Man dreigt in Maas te springen - Venlo 17-7-2009

Auteur Topic: Man dreigt in Maas te springen - Venlo 17-7-2009  (gelezen 8325 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

quiqsilver

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
Reactie #20 Gepost op: 20 juli 2009, 00:40:05
Ik weet wel waarom een AT wordt ingezet. Het ging mij meer om het feit dat iemand met levensmoeheid in het water door een brandweerman eruit gehaald moet worden en welke problemen er hierbij kunnen ontstaan.

Een politie-agent kan dan net iets meer als een brandweerman ;)

Nu is het wel zo dat een slachtoffer na zoŽn val meestal niet heel veel praatjes meer heeft, en mijn collegaŽs
zijn ook meer als vaardig genoeg om iemand die tegewerkt uit het water te krijgen.

En bovendien is er niet genoeg plaats in de boot om ook nog een agent mee te nemen.

Groeten Chris


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #21 Gepost op: 20 juli 2009, 01:39:14
Nu is het wel zo dat een slachtoffer na zoŽn val meestal niet heel veel praatjes meer heeft, en mijn collegaŽs
zijn ook meer als vaardig genoeg om iemand die tegewerkt uit het water te krijgen.

En bovendien is er niet genoeg plaats in de boot om ook nog een agent mee te nemen.

Groeten Chris

politieboot erbij is een optie
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #22 Gepost op: 20 juli 2009, 11:14:11
Nu is het wel zo dat een slachtoffer na zoŽn val meestal niet heel veel praatjes meer heeft, en mijn collegaŽs
zijn ook meer als vaardig genoeg om iemand die tegewerkt uit het water te krijgen.

En bovendien is er niet genoeg plaats in de boot om ook nog een agent mee te nemen.

Groeten Chris

Ik weet uit ervaringen van collega's die het eerder hebben meegemaakt dat op het moment het slachtoffer gepakt moest worden deze alle mogelijke agressieve bewegingen begon te maken van het slaan, kopstoten geven tot bijten aan toe.

Ik weet niet hoe de toestand van het slachtoffer was?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #23 Gepost op: 20 juli 2009, 11:14:49
Ter aanvulling: het gaat dan ook om een stukje eigen veiligheid/bescherming ;)


quiqsilver

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
Reactie #24 Gepost op: 20 juli 2009, 14:00:09
Dat zoŽn slachtoffer aggressief kan worden klopt, maar dat risico heb je altijd met water ongevallen.
Meestal probeerd een drenkeling zich aan alles vast te houden wat hij tegenkomt. Dus ook aan de
redder. Zijn zeg maar de riscoŽs van het vak, en daar is ook flink op getraind.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #25 Gepost op: 20 juli 2009, 14:21:10
Tjah, als je het zo bekijkt dan heb ik daar weinig meer aan toe te voegen.

Maar goed om toch nog even de discussie op gang te houden hetvolgende:

Volgens de nieuwe beschouwingen zou je als duikploegleider een Taak Risico Analyse moeten maken bij iedere inzet. Oftewel, wat zijn de gevaren, kunnen we die oplossen en hoe gaan we de inzet aanpakken?

In dit geval is het duidelijk dat de brandweer het slachtoffer uit het water moet halen......logisch of niet? Aan wal zetten we een arrestatie eenheid in en op het water in verzwarende omstandigheden sturen we een een duikteam. Logge uitrustig, weinig mobiel, en een slachtoffer wat geen zin in hulp heeft.

Slachtoffer onderwater, geen probleem, die zal weinig meer uithalen. In dit geval is het iets anders en zul je dus het risico moeten proberen te verkleinen. De kans dat er iets onverwachts gebeurt is in zo'n situatie vrij groot. Een duiker is geen politie agent en bevrijdingstechnieken zijn leuk maar masker af is het recht van de sterkste........

Kortom, de uitspraak : "zijn zeg maar de risico's van het vak, en daar is flink op getraind" vind ik een beetje kort door de bocht.


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #26 Gepost op: 20 juli 2009, 20:37:06
???
heeft... Dit zal hij vast en zeker niet doen (springen) als het alleen om aandacht te doen is...

Nou, sorry hoor... Dat is misschien een reden, maar geen excuus.
In Nederland worden dit soort mafketels (want dat zijn het!!) meteen in bescherming genomen onder het mom "geestelijke problemen".
Ik noem dit aandacht vragen. En met het hele circus aan hulpdiensten en mediaaandacht, krijgt diemafketel z'n aandacht.
Kortom, hij wordt beloont.
Gewoon een uur op de reling laten staan en niks doen. Dampt hij vanzelf af, want mensen:

GEDRAG DAT WORDT GENEGEERT DOOFT UIT!  (Ik heb goed opgelet tijdens psychologie)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #27 Gepost op: 20 juli 2009, 20:39:33
GEDRAG DAT WORDT GENEGEERT DOOFT UIT!  

Misschien had je de opleiding af moeten maken?  ;)

Als je bepaald gedrag negeert, kan dit veel ernstigere gevolgen hebben, in dit geval dus ernstigere daden. En dan ben ik niet eens een psycholoog, maar ik durf dit toch te beweren.

En wat dacht je als die vent verkeerd terecht komt en niet meer boven komt? Dan krab je je toch even achter de oren, als HV-er.  ::)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #28 Gepost op: 20 juli 2009, 20:59:03
DB schudt zijn hoofd nog maar eens meewarig. Je mag dan wel goed opgelet hebben tijdens die lessen zieleknoiperoi, maar misschien wordt het eens tijd om zelf eens op die sofa te gaan liggen.

Dit soort casi laten springen en laten verzuipen lijkt mij niet gepast.

En dan druk ik mij nog netjes uit.


Gast48368

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 20 juli 2009, 21:15:04

Nou, sorry hoor... Dat is misschien een reden, maar geen excuus.
In Nederland worden dit soort mafketels (want dat zijn het!!) meteen in bescherming genomen onder het mom "geestelijke problemen".
Ik noem dit aandacht vragen. En met het hele circus aan hulpdiensten en mediaaandacht, krijgt diemafketel z'n aandacht.
Kortom, hij wordt beloont.
Gewoon een uur op de reling laten staan en niks doen. Dampt hij vanzelf af, want mensen:

GEDRAG DAT WORDT GENEGEERT DOOFT UIT!  (Ik heb goed opgelet tijdens psychologie)

Waar basseer jij je uitspraak "aandacht vragen" op? Heb ik iets gemist?

Heb je voor mij misschien ook de juiste definitie van de term mafketel?


Ik neem aan dat je een zinnig en duidelijk antwoord op mijn vragen kunt geven, of damp je af??  ::) :-X



Edit: Ik heb je berichten eens goed nagelezen,  :o  het gaat toch wel goed met je??  ::) ::) ::)