Verdachte na heenzending uit cel, thuis brengen door politie voertuig?

Auteur Topic: Verdachte na heenzending uit cel, thuis brengen door politie voertuig?  (gelezen 9102 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Een verdachte hoeft in eerste instantie toch geen aanleiding te geven om aan te houden? En in een later (escalerend) stadium wel? Hoezo niet fair?  ???

Inderdaad zoals reeds gezegd. Als je iemand vrijwillig meeneemt naar het bureau, geef je hem een keuze. Hij zou dat dus mogen weigeren. Echter het weigeren zal de aanhouding tot gevolg hebben, met andere woorden, het is nooit op vrijwillige basis....

Daarnaast heb je juridisch ook nog wat gedoe. Een aangehouden verdachte moet voorgeleid worden en heeft bepaalde rechten. Die ontbreken volgens mij als je dingen op vrijwillige basis gaat doen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Als iemand meegaat wordt er geen dwangmiddel (lees: aanhouden) toegepast. Op het moment dat iemand weg loopt het dwangmiddel alsnog toepassen is in strijd met Europese regelgeving (fairplay). De naam dwangmiddel is niet voor niets. Het is een zwaar middel dat selectief ingezet moet worden. Op het moment dat jij in een later stadium gebruik gaat maken van je dwangmiddelen draai je in feite de duimschroeven aan. En dan kan je je afvragen in hoeverre er nog sprake kan zijn van vrijwilligheid om mee te werken...

Ik begrijp het. Al zou ik het wel anders willen zien. Kan me bv ''gemoedelijke'' situaties voorstellen. Als het dan toch de andere kant opgaat, moet een agent ten alle tijden gewoon kunnen overgaan tot aanhouding. Want zoals het nu gaat, begrijp ik, wordt alles wat mee moet sowieso aangehouden, om dit soort discussie eventueel voor te zijn.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Inderdaad zoals reeds gezegd. Als je iemand vrijwillig meeneemt naar het bureau, geef je hem een keuze. Hij zou dat dus mogen weigeren. Echter het weigeren zal de aanhouding tot gevolg hebben, met andere woorden, het is nooit op vrijwillige basis....

Daarnaast heb je juridisch ook nog wat gedoe. Een aangehouden verdachte moet voorgeleid worden en heeft bepaalde rechten. Die ontbreken volgens mij als je dingen op vrijwillige basis gaat doen.

't Is me duidelijk! Waarvoor dank!  O0


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Ik heb het niet over een negatieve blaastest maar over een verdachte die teveel gedronken heeft ......


Dan zijn we het geloof ik met elkaar eens ;)
Senior GGP / Oost-Brabant


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
't Is me duidelijk! Waarvoor dank!  O0

  O0

Het is wat ambtelijk en juridisch allemaal. Soms moeilijk om dat even simpel uit te leggen.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
dat hangt bij mij helemaal af van de omstandigheden. ik werk in een landelijk gebied, voor een art. 8 moeten wij naar een van de bureau's in een van onze 2 steden, dus dat is een aardig eindje karren (op ons eigen bureau hebben we geen intoximeter) Een meewerkende verdachte art. 8 word in onze regio ook niet aangehouden. Als het rustig is, en de VE gedraagt zich netjes, brengen we hem thuis. toevalligerwijs wonen de verdachten vaak ook in een van deze 2 steden. Ik kies dan ook vaak het bureau waar de verdachte zelf het dichtst bij woont. maar net als ik eerder zei. dat hangt helemaal van de situatie af. Is het een drukke nachtdienst, word je na het blazen en verhoor de deur gewezen, en is het ieder voor zich. en als je vervelend bent, heb je niks te kiezen.  
Met aanhoudingen gaan we ook altijd naar een bureau in de stad. want ons bureau is 's avonds en 's nachts niet bemand, en als je een spoedje hebt kan je niet je VE alleen in de ophoudkamer laten zitten zonder toezicht.
Er van uitgaande dat je op Goeree Overvlakkee werkt... ik snap dat je een VE bij een spoedje niet alleen laat op een verder leeg bureau. Maar hoe je vanuit, ik gok, Rotterdam weer snel op het eiland kunt zijn?


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Er van uitgaande dat je op Goeree Overvlakkee werkt... ik snap dat je een VE bij een spoedje niet alleen laat op een verder leeg bureau. Maar hoe je vanuit, ik gok, Rotterdam weer snel op het eiland kunt zijn?

nee, ik werk niet op mijn eigen eiland..
ik werk 2 eilanden naar beneden en daar liggen de bureau's iets dichter bij elkaar.

en correct me if i'm wrong, maar ik geloof dat collega's van Flakkee naar Hellevoetsluis rijden, dan is de afstand nog redelijk te overzien. En vanaf Rotterdam-Zuidplein over de A29 naar het eiland is het met redelijke snelheid binnen 10 minuten te doen ('s nachts dan) je bent ook niet de enige auto