Man dreigt in Maas te springen - Venlo 17-7-2009

Auteur Topic: Man dreigt in Maas te springen - Venlo 17-7-2009  (gelezen 8600 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

quiqsilver

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
Reactie #30 Gepost op: 21 juli 2009, 08:41:14
Tjah, als je het zo bekijkt dan heb ik daar weinig meer aan toe te voegen.

Maar goed om toch nog even de discussie op gang te houden hetvolgende:

Volgens de nieuwe beschouwingen zou je als duikploegleider een Taak Risico Analyse moeten maken bij iedere inzet. Oftewel, wat zijn de gevaren, kunnen we die oplossen en hoe gaan we de inzet aanpakken?

In dit geval is het duidelijk dat de brandweer het slachtoffer uit het water moet halen......logisch of niet? Aan wal zetten we een arrestatie eenheid in en op het water in verzwarende omstandigheden sturen we een een duikteam. Logge uitrustig, weinig mobiel, en een slachtoffer wat geen zin in hulp heeft.

Slachtoffer onderwater, geen probleem, die zal weinig meer uithalen. In dit geval is het iets anders en zul je dus het risico moeten proberen te verkleinen. De kans dat er iets onverwachts gebeurt is in zo'n situatie vrij groot. Een duiker is geen politie agent en bevrijdingstechnieken zijn leuk maar masker af is het recht van de sterkste........

Kortom, de uitspraak : "zijn zeg maar de risico's van het vak, en daar is flink op getraind" vind ik een beetje kort door de bocht.


Het klinkt idd een beetje kort door de bocht, maar dit is toch de werkelijkheid. Op het moment dat een slachtoffer in het water
ligt is hij wel op ons terrein! En ja als hij je masker aftrekt is dat vervelend maar dat belemmerd je niet in het redden van het slachtoffer.
En wij hebben als groot voordeel dat we (in het geval van een oppervlakte redding) niet kunnen zinken.

Als je een heel agressief slachtoffer hebt, laat je hem je hand pakken en voordat hij weet wat er gebeurd ligt ie op z'n rug en kunnen we terug.
Dit zijn dingen waar veel opgetraind wordt door ons, en het risco wat daaraan verbonden is is daarom redelijk laag.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #31 Gepost op: 21 juli 2009, 17:19:03
En alsie dan nog vervelend is...ff oksel-nek greep :P

Maar inderdaad het brengt een risico met zich mee... in eerste instantie probeer je hem natuurlijk gewoon vanuit de boot eruit te halen. 'Gewone slachtoffers' kunnen ook flink vervelend doen... dan moet er soms ook wat 'aanhoudingstechnieken' voor hun eigen veiligheid worden toegepast :P En ik weet niet hoe het bij de brandweer is..maar de verschillende bevrijdingsgrepen heb ik intussen al wel dertigduizend keer geoefend ;)

Maar net als in dit geval kan je hem er dus gewoon met een boot uithalen...en eventueel aan boord even tegen de vlakte werken(of ze zitten zoals meestal klem... kan je ze gewoon zo laten zitten).

Joost


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #32 Gepost op: 21 juli 2009, 17:33:01
DB schudt zijn hoofd nog maar eens meewarig. Je mag dan wel goed opgelet hebben tijdens die lessen zieleknoiperoi, maar misschien wordt het eens tijd om zelf eens op die sofa te gaan liggen.

Dit soort casi laten springen en laten verzuipen lijkt mij niet gepast.

En dan druk ik mij nog netjes uit.


Ze hadden em mooi naar beneden kunnen Taseren natuurlijk  ::) ;D
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #33 Gepost op: 21 juli 2009, 18:41:05
Edit: Ik heb je berichten eens goed nagelezen,  :o  het gaat toch wel goed met je??  ::) ::) ::)

Het gaat prima...
Kom op mensen... Je bent gewoon een mafketel als van zo'n brug springt (en er nota bene voor de tweede keer in korte tijd op staat)
Of vinden we dit ineens normaal????

Nee we moeten lekker mee gaan met zo'n gast. Hem zielig gaan vinden, etc. Belonen met allerlei aandacht: "je kan er niks aan doen hoor".

Ach, laat ik als über-nuchter figuur dan maar niks meer zeggen... Lekker meegaan met die mafketel en dokken met z'n allen... vast veel beter.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #34 Gepost op: 21 juli 2009, 18:45:13
Het gaat prima...
Kom op mensen... Je bent gewoon een mafketel als van zo'n brug springt (en er nota bene voor de tweede keer in korte tijd op staat)
Of vinden we dit ineens normaal????

Nee we moeten lekker mee gaan met zo'n gast. Hem zielig gaan vinden, etc. Belonen met allerlei aandacht: "je kan er niks aan doen hoor".

Ach, laat ik als über-nuchter figuur dan maar niks meer zeggen... Lekker meegaan met die mafketel en dokken met z'n allen... vast veel beter.


Vertel ons eens dan hoe jij als HV'er zo iemand veilig van de brug afkrijgt? Of zou je hem juist het water in gaan duwen? ???

Al vermoed ik niet dat jij een HV'er bent of je hebt tijdens de psychologische test de boel voor de gek gehouden...  ;)


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #35 Gepost op: 21 juli 2009, 18:56:39
Het gaat prima...
Kom op mensen... Je bent gewoon een mafketel als van zo'n brug springt (en er nota bene voor de tweede keer in korte tijd op staat)
Of vinden we dit ineens normaal????

Nee we moeten lekker mee gaan met zo'n gast. Hem zielig gaan vinden, etc. Belonen met allerlei aandacht: "je kan er niks aan doen hoor".

Ach, laat ik als über-nuchter figuur dan maar niks meer zeggen... Lekker meegaan met die mafketel en dokken met z'n allen... vast veel beter.


Ik hoop het niet voor je, maar ook jij kunt zo'n 'mafketel' worden. Dat kan iedereen worden zelfs. Sommige zaken heb je zelf niet in de hand. Het klopt dat in veel gevallen het om aandacht gaat. Maar waarom willen die mensen aandacht? Dat kun je niet negeren. Want het gaat van kwaad tot erger. Geloof me, ik heb dagelijks met dit soort mensen te maken. Afdankertjes van de maatschappij, junks, mensen met een geestesziekte, noem maar op.

Na een opvang (zoals zo vaak in een politiebureau) is er een belangrijke taak weggelegd voor de crisisdienst. Helaas zijn daar mijn ervaringen minder mee. Ik heb knettergekke mensen de straat op moeten zetten omdat ze volgens de crisisdienst niet opgenomen hoefde te worden. Ja, die zitten de volgende dag weer bij ons.

Misschien moet je met je über-nuchter figuur even heel hard hopen dat het jou of iemand in je omgeving nooit zal overkomen.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #36 Gepost op: 21 juli 2009, 19:00:50
Het gaat prima...
Kom op mensen... Je bent gewoon een mafketel als van zo'n brug springt (en er nota bene voor de tweede keer in korte tijd op staat)
Of vinden we dit ineens normaal????

Nee we moeten lekker mee gaan met zo'n gast. Hem zielig gaan vinden, etc. Belonen met allerlei aandacht: "je kan er niks aan doen hoor".

Ach, laat ik als über-nuchter figuur dan maar niks meer zeggen... Lekker meegaan met die mafketel en dokken met z'n allen... vast veel beter.


Op het moment dat we het normaal gaan vinden dat we mafketels lekker van bruggen laten springen, dan is er idd. iets heel erg mis met ons allemaal.


pelagiapeil

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 22 juli 2009, 00:21:08
ik snap het negatieve kommentaar niet
aandacht trekken? misschien wel maar in het verleden hebben er psychiaters gezegd:och dat is aandacht trekken,negeer maar
en en poosje later is de persoon dood
zelfmoord
wie is er zo groot om die verantwoording op zich te nemen?
ik niet in ieder geval
mensen die dit soort dingen doen hebben hulp nodig,medeleven misschien
maar geen hard oordeel van laat maar springen
sorry,ik geef nu mijn gevoel weer
gr. Pelagia


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #38 Gepost op: 22 juli 2009, 00:34:20
Je kan je dus ook afvragen, waarom doet iemand zo iets? 8)
het is in ieder geval een duidelijke nood hulp om hulp (verlening)
en ja....inderdaad aandacht trekken

Je kan je ook afvragen waar is het mis gegaan tot de poging 's morgens en 's middags?  8)

Ik weet niet in hoeverre het in de rest van land al verbetert is, maar bij acute psychiatrische nood is het verdraaid lastig , snel de juiste hulp te krijgen
ook daar is men onder bezet :-\


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #39 Gepost op: 22 juli 2009, 09:57:43
Het klinkt idd een beetje kort door de bocht, maar dit is toch de werkelijkheid. Op het moment dat een slachtoffer in het water
ligt is hij wel op ons terrein! En ja als hij je masker aftrekt is dat vervelend maar dat belemmerd je niet in het redden van het slachtoffer.
En wij hebben als groot voordeel dat we (in het geval van een oppervlakte redding) niet kunnen zinken.

Als je een heel agressief slachtoffer hebt, laat je hem je hand pakken en voordat hij weet wat er gebeurd ligt ie op z'n rug en kunnen we terug.
Dit zijn dingen waar veel opgetraind wordt door ons, en het risco wat daaraan verbonden is is daarom redelijk laag.

Nogmaals je hoeft mij niet te vertellen hoe het werkt. Ik weet uit ervaring al wel hoe het gaat of kan gaan. Vandaar mijn vraag waarom er niet voor gekozen is om naast een duikteam een persoon van AT/politie of andere eenheid mee te nemen.

Klaarblijkelijk zijn jullie overtuigd van het risico.

Ik kan je andere verhalen vertellen die je tot nadenken zetten ;)