Brand bij bedrijf in Dongendoor Nicole Andries. zaterdag 11 juli 2009 | 07:16 | Laatst bijgewerkt op: maandag 13 juli 2009 | 08:14
Tekstgrootte
DONGEN - Een champignonkwekerij in het buitengebied van Dongen raakte in de nacht van vrijdag op zaterdag zwaar beschadigd bij een grote brand.
Daarbij vielen geen gewonden. Wel zijn tijdens de brand mogelijk asbestdeeltjes vrijgekomen uit het dak. Volgens de politie leverde dit echter geen gevaar op voor de directe omgeving.
De brandweer rukte met drie bluswagens uit; ongeveer veertig brandweermannen hielpen met blussen.
Een achterbuurman van het bedrijf aan het Kwartelweg waarschuwde tegen drie uur in de ochtend de brandweer. Ruim een uur later staat de man met een gelaten uitdrukking te kijken naar de vlammen en rook die uit de champignonkwekerij komen. In het huis van de buurman, die aan de Eindsestraat woont, was een examenfeestje gaande voor zijn dochter. „Een van de gasten hoorde knallen. Toen ik me omdraaide, zag ik de vlammen uit het gebouw slaan”, vertelt de man. „Ik heb direct 112 gebeld en daarna mijn buren uit hun bed gehaald. Dat zijn de eigenaren van het pand.” Zij hebben het pand verhuurd aan andere gebruikers.
De champignonkwekerij zit in een pand van ongeveer 40 bij 80 vierkante meter, dat in vier compartimenten is verdeeld. Vermoedelijk begon de brand in het voorste compartiment.
De vlammen verspreidden zich via het dak ook naar andere compartimenten. De brandweer heeft de oorzaak van de brand nog niet kunnen achterhalen.
De brandweer gaf net na half vijf op de vroege zaterdagochtend het sein ‘brand meester’. Daarna pas hebben brandweerlieden het pand zelf betreden.
http://www.bndestem.nl/regio/oosterhout/5239397/Brand-bij-bedrijf-in-Dongen.ece