Opslag vingerafdruk onder vuur

Auteur Topic: Opslag vingerafdruk onder vuur  (gelezen 16595 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DaMook

• Senior gebruiker
  • BHV'er
Reactie #40 Gepost op: 28 april 2011, 23:33:21
Dat zou geweldig zijn.Bron:Twitter

Dat lijkt me dus een nieuwe id-kaart, aangezien de huidige internationaal is. Waarom een nationale invoeren terwijl zo'n beetje iedereen een rijbewijs heeft? Die kun je toch gewoon gebruiken dan of mag dat niet voor alles ? Dan zouden ze beter doorkunnen voeren dat het rijbewijs een nationaal volledig erkent legitimatiebewijs is/wordt.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #41 Gepost op: 29 april 2011, 00:16:30
Dat lijkt me dus een nieuwe id-kaart, aangezien de huidige internationaal is. Waarom een nationale invoeren terwijl zo'n beetje iedereen een rijbewijs heeft? Die kun je toch gewoon gebruiken dan of mag dat niet voor alles ? Dan zouden ze beter doorkunnen voeren dat het rijbewijs een nationaal volledig erkent legitimatiebewijs is/wordt.
Werkgevers willen altijd een kopie een kopie van ID/paspoort, waarom is mij niet helemaal duidelijk want alle informatie is volgens mij het zelfde.. (mag ik hopen..) En een rijbewijs is niet 'goed' genoeg, heb eigenlijk nooit gevraagd waarom dit zo is.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      

Gast

• Gast
Reactie #42 Gepost op: 29 april 2011, 02:52:53
Niet iedereen heeft nou eenmaal een rijbewijs.

HBm

• Senior gebruiker
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #43 Gepost op: 29 april 2011, 03:40:38
Werkgevers willen altijd een kopie een kopie van ID/paspoort, waarom is mij niet helemaal duidelijk want alle informatie is volgens mij het zelfde.. (mag ik hopen..) En een rijbewijs is niet 'goed' genoeg, heb eigenlijk nooit gevraagd waarom dit zo is.

Dat heeft de wetgever in al haar wijsheid zo geregeld. In de personeelsadministratie moet een kopie van het paspoort of een IDkaart zitten (met eventueel een kopie van de verblijfsvergunning). Bij een bedrijfscontrole moet iedere persoon die aangetroffen wordt zich kunnen legitimeren. In dat geval volstaat een rijbewijs ook.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #44 Gepost op: 30 april 2011, 01:16:57
Niet iedereen heeft nou eenmaal een rijbewijs.

tering, dan ben ik wel heel erg... heb ze allmeaal dus sta ook zovaak geregistreerd >:D
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

sylvester1986

• Gast
Reactie #45 Gepost op: 1 mei 2011, 11:22:02
Waarom niet gewoon een irisscan invoeren voor ID/paspoorten, dat lijkt mij ook een goed middel om vast te stellen of de identiteit klopt met degene die voor de opsporingsambtenaar staat.
Hier kun je denk ik minder snel fraude mee plegen, toch? (Correct me if i'm wrong)
Alleen zal dit wel niet interessant zijn voor de opsporingsdiensten ::)

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #46 Gepost op: 1 mei 2011, 11:39:37
Waarom niet gewoon een irisscan invoeren voor ID/paspoorten, dat lijkt mij ook een goed middel om vast te stellen of de identiteit klopt met degene die voor de opsporingsambtenaar staat.
Hier kun je denk ik minder snel fraude mee plegen, toch? (Correct me if i'm wrong)
Alleen zal dit wel niet interessant zijn voor de opsporingsdiensten ::)

Ik heb mij laten vertellen dat dit alleen een probleem is bij mensen die snel veranderende ogen hebbern ivm ziekte of ouderdom. Dus houd je het probleem of maak je het duurder voor die groep mensen die vaker de scan zullen moeten laten aanpassen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

sylvester1986

• Gast
Reactie #47 Gepost op: 1 mei 2011, 12:28:28
Maar goed o.a. ouderen hebben nu ook problemen met de vingerafdruk.

sylvester1986

• Gast
Reactie #48 Gepost op: 9 mei 2011, 14:02:19
Weet iemand al iets meer over het NIET afstaan van vingerafdrukken voor de 'nieuwe' ID kaart?

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 10 mei 2011, 00:26:46
Weet iemand al iets meer over het NIET afstaan van vingerafdrukken voor de 'nieuwe' ID kaart?

Onderstaand bericht komt uit de nieuwsbrief van Binnenlands Bestuur, vorige week:

Citaat
Gemeenten mogen vingerafdrukken niet vernietigen
De opslag van vingerafdrukken bij het aanvragen van een paspoort mag van de baan zijn, dat betekent niet dat gemeenten de al opgeslagen afdrukken...

28.04.11 • 11 reacties
De opslag van vingerafdrukken bij het aanvragen van een paspoort mag van de baan zijn, dat betekent niet dat gemeenten de al opgeslagen afdrukken zo maar mogen vernietigen. Niet alleen de landelijke opslag maar ook de bestaande decentrale databanken vallen onder het ministerie van Binnenlandse Zaken.

Onduidelijkheid
Dat stelt woordvoerder Vincent van Steen van het ministerie. Hij reageert hiermee op gerezen onduidelijkheid onder gemeenten en de VNG hoe het nu verder moet met de vingerafdrukken die de gemeenten hebben opgeslagen. Binnenlandse Zaken stuurt vandaag of morgen een nieuwsbrief om helderheid te verschaffen.

RAAS
Gemeenten zijn officieel nog steeds verplicht vingerafdrukken van burgers die een nieuw paspoort aanvragen op te slaan in decentrale databanken , de zogeheten RAAS-systemen. Dit in afwachting van de ontwikkeling van landelijke opslag. Het kabinet was hiermee al begonnen, maar ziet nu wegens technische problemen af van de landelijke opslag.

Vernietiging Rijkstaak
Vraag is nu of de gemeenten bij een nieuwe aanvraag de afdrukken nog steeds moeten opslaan en wat ze moeten doen met de al opgeslagen afdrukken. De VNG vraagt zich bijvoorbeeld af of de banken met terugwerkende kracht geleegd kunnen worden, maar ziet de vernietiging toch meer als een taak van het Rijk.  ‘Gemeenten kunnen zelf niet in de RAAS-systemen wijzigingen aanbrengen. Daartoe is een opdracht van het ministerie nodig. We wachten op meer duidelijkheid hierover’, stelt een woordvoerder.

Helderheid
Van Steen van Binnenlandse Zaken begrijpt dat enige verwarring mogelijk is. ‘We sturen zo snel mogelijk een nieuwsbrief waarin we duidelijkheid verschaffen’. Veel gemeenten zijn zo wie zo tegen elke vorm van opslag, maar ook zij  zullen de wet nog even moeten uitvoeren: ‘tot de regels definitief zijn gewijzigd blijft het opnemen van de afdrukken in de RAAS opslag verplicht.
Senior GGP / Oost-Brabant