Natuurlijk is het belangrijk Kees, veiligheid is altijd belangrijk. Maar het moet niet je functioneren fundamenteel in de weg staan. Een en ander moet in balans zijn.
Hoeveel veiliger is nu eigenlijk zo'n kooi? Als je je aan de voorschriften houdt dus totaal niet. Het is alleen minder gevaarlijk als je -ondanks dat vaarverbod- toch gaat varen, het vangnet protocol.
En toch is het een isue, want de voorschriften zijn duidelijk, zonder deze bescherming mag je niet in de buurt van brandweerduikers komen. Dan hebben we hier geen enkele reddingsboot die aan die eis voldoet. Misschien ook wel geen brandweerboot meer, sinds de Aalscholver zijn kooi verspeeld heeft. Wie gaat nu de duikers vervoeren. De Johanna Smidt zou dat moeten doen, maar heeft ook geen kooi. En geloof me, geleerd na alles wat wij met buitenboordmotoren al gespeeld hebben, alles wat je er aan hangt in de buurt van de schroef moet door het water en kost snelheid. Ook een jet kost snelheid. Een optimist beweert 5 %. Ik zelf geloof meer in 30% vermogens verlies. En dan nog alle wier ellende, laatst lag de Frans Verkade nog 20 minuten heel veilig stil met wier in de jet.
Ik hoop echt niet dat alle binnenreddingboten nu met jets uitgerust gaan worden en ook niet met kooien. Laat de brandweer dan hun eigen duikers maar vervoeren, wij kijken die ene keer wel op een afstandje. Komt ook dat touw van die duiker niet in mijn schroef
.
Misschien dat een anti-duikers-kooiconstructie die je er snel - je moet toch even wachten op de duikers - even aan kan hangen voor de gelegenheid een optie is? Zit die de rest van het jaar niet in de weg.
Bij het aanvaren van een drenkeling staat de motor toch hoop ik de laatste meters uit, of moeten we dan ook een kooi hebben, zodat we er bij het wegvaren even over heen kunnen sturen als we 'm missen....
Henk