Opslag vingerafdruk onder vuur

Auteur Topic: Opslag vingerafdruk onder vuur  (gelezen 16495 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 12 juli 2009, 22:35:53
Waarom zouden we dan preventief ook niet van iederéén het DNA afnemen... O... dat hebben ze al van de hielprik van kinderen... http://www.nieuwsbank.nl/inp/2000/08/0823B044.htm Waarom zou je daar geen DNA bank van gaan aanleggen?  ??? ???

Ik vind persoonlijk dat of ze moeten de discussie aangaan dat ze alles van me willen weten of ze moeten het alleen gebruiken voor het doel waarvoor het wordt afgenomen. Nu probeert men via het paspoort een landelijke vingerafdruk database aan te leggen. Wat zou je doen als ze met het voorstel aan de deur komen voor je afdrukken voor een database?


http://www.destentor.nl/algemeen/binnenland/5243465/Opslag-vingerafdruk-onder-vuur.ece

Opslag vingerafdruk onder vuur

Door Sandra Donker en Laurens Kok. zondag 12 juli 2009 | 17:08 | Laatst bijgewerkt op: zondag 12 juli 2009 | 21:27

DEN HAAG (GPD) – Juristen en burgerrechtenorganisaties komen in het geweer tegen de opslag van de vingerafdrukken van alle Nederlanders in een landelijke database. Zij vinden dat de regeling de mensenrechten en regels op gebied van privacywetgeving overtreedt.

Vanaf 21 september wordt van iedereen die een nieuw paspoort aanvraagt, vingerafdrukken afgenomen. Deze lichaamskenmerken komen in de pas te staan, en worden daarnaast ook opgeslagen in een databank. De officier van justitie kan bij opsporingsonderzoeken gebruik maken van deze gegevens.

Dinsdag en woensdag buigt het Mensenrechtencomité van de Verenigde Naties in Genève zich over de vraag of deze regeling in strijd is met de mensenrechten. Het Nederlands Juristen Comité voor de Mensenrechten (NJCM) heeft het onderwerp op de agenda gezet.

Het VN-comité toetst iedere vijf jaar of Nederland zich wel houdt aan het Internationaal Verdrag inzake Burgerrechten en Politieke Rechten (IVBPR). Een berisping door het VN-comité zou een zeer gevoelige internationale tik op de vingers zijn, zeker omdat Nederland ambities heeft om de juridische hoofdstad van de wereld te worden. Minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie is zelf aanwezig tijdens de zitting in Genève.


‘Het opslaan van de vingerafdrukken van alle Nederlanders ten behoeve van strafonderzoeken gaat veel te ver’, zegt vicevoorzitter van het NJCM Caroline Forder. ‘De wet is niet alleen in strijd met de privacywetgeving, het risico van diefstal van deze gegevens door onbevoegden is ook veel te groot.’


Twee andere burgerrechtenorganisaties, Vrijbits en Privacy First, willen een klacht tegen de Nederlandse Staat indienen bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens. Volgens deze partijen heeft de overheid ‘een grens overschreden’, aldus Miek Wijnberg van Vrijbit. Tot nog toe kon de overheid deze lichaamskenmerken alleen laten afnemen bij mensen die verdacht werden van een misdrijf.


Het parlement heeft onlangs ingestemd met de wet, die deels het gevolg is van Europese wetgeving. EU-landen hebben ingestemd met de verplichte vingerafdruk in de pas. De Nederlandse regering heeft daarnaast zelf besloten deze gegevens in een landelijke databank op te slaan ten behoeve van opsporing.




sylvester1986

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 23 september 2009, 21:51:18
Wat vinden de forumleden van dit voorstel?


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #2 Gepost op: 23 september 2009, 21:58:25
Het is weer het eeuwige geneuzel dat we de balans noemen tussen het creëren van een zo veilig mogelijke samenleving en de bescherming van de privépersoon.

Ik ben niet voor. Er word weer informatie opgeslagen waarvan weer niet kan worden gegarandeert dat ze alleen gebruikt zal worden waarvoor het bedoeld is. Het mag nu wel leuk op papier staan, totdat iemand in Den Haag het anders wil. Of totdat er iemand besluit in het kader van de WOB eens lekker zelf in te gaan wroeten. ( geloof mij: been there, done that!   >:( )

Ik ben ook niet tegen. Raar, niet? Maar dan zou ik willen zien dat alle vingerafdrukken worden gescand door de database van de Nationale Recherche. Mochten er dan vingertjes uitrollen die kunnen herleiden naar een dader, dan heb ik er geen problemen mee als men die persoon eens nader onderzoekt danwel aan de tand voelt.

Belangrijkste bijdrage in deze dicussie nog voor dat hij goed en wel begonnen is:

Hier gaan we niet uitkomen.  ;)


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #3 Gepost op: 23 september 2009, 22:00:34
PETITIE TEGEN OPSLAG VINGERAFDRUKKEN VOLGENS PASPOORTWET

Bij deze roep ik de Nederlandse regering op om geen vingerafdrukken te registreren in de reisdocumentenadministratie, van Nederlandse burgers die een nieuw paspoort aanvragen.

De opslag van foto's en vingerafdrukken van niet verdachte burgers in een centrale database beheerd door de overheid, druist in tegen het recht op eerbiediging
van de persoonlijke levenssfeer zoals vastgelegd in de Grondwet en het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens.


Databases met biometrische gegevens zijn bovendien niet afdoende te beveiligen en brengen derhalve de burger individueel en de samenleving als geheel actief in gevaar,
dit geldt in het bijzonder voor de centrale reisdocumentenadministratie die de Nederlandse overheid wil aanleggen.

De opslag van lichaamskenmerken zoals foto's en vingerafdrukken van niet verdachte burgers zonder strafblad, met de bedoeling deze ook later voor justitiële doeleinden te kunnen gebruiken
is onwaardig voor een rechtsstaat waarin het principe geldt, dat niemand hoeft mee te werken aan zijn eigen veroordeling en niemand schuldig is tot het tegendeel is bewezen.
Met centrale registratie van vingerafdrukken wordt iedereen preventief als verdachte behandeld.

Ik vind de voorgenomen vingerafdrukregistratie onacceptabel en ben van mening dat de overheid als zij vanaf 21 september 2009 elektronisch vingerafdrukken opslaat
in de reisdocumentenadministratie daarmee een onrechtmatige overheidsdaad begaat.

BRON: http://www.vrijbit.nl/petitie
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #4 Gepost op: 24 september 2009, 06:57:51


sylvester1986

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 7 oktober 2010, 19:51:48
Even een topic kick geven.
Gaat het hier om o.a. de vingerafdruk?

Kamer tegen centrale opslag paspoortgegevens DEN HAAG -  

De Tweede Kamer keert zich tegen de centrale opslag van paspoortgegevens. Het zou fraude en verkeerd gebruik in de hand kunnen werken. De vorige Kamer ging nog akkkoord met een wetswijziging die een centrale databank mogelijk maakte.

„Het is volstrekt onduidelijk waarom Nederland hiermee voorop moet lopen”, betoogde VVD-Kamerlid Jeanine Hennis-Plasschaert. Net als andere Kamerleden voerde ze een rapport van de inlichtingendienst AIVD aan dat waarschuwt voor de gevaren van de centrale opslag.

Staatssecretaris Ank Bijleveld (Binnenlandse Zaken) wees er nog eens op dat de aanbesteding van de ontwikkeling van de database nog niet is gebeurd. De gegevens van paspoorten liggen nu nog bij de gemeenten.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/7873520/__Kamer_tegen_centrale_opslag__.html?p=2,2


sylvester1986

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2011, 05:00:18
Binnenkort verloopt mijn identiteitskaart, maar moet ik hier ook mijn vingerafdrukken voor afstaan, want daar lees ik niks over.
Mocht dit nodig zijn, dan denk ik dat ik veel boetes zal krijgen, want ik weiger om mijn vingerafdrukken af te staan en al helemaal als het opgeslagen wordt.
Er zijn toch ook al mensen naar de rechter gestapt omdat deze mensen ook weigerden om vingerafdrukken af te staan, kunnen deze mensen überhaupt zo'n zaak winnen?


sylvester1986

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2011, 05:17:45
Binnenkort verloopt mijn identiteitskaart, maar moet ik hier ook mijn vingerafdrukken voor afstaan, want daar lees ik niks over.
Mocht dit nodig zijn, dan denk ik dat ik veel boetes zal krijgen, want ik weiger om mijn vingerafdrukken af te staan en al helemaal als het opgeslagen wordt.
Er zijn toch ook al mensen naar de rechter gestapt omdat deze mensen ook weigerden om vingerafdrukken af te staan, kunnen deze mensen überhaupt zo'n zaak winnen?

#edit: na een aantal links kon ik zien dat een ID kaart ook een vingerafdruk moet bevatten, dus dat is mooi balen.
Nou mensen van de blauwe kant, jullie zullen mij vaak tegenkomen :-X


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2011, 11:52:49
Helaas moet iedereen vanaf 12 jaar zijn/haar vingerdrukken afgeven bij het aanvragen van een nieuwe ID-kaart.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2011, 13:30:03
Ach ja, ik zie zoveel positieve voordelen van dit hele verhaal..... Helaas zijn er erg veel doemdenkers in dit land die bang zijn......

Sylvester, in nederland is een rijbewijs ook goed hoor, je zal alleen je vakanties wat dichter bij huis moeten vieren......
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.