Heel strikt genomen is het geven van stoptekens voorbehouden aan de daartoe bevoegde en als zodanig kenbare ambtenaren, de militairen van de KMar en de daartoe bevoegde en als zodanig kenbare verkeersregelaars (al dan niet in opleiding), en in mindere mate de verkeersbrigadiers en de begeleiders van railvoertuigen (rode lamp/vlag); zie art. 82 RVV. Vanuit het voertuig mag door de daartoe aangewezen diensten (waaronder wel de ambulance maar niet de brandweer) een stopteken worden gegeven middels het verlichte transparant (het 'stopbordje'); zie art. 82a RVV.
Kortom: de ambulancemedewerker, de brandweerman, de berger, de pechhulpverlener en de 'standaard' kantonnier vallen niet onder de functionarissen waarvan een stopteken juridisch gezien moet worden opgevolgd. Het is dus nog de vraag in hoeverre dat (vanuit juridisch en verzekeringsoogpunt) consequenties heeft als er toch een weggebruiker (al dan niet bewust) doorrijdt en daarbij de betreffende functionaris schept. Zeker op het OWN met tweezijdig verkeer is dat nog niet eenvoudig...
Ik vroeg het overigens omdat ik eergisteren zelf als eerste ter plaatse was (dat ben ik normaal niet) en dus even in twijfel stond of de veiligheidsmaatregelen getroffen moesten worden. Ik ben in ieder geval benieuwd naar de ontwikkelingen.