zijn.