Ik stoor me aan het feit dat er bij een eenvoudige aanrijding tegenwoordig zo vijf mensen rondlopen die foto's maken van het ongeval.
Bij een beknelling zijn inderdaad vaak aardig wat fotograven te vinden, nog nooit meegemaakt (of gehoord) dat er iemand in de weg liep
Vroeger was er één verslaggever van de lokale krant, nu lopen er vier extra rond.
Vroegah was alles beter. Maar waren er toen ook niet wat minder kranten en nieuwssites? Tegenwoordig kunnen er foto's naar bijvoorbeeld nu.nl opgestuurd worden. Maar anderzijds; wij hebben in Den Dolder (lees: 3000 inwoners) 3 verschillende kranten; AD Utrechts Nieuwsblad; De Nieuwsbode en de Stadspers (waar ik o.a. fotograaf van ben). Daarbij komt RTV Utrecht die ook foto's willen hebben (zelfs van mij wel eens gepubliceerd
) en de lokale kabelkranten. Op die manier zal je inderdaad meer fotograven hebben dan vroeger, toen er nog geen internet en digitale camera's waren
Dit geeft onnodige onrust bij slachtoffers (mijn mening) en daarnaast is het niet of bijna niet te controleren of de fotografen allemaal wel zo professioneel met hun foto's en de privacy van slachtoffers en omstanders om gaan als de hier aanwezigen allemaal zeggen te doen.
Onnodige onrust. Alsof slachtoffers zich zullen storen aan fotograven. Behalve dat de meeste fotograven achter het lintje blijven heeft het slachtoffer wel betere dingen te doen...als hij/zij überhaupt nog bij bewustzijn is in ieder geval
. Fotograven die meermaals de privacy van iemand schenden (door bijvoorbeeld het slachtoffer vol in beeld te brengen) mogen wat mij betreft best even een tijdelijk 'incidentverbod' krijgen. Gelukkig hebben wij hier in de buurt niet dat soort types
De nieuwswaarde is laag (mijn mening) en dus zou ook de vrije publicatie van de foto's met objecten en subjecten anders moeten zijn.
En laten nou juist de kleinere incidenten voor mij ook erg leuk zijn om te fotograferen...een boom die op een tuinhuis is gewaaid, dakplaten die van de school waaien; een kleine bosbrand midden in een groot bos waarbij de brandweer in golfkarretjes rondrijdt. Allereerst leuk om te zien, voor de rest ongevaarlijke incidenten, je hebt de ruimte om mooie foto's te maken en niemand heeft er last van. Vervolgens worden je foto's ook gevraagd door brandweerlieden omdat ze dat leuk vinden. Dáár doe ik het voor; ik vind fotograferen leuk en hoef geen doormidden gescheurde personen op de foto. Natuurlijk is een grote brand 'leuk' om te fotograferen, maar juist ook de kleinere dingetjes maken het voor hobbyfotograven leuk. En dat alles zonder iemand in de weg te lopen.
En voor het geval dat: Nee, ik trek niet zelf bomen uit de grond zodat ik er foto's van kan maken. En ja, natuurlijk is een grote brand spectaculairder dan een stormschade, maar ik probeer alleen aan te geven dat ook kleinere klussen vaak leuk zijn om te fotograferen