Autobrand Westerscheldetunnel GRIP 1 - Driewegen 13-07-2009

Auteur Topic: Autobrand Westerscheldetunnel GRIP 1 - Driewegen 13-07-2009  (gelezen 5706 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #20 Gepost op: 13 juli 2009, 20:44:57
http://www.rws.nl/rws/bwd/home/www/cgi-bin/attachment.cgi?id=112`

hier kan je het tunnelboekjeVoorZwaailichten vinden...
pdf bestand...


En zo zijn er nog veel meer documenten op internet te vinden over tunnelveiligheid. Richtlijnen, wet- en regelgeving. reuze interessant allemaal.  :)

Maar ook hier geldt weer, het up-to-date houden is lastig en er gebeurt de afgelopen tijd zoveel op het gebied van tunnelveiligheid dat je met het om tafel gaan met de juiste mensen veel verder komt. (hoe noemen ze dat, gezondboerenverstand :))


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #21 Gepost op: 13 juli 2009, 20:46:45
Nou dan zal ik je het verlossende antwoord geven ;)
Alles is uitgerukt en ter plaatsen gegaan, dit is de eerste uitruk voor een incident in de westerscheldetunnel.
Het lijkt veel maar als je alles goed bekijkt dan valt het ook wel weer mee hoor!

Je rijdt langs twee kanten aan, omdat je altijd vanuit de veilige buis werkt maak je niet van al het materiaal gebruik.


Grt Robert

Met wat is Terneuzen dan TP gegaan? Of enkel tot de tunnelweg en na 5 minuten weer omgekeerd?

15:49:22 13-07-09  GROUP-1 P 1 5630 MR. F.J. HAARMANWEG 44 TERNEUZEN Automatisch brandalarm Elopak BV

Die melding volgde namelijk al snel :)


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #22 Gepost op: 13 juli 2009, 20:52:02
Ja ;) (overigen niet specifiek in deze tunnel, wel in tunnels in het algemeen)

Ik ken de situatie in de betreffende tunnel niet maar . . . . . .  zijn gevlucht.

mochten er nog vragen zijn hoor ik het wel.


Klopt inderdaad, heb zelf eerder een autobrand meegemaakt in aug 2004 ( eveneens westbuis ) toen ik dienst had als operator. Deze was door de snelle inzet van de bestuurder(s) en brandweer snel bedwongen  ;)


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #23 Gepost op: 13 juli 2009, 20:58:22
was niet zo lang geleden een post over; is dit nu de gebruikelijke 1e uitruk? ik ben t ff kwijt


13-07-2009 Prio 1 P 1 4760 4778 4768 4731 4761 4292 N62 L - WESTERSCHELDETUNNELWEG 15 DRIEWEGEN Wegverkeer (autobrand: ja)
  Adres: Onbekend
Dis is de gehele lijst die meegaat bij een 1e uitruk van een autobrand. Voorheen reden Nieuwdorp en Sluiskil ook mee maar die zijn er al na het 1e jaar afgegaan in de alarmering ( zijn dacht ik wel blusreserve voor de tunnel ). Bij inzet brandweer en daadwerkelijke brand is het COPI aanwezig, eveneens GRIP 1.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #24 Gepost op: 13 juli 2009, 23:43:08
mochten er nog vragen zijn hoor ik het wel.

http://www.rws.nl/rws/bwd/home/www/cgi-bin/attachment.cgi?id=112`

hier kan je het tunnelboekjeVoorZwaailichten vinden...
pdf bestand...



Heren bedankt voor de info,

Interessante informatie waar ik nog niet helemaal in thuis ben.

Wat ik alleen nog niet helemaal begrijp is de keuze voor het aanrijden via de nevenbuis (waar dus geen incident plaats vind).

In het tunnelboekje voor zwaailichten staat dat een incidentenbuis op gemiddeld 4 minuten ontruimd zou zijn. Ik ga er gemakshalve dan maar vanuit dat deze mensen niet d tunnel uit lopen maar een oversteek maken via de vluchtdeuren naar de nevenbuis. Hierdoor ontstaat dus in de nevenbuis een situatie waarbij hulpverleners de buis in willen rijden en tunnelgebruikers de buis uit willen lopen.

Waarom is de nevenbuis dan toch de primaire aanrijroute als je met gebruikmaking van ventilatoren toch veilig de tunnelbuis waarin de calamiteit gaande is zou kunnen betreden?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #25 Gepost op: 13 juli 2009, 23:47:23
Ter aanvulling, ik kom dan weer even terug op de parkeergarage waarin min of meer een soort gelijke situatie ontstaat in geval van brand.

Daarbij neem je ook een aanvalsweg waarbij je vrijwel geen last mag hebben van de rook in geval van gebruikmaking van ventilatoren. Daarbij is in een parkeergarage de kans op brandoverslag vele malen groter. Misschien dat Palmpie deze gegevens paraat heeft maar ik meen dat de overslag plaats vindt binnen plus minus 15 minuten?


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #26 Gepost op: 13 juli 2009, 23:59:51
In het tunnelboekje voor zwaailichten staat dat een incidentenbuis op gemiddeld 4 minuten ontruimd zou zijn. Ik ga er gemakshalve dan maar vanuit dat deze mensen niet d tunnel uit lopen maar een oversteek maken via de vluchtdeuren naar de nevenbuis. Hierdoor ontstaat dus in de nevenbuis een situatie waarbij hulpverleners de buis in willen rijden en tunnelgebruikers de buis uit willen lopen.

Ik durf het echt niet met zekerheid te zeggen maar ik meen dat ik Bleij ergenst een keer heb zien zeggen dat de WST beschikt over 4 buizen.. Misschien dat 2 van die buizen bij calamiteiten begaanbaar zijn voor evacuees om toch een veiligere uitgang te hebben?

Bleij zelf weet daar wellicht meer over ;)


-Edit;

Gevonden.. http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,12242.msg373431.html#msg373431

Weet natuurlijk niet of deze dan bij calamiteiten begaanbaar zijn


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #27 Gepost op: 14 juli 2009, 01:00:42


Brand in Westerscheldetunnel
Maandag 13 juli 2009
De oostbuis van de Westerscheldetunnel is weer open. De beide tunnelbuizen gingen maandag rond 15.15 uur dicht vanwege een autobrand.

De brand is onder de motorkap van een auto ontstaan aan het begin van de tunnelbuis van Ellewoutsdijk naar Terneuzen. De automobilist wilde de brand blussen, maar dat lukte niet. De brandweer had de brand binnen een kwartier onder controle.

De brand veroorzaakte files aan beide zijden van de Westerscheldetunnel.
http://www.omroepzeeland.nl/20090713_ZNE_brand_westerscheldetunnel#
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #28 Gepost op: 14 juli 2009, 14:58:54
Ik durf het echt niet met zekerheid te zeggen maar ik meen dat ik Bleij ergenst een keer heb zien zeggen dat de WST beschikt over 4 buizen.. Misschien dat 2 van die buizen bij calamiteiten begaanbaar zijn voor evacuees om toch een veiligere uitgang te hebben? Bleij zelf weet daar wellicht meer over ;) -Edit;  Gevonden.. http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,12242.msg373431.html#msg373431
Weet natuurlijk niet of deze dan bij calamiteiten begaanbaar zijn
Met 100 km/h is het zo'n 6 minuten rijden door de buis. Dus bij calamiteit, met max 30 km/h tot incident en 80 km/h voorbij incident, is het veel langer dan 4 minuten met wegrijden / evacueren. Dit natuurlijk als we het hebben over een tunnel van ruim 6 kilometer.

Daarom dat al vanaf het begin tweezijdig wordt aangereden, en zoals eerder aangegeven de ene brandweer via de beschikbare buis via de dwarsverbinding de aanval ( brand of HV ) inzet. De andere brandweer eenheden komen door de calamiteitenbuis. Via het wegdek komen de brandweermensen ook in de twee kabelkanalen onder het wegdek ( ook 6,6 kilometer, met werkverkeer ).


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #29 Gepost op: 14 juli 2009, 15:22:43
tas-226 ligt het aan visueel bedrog of zit die auto veel te ver naar achteren
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er