Autobrand Westerscheldetunnel GRIP 1 - Driewegen 13-07-2009

Auteur Topic: Autobrand Westerscheldetunnel GRIP 1 - Driewegen 13-07-2009  (gelezen 5707 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 13 juli 2009, 16:26:26
http://www.westerscheldetunnel.nl/

Volledige afsluiting Westerscheldetunnel
 
Vandaag is rond 15.15 uur een personenauto met brand gestrand in de westbuis van de Westerscheldetunnel. Dit is de tunnelbuis die loopt van Zuid-Beveland naar Zeeuws-Vlaanderen.
Vanwege veiligheidsredenen zijn beide buizen afgesloten en zijn passagiers geëvacueerd naar de oostbuis. De brand is inmiddels geblust. Een bergingsbedrijf is onderweg om het voertuig te verwijderen. Daarna wordt gekeken of er schade is aan het wegdek.
Het is nog niet duidelijk wanneer de tunnel weer opengaat.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #11 Gepost op: 13 juli 2009, 16:58:42
Welke voertuigen zijn er eigenlijk ingezet want volgens mij staan deze niet allemaal in de alarmeringstekst?


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #12 Gepost op: 13 juli 2009, 19:12:35
Ik ben zeer geïnteresseerd naar aanvullende informatie over het incident.

Foto's maar ook verhalen (en dat zou helemaal top zijn) van de inzet door de hulpdiensten.

Alvast bedankt,

Firechief P
(mag ook via PM)


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #13 Gepost op: 13 juli 2009, 19:15:44
Welke voertuigen zijn er eigenlijk ingezet want volgens mij staan deze niet allemaal in de alarmeringstekst?

Ik ben zeer geïnteresseerd naar aanvullende informatie over het incident.

Foto's maar ook verhalen (en dat zou helemaal top zijn) van de inzet door de hulpdiensten.

Alvast bedankt,

Firechief P
(mag ook via PM)

Zal kijken wat ik voor jullie kan doen O0


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #14 Gepost op: 13 juli 2009, 19:29:12
TUNNEL WEER OPEN NA AUTOBRAND

De Westerscheldetunnel is na een felle autobrand weer open. De tunnel werd om 15.20 uur volledig afgesloten.

Ter hoogte van dwarsverbinding 26 woedde een autobrand. De inzittende zijn zelf uit de auto gekomen en hebben zichzelf in veiligheid gebracht. Volgens de politie zijn ze niet gewond geraakt.

De brandweer rukte uit voorzorg met groot materieel uit. De brand was na een kwartier onder controle.

http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=11046


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #15 Gepost op: 13 juli 2009, 20:16:53
Welke voertuigen zijn er eigenlijk ingezet want volgens mij staan deze niet allemaal in de alarmeringstekst?
Gelarmeerd zijn:
Kant Zuid-Beveland:
DA 4795 OVD
TS 4731 Borssele
SB 4761 Borssele
HA 4768 Borssele
HVH 4778 Borssele
VC 4292 Arnemuiden
SIV 4760 Borssele

Kant Terneuzen:
TS 5630 Terneuzen
SIV 5660 Terneuzen
SB 5661 Terneuzen
HA 5662 Mauritsfort (Hoek)
HVH 5672 Mauritsfort (Hoek)
DA 5695 OVD

Nogal wat voor een autobrand. Ik vermoed dat lang niet alles ter plaatse is gegaan, met name van de Terneuzense kant denk ik dat het nodige is binnen gebleven.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #16 Gepost op: 13 juli 2009, 20:20:54
Gelarmeerd zijn:
Kant Zuid-Beveland:
DA 4795 OVD
TS 4731 Borssele
SB 4761 Borssele
HA 4768 Borssele
HVH 4778 Borssele
VC 4292 Arnemuiden
SIV 4760 Borssele

Kant Terneuzen:
TS 5630 Terneuzen
SIV 5660 Terneuzen
SB 5661 Terneuzen
HA 5662 Mauritsfort (Hoek)
HVH 5672 Mauritsfort (Hoek)
DA 5695 OVD

Nogal wat voor een autobrand. Ik vermoed dat lang niet alles ter plaatse is gegaan, met name van de Terneuzense kant denk ik dat het nodige is binnen gebleven.

Nou dan zal ik je het verlossende antwoord geven ;)
Alles is uitgerukt en ter plaatsen gegaan, dit is de eerste uitruk voor een incident in de westerscheldetunnel.
Het lijkt veel maar als je alles goed bekijkt dan valt het ook wel weer mee hoor!

Je rijdt langs twee kanten aan, omdat je altijd vanuit de veilige buis werkt maak je niet van al het materiaal gebruik.


Grt Robert
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #17 Gepost op: 13 juli 2009, 20:21:34
Dat is nogal een rijtje voor een autobrand.

Ik ken de procedures niet maar is een autobrand in een parkeergarage niet ongeveer hetzelfde?

Met de stand der hudige technieken ga ik er even vanuit dat de tunnelbuis waarin de brand woedt rookvrij gemaakt kan worden in een bepaalde richting? Bij nadering in de stroomrichting van de rook mee zou je dus een rookvrije aanrijroute moeten hebben en is een autobrand toch ook niet meer zo interessant?

Iemand met meer info over de achtergronden van inzetten in deze tunnel?


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #18 Gepost op: 13 juli 2009, 20:35:36

Iemand met meer info over de achtergronden van inzetten in deze tunnel?

Ja ;) (overigen niet specifiek in deze tunnel, wel in tunnels in het algemeen)

Ik ken de situatie in de betreffende tunnel niet maar over het algemeen is het zo dat de ventilatie naar vol wordt geschakeld met de rijrichting mee, in geval van stilstaand verkeer (op basis van detectie) of in geval van een melding (bijv. CO/zicht). De gedachte hierachter is dat het verkeer voorbij het 'incident' de tunnel gewoon kan verlaten. Het verkeer achter het 'incident' wil je zo veilig mogelijk laten staan en dus wil je daar geen rook (en warmte) hebben.

De brandweer rijdt veelal tweezijdig of via de niet-incidentbuis aan zodat een verkenning en inzet altijd vanaf een veilige zijde kan worden ingezet.

Dat er een zo groot aantal voertuigen wordt gealarmeerd is lokale keuze maar wel verklaarbaar op basis van de brandontwikkeling in een tunnel. rook en warmte kan niet weg dus blijft in een vrij beperkt ruimte. De kans op slachtoffers is in een tunnel dan ook groter dan op de open weg. zelfredzaamheid en hulpverlening zijn nu eenmaal beperkt in een gesloten ruimte dus het is wel handig een groot aantal handjes ter plaatse te hebben als er veel weggebruikers hun auto zijn ontvlucht en naar de veilige ruimte (middenkanaal of andere verkeersbuis) zijn gevlucht.

mochten er nog vragen zijn hoor ik het wel.


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #19 Gepost op: 13 juli 2009, 20:38:41
http://www.rws.nl/rws/bwd/home/www/cgi-bin/attachment.cgi?id=112`

hier kan je het tunnelboekjeVoorZwaailichten vinden...
pdf bestand...
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.