Iemand met meer info over de achtergronden van inzetten in deze tunnel?
Ja
(overigen niet specifiek in deze tunnel, wel in tunnels in het algemeen)
Ik ken de situatie in de betreffende tunnel niet maar over het algemeen is het zo dat de ventilatie naar vol wordt geschakeld met de rijrichting mee, in geval van stilstaand verkeer (op basis van detectie) of in geval van een melding (bijv. CO/zicht). De gedachte hierachter is dat het verkeer voorbij het 'incident' de tunnel gewoon kan verlaten. Het verkeer achter het 'incident' wil je zo veilig mogelijk laten staan en dus wil je daar geen rook (en warmte) hebben.
De brandweer rijdt veelal tweezijdig of via de niet-incidentbuis aan zodat een verkenning en inzet altijd vanaf een veilige zijde kan worden ingezet.
Dat er een zo groot aantal voertuigen wordt gealarmeerd is lokale keuze maar wel verklaarbaar op basis van de brandontwikkeling in een tunnel. rook en warmte kan niet weg dus blijft in een vrij beperkt ruimte. De kans op slachtoffers is in een tunnel dan ook groter dan op de open weg. zelfredzaamheid en hulpverlening zijn nu eenmaal beperkt in een gesloten ruimte dus het is wel handig een groot aantal handjes ter plaatse te hebben als er veel weggebruikers hun auto zijn ontvlucht en naar de veilige ruimte (middenkanaal of andere verkeersbuis) zijn gevlucht.
mochten er nog vragen zijn hoor ik het wel.