Opslag vingerafdruk onder vuur

Auteur Topic: Opslag vingerafdruk onder vuur  (gelezen 16644 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #10 Gepost op: 16 januari 2011, 13:31:36
Ach ja, ik zie zoveel positieve voordelen van dit hele verhaal..... Helaas zijn er erg veel doemdenkers in dit land die bang zijn......

Sylvester, in nederland is een rijbewijs ook goed hoor, je zal alleen je vakanties wat dichter bij huis moeten vieren......

Is het voor een rijbewijs (nog) niet nodig dan?
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      

sylvester1986

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 16 januari 2011, 18:58:55
Welke voordelen zie jij dan Red?

Ik ben er op tegen omdat ik totaal geen vertrouwen heb in de beveiliging ervan, want voor je het weet ligt zoiets op straat.
Verder wil de meest hypocriete land ter wereld (VS) maar al te graag allerlei gegevens en ook daar heb ik geen zin in, privacy is mij wel lief en dat beetje wat ik nu nog heb wil ik zo houden.
Eerder werden vingerafdrukken alleen afgenomen en opgeslagen bij criminelen en nu dus bij iedere Nederlander en is iedere Nederlander in principe crimineel.
Mensen worden in de toekomst dus enorm belemmert als men tegen het afnemen/opslagen van vingerafdrukken is, denk maar aan werk, reizen, supermarkten, uitkeringen en dan heb je nog de politie.
Nederland loopt sowieso voorop met het opslag van de vingerafdruk als men onderstaand artikel mag geloven.
Ik ben benieuwd hoe het in de toekomst zal zijn.

'Opslag vingerafdrukken schendt mensenrechten'

De Europese fractie van D66 wil van de Europese Commissie weten of Nederland geen mensenrechten schendt door vingerafdrukken van alle burgers op te slaan.

Dat blijkt uit vragen die Europarlementariër Sophie in 't Veld aan de Commissie heeft gesteld. Volgens een Europese richtlijn wordt van Nederland niet meer gevraagd dan het bewaren van twee vingerafdrukken in een chip om bij twijfel vast te kunnen stellen dat met een paspoort niet is gefraudeerd.

Ons land gaat in de nieuwe paspoortwet veel verder. Er worden namelijk vier in plaats van twee vingerafdrukken gevraagd. Daarnaast gaat Nederland verder door deze afdrukken ook in een centrale database op te slaan. De overheid wil in staat zijn door die database te kunnen zoeken. Zo'n register moet bij criminaliteit te gebruiken zijn voor de opsporing.

Schending mensenrechten
Maar In 't Veld vermoedt dat Nederland het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens schendt, omdat hiermee niet alleen het recht op privacy wordt geschonden maar ook opsporing wordt gedaan zonder dat er een concrete verdenking is. Van beide punten vermoedt de politica dat Nederland de grondrechten van burgers schendt.

"Op dit moment wordt er door de Tweede Kamer opnieuw gekeken naar de Paspoortwet en dat is een goed moment ook de opslag van vingerafdrukken ter discussie te stellen", vertelt In 't Veld tegenover Webwereld. Zij ziet niets liever dan een inperking van de verzameldrift van de Nederlandse overheid en is blij met deze kans. "Het gaat om principes en om opportuniteit."

"Die hele opsporingsfunctie wordt er nog even ingevogeld", zegt de politica resoluut. "Je moet heel helder zijn wat het doel ergens van is. Biometrische kenmerken moeten tot een minimum beperkt worden tot een identificatiefunctie en meer niet." Ze benadrukt dat de vingerafdrukken alleen bedoeld zijn voor identificatie en dat de opsporing echt een ander doel is. Dat schuiven noemt ze dan ook een "helder geval van function creep".

Inzicht
Stichting Privacy First die momenteel een rechtszaak tegen de opslag van vingerafdrukken voert, is ingenomen met de vragen in het Europees Parlement. “Anderhalf jaar geleden, toen wij begonnen, waren wij een roepende in de woestijn. Nu gonst het in de hele samenleving", jubelt een woordvoerder.

Hij benadrukt dat "topadvocaten en wetenschappers" er zo over denken. "Hopelijk heeft de politiek nu voldoende zelfinzicht om de wet aan te passen. Hopelijk komt het parlement nu tot bezinning zodat ons proces tegen de Staat niet meer nodig is!”

Ook bij Vrijbit wordt opgetogen gereageerd. "Ik ben buitengewoon gelukkig dat ook in het Europees Parlement is doorgedrongen dat Nederland extra dingen bovenop de verordening doet", vertelt een zegsvrouw. "Wie het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens naast de Paspoortwet legt zal snel tot beantwoording kunnen overgaan."

Herkansing
Eerder probeerde voormalig Europarlementariër en huidig VVD-kamerlid Jeanine Hennis-Plasschaert de zaak al aan te kaarten, maar toen wilde de Europese Commissie niet reageren. Het Europees Parlement was toen niet bevoegd. Inmiddels is het Verdrag van Lissabon in werking getreden en kunnen de politici de zaak wel ter hand nemen.

Dat nu D66 met de vragen komt in plaats van de VVD is niet vreemd. In Europa werken de twee partijen samen in dezelfde Liberale Fractie (ALDE).

Bron: Webwereld

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #12 Gepost op: 16 januari 2011, 19:18:04
Welke voordelen zie jij dan Red?

Ik ben er op tegen omdat ik totaal geen vertrouwen heb in de beveiliging ervan, want voor je het weet ligt zoiets op straat.
Verder wil de meest hypocriete land ter wereld (VS) maar al te graag allerlei gegevens en ook daar heb ik geen zin in, privacy is mij wel lief en dat beetje wat ik nu nog heb wil ik zo houden.
Mensen worden in de toekomst dus enorm belemmert als men tegen het afnemen/opslagen van vingerafdrukken is, denk maar aan werk, reizen, supermarkten, uitkeringen en dan heb je nog de politie.
Nederland loopt sowieso voorop met het opslag van de vingerafdruk als men onderstaand artikel mag geloven.
Ik ben benieuwd hoe het in de toekomst zal zijn.

In Amerika doen ze het heel simpel, of je staat je vingerafdrukken af (en gaat op de ''pas''foto) of je doet het niet en mag meteen weer op het vliegtuig terug. Zouden ze hier ook eens moeten doen O0
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Piles

• Geďnteresseerde
  • Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 16 januari 2011, 20:18:46

In Amerika doen ze het heel simpel, of je staat je vingerafdrukken af (en gaat op de ''pas''foto) of je doet het niet en mag meteen weer op het vliegtuig terug. Zouden ze hier ook eens moeten doen O0
Zoals Diamondback al eerder zei: hier gaan we niet uit komen ;)

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #14 Gepost op: 16 januari 2011, 20:55:29
Yep.

Zolang er nog steeds mensen zijn die een blindelings vertrouwen hebben in leiders of een systeem en er nog steeds mensen zijn die zelfbeschikking een groot goed vinden, gaan we hier niet uit komen.

sylvester1986

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 16 januari 2011, 21:36:39
Misschien is er hoop :)

Zie artikel

sylvester1986

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 28 januari 2011, 17:44:07
Vandaag zou de rechter uitspraak doen omtrent de vingerafdruk en de opslag ervan, weet iemand wat de uitspraak is?

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #17 Gepost op: 28 januari 2011, 20:38:56
Om nog even een leuk voordeel te noemen. Mensen die in Engeland staande worden gehouden en (mogelijk) een valse naam opgeven kunnen op straat (in sommige county's) hun vingerafdruk moeten afstaan ... Op straat kan de betreffende diender dan meteen bekijken of deze verdachte al eerder in aanraking is geweest met justitie en of hij in de administratie voorkomt onder een andere naam
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

sylvester1986

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 3 februari 2011, 13:54:21
Is een ID kaart/paspoort straks vingerafdruk vrij of ........?

Kamer: geen centrale opslag vingerafdrukken

DEN HAAG -  Een meerderheid in de Tweede Kamer steunt niet langer de plannen voor een centrale opslag van vingerafdrukken. De fracties van PvdA, VVD en de ChristenUnie hebben hun mening herzien en scharen zich nu bij de tegenstanders.

Kamerleden van die partijen bevestigen dat. „Ons standpunt is veranderd van 'ja mits', naar 'nee, tenzij'”, zegt PvdA-Kamerlid Pierre Heijnen. Ook de VVD vindt nu bij monde van Kamerlid Jeanine Hennis dat er te veel risico's kleven aan de centrale database. Eerder waren partijen als de SP, GroenLinks en D66 al tegen.
De database met biometrische gegevens van alle Nederlanders komt voort uit de nieuwe paspoortwet waar de Kamer begin 2009 mee instemde. Sindsdien is veel gewaarschuwd voor de risico's van een centrale database die toegankelijk zou worden voor functionarissen met een opsporingstaak.
Heijnen zegt dat er sinds de instemming van de PvdA twee jaar geleden veel gebeurd is. Zo bleek dat Nederland een van de weinige EU-landen is die deze vorm van data-opslag overweegt. De Eerste Kamer bleek kritisch en er volgden rapporten van de WRR en privacywaakhond CBP. De inlichtingendienst AIVD waarschuwde voor hackers. „Misschien zijn we te lichtvaardig geweest. We zijn nu tegen de database, tenzij minister Donner ons helemaal kan geruststellen.”
Minister Piet Hein Donner (Binnenlandse Zaken) beraadt zich naar aanleiding van vragen van de Kamer nog op nieuwe stappen rond de database. Maar hij heeft ook de steun van de VVD verloren. Met de komst van Jeanine Hennis is de regeringspartij veel kritischer op het gebied van privacybescherming. Hennis was als Europarlementariër al een van de strijders voor bescherming van de persoonsgegevens van burgers en als Kamerlid gaat ze op die voet verder. Zij gaat er van uit dat Donner de eerdere plannen vanwege de enorme risico's afblaast.
Donner zegde de Kamer vorig najaar toe geen 'onomkeerbare stappen' te zetten bij het onderzoek naar een centrale database.

Bron: Telegraaf

sylvester1986

• Gast
Reactie #19 Gepost op: 3 maart 2011, 10:50:02
Rechter: vingerafdruk in paspoort verplicht

De burger heeft geen recht op een paspoort zonder vingerafdrukken. Opnieuw een zware tegenslag voor Nederlanders die ageren tegen opslag van biometrische gegevens.

Wim Willems uit Nuth (Zuid-Limburg) heeft geen recht op een nieuw paspoort zonder digitale vingerafdrukken, oordeelt de bestuursrechter in Maastricht. Waarom is nog niet duidelijk, maar de uitspraak van afgelopen vrijdag betekent andermaal een gevoelig verlies voor privacyminnend Nederland.
Rechters niet inhoudelijk

Onlangs verklaarde de civiele rechter stichting Privacy First en 22 burgers niet ontvankelijk in hun strijd tegen digitale vingerafdrukken in paspoort en in overheidsdatabanken. Zij moesten bij de bestuursrechter zijn oordeelde de rechtbank, maar ze gaan in beroep. De kans dat de bestuursrechter namelijk wel oor heeft voor de fundamentele bezwaren van \u2018paspoortweigeraars\u2019 is klein, blijkt opnieuw uit deze zaak.

Willems bepleitte dat het afstaan van vingerafdrukken strijdig is met de mensenrechten en dat onschuldige burgers hiermee op gelijke voet worden behandeld als criminelen. Bovendien gaan digitale vingerafdrukken fraude niet tegen, maar maken het juist mogelijk.

Willems spande een kort geding aan omdat hij voor zijn werk veel moet reizen. Nu hij geen paspoort heeft, loopt hij heel veel business mis en dus schade op. Maar hij vangt bot.
23 maart inhoudelijk vonnis

De Maastrichtse bestuursrechter komt later deze week met een motivatie, maar het vonnis is in overeenstemming met de eerste bestuurszaak tegen vingerafdrukken, vorig jaar mei in Den Haag. Die zaak, van Louise van Luijk, nadert inmiddels de ontknoping in zijn vervolg, de bodemprocedure. De uitspraak daarvan wordt op 23 maart verwacht. Daarnaast lopen er momenteel nog verschillende zaken van biometrieweigeraars bij de bestuursrechter her en der in het land.

Uit een recent rapport blijkt overigens dat Nederland bepaald niet uniek is met de vergaande plannen voor het centraliseren van de vingerafdrukdatabase. Tien EU landen hanteren een centrale database. Het verschilt per land wie daar allemaal onder welke voorwaarden in mag grazen. In bijvoorbeeld Frankrijk heeft zowel de politie, de douane als de Gendarmerie Nationale toegang tot de vingerafdrukkendatabase.
Biometrie onder vuur

Ondertussen ligt de Europese verordening uit 2004 voor de opname van vingerafdrukken in paspoorten wederom onder vuur. De laatste ontwikkeling: Eurocommissaris Reding doet onderzoek of de maatregel niet strijdig is met grondrechten. Dit na aandringen van Europarlementariër Sophie in \u2019t Veld.

In verschillende landen hebben maatschappelijke organisaties de actie Hands off Biometrics opgezet. Ze zullen een petitie tegen opslag van biometrische data aan de Raad van Europa aanbieden.

BronWebwereld