hoe kan je nou DBC's koppelen aan het verlenen van eerste hulp? DBC's zijn in het leven geroepen om de kosten in de gezondheidszorg te reguleren en overzichtelijk te houden. Dat betekent dat wanneer je die DBC's wil doortrekken naar de EHBO, je dus betaald wil krijgen voor de taken die je uitvoert... en dat was nou toch een van de discussies hier op het forum? Daarbij komt dat je voor het maken van DBC's afspraken moet gaan maken met verzekeraars, en geloof mij, dat zijn niet de makkelijkste partijen om mee te discusseren.
Waarom wordt er niet over nagedacht om in geval van een medische noodsituatie een ambu bemanning aan boord te nemen, en daar goede regels en afspraken over te maken? Heb je toch de ervaring aan boord, kan iedereen blijven varen, en kunnen de bergers blijven werken...
maar dan zullen wel de ego's overboord moeten...
Betaald krijgen is wat anders als materialen vergoed krijgen die gebruikt zijn of over datum raken. En ja, zo'n samenwerking met een AWBZ erkende instelling wordt bekeken. "zeg maar waar wij aan moeten voldoen" is inderdaad een van de op tafel gelegde vragen. Om daar hier meer over te vertellen en daar diep op in te gaan op een forum is niet verstandig, de vijand leest ook mee. Dat moet Peter zeker erkennen. Peter zet allerlei oordelen neer zonder onze organisatie daar goed genoeg voor te kennen en houdt zelf wijselijk de laatse jaren zijn mond over de ontwikkelingen bij zijn eigen club. Zelfs zijn inzetten houdt hij geheim, ik heb er nog geen een gelezen. Wel veel inzetten waar hij schitterde door afwezigheid. Het is maar waar je je energie op richt.
Ik ben tegen dit op afstand vergelijken van competenties, dit dwingt ons weer ons te verdedigen tegen de aanvallen van Peter waarbij wij weer moeten uitleggen wat wij wel doen en de KNRM niet. Peter kan dan weer triomfantelijk uitroepen dat wij eens moeten stoppen met het wij zijn zo goed en zij zijn zo slecht en kan tevreden kijken naar wat hij in gang gezet heeft.
Hij zet in zijn staatje alleen bepaalde onderdelen naast elkaar, de tijd waarin beide na een melding ter plaatse komen wordt niet belangrijk gevonden wordt voorbeeld. En zet eens even naast elkaar wat de KNRM aan geld kost en met hoeveel geld HOGE draaiende gehouden wordt... De "in september 2009 zal de KNRM" is volledig bebaseerd op inlichtingen verstrekt door de KNRM zelf. Hoe betrouwbaar die zijn kun je afmeten aan het volgende: KNRM beweert altijd minimaal met drieën te varen en het gevaarlijk te vinden met twee man te varen, Maar wij hebben nu inmiddels hele series foto's verzameld van KNRM uitrukken met echt slechts twee man op de reddingsboot onderweg tijdens een uitruk, dus hoe kun je ons nu afrekenen op wat je van de KNRM gehoord hebt. Volgens mij zijn ze nog steeds tegen een AED aan boord omdat ze daar niet snel genoeg ter plaatse voor zijn.
Een ambu bemanning zal in de nieuwe regeling (handboek incident bestrijding IJsselmeergebied/SAMIJ) inderdaad aan boord moeten, evenals de Ghor. Maar zijn ze daar nog niet op getraind en of de wil daartoe aanwezig is daar kun je vraagtekens bij zetten. Ik heb meer meegemaakt dat een ambuteam niet, dan wel mee wou het water op, vooral als het een beetje waait. Het tentje opzetten zal niet meevallen op het water voor de Ghor. En natuurlijk moet de ambubemanning zo snel mogelijk aan boord, maar dat is toch de "deskundige hulp die arriveert", en tot die arriveert verlenen wij "eerste hulp". Je moet de schakels niet door elkaar halen: "de eerst hulpverleners op het water halen de ambubemanning op en kijken toe hoe die de AED aansluiten", daar moet je toch niet naar terug willen denk ik.
Zullen we de halve zolen die zuurstof geven bij een verstuikte enkel even buiten de discussie houden, als je zo moet aantonen dat zuurstof aan boord van een reddingsboot dus onzin is verlaag je hier de discussie tot een verwerpelijk niveau.
Geen enkele door DAN getrainde eerste hulpverlener zal dat in zijn hoofd halen, tenzij er meer aan de hand is. DAN is wel de enige eerste hulp opleiding die bij de Nederlandse marine geaccepteerd is en marine artsen op hoog niveau zijn ook in de top van DAN te vinden.
En ja, als een opleiding internationaal erkend is komen er van die moeilijke, lastig te begrijpen Engelse namen om de hoek. Dat heb je bij het Nederlandsche Oranje Kruis gelukkig niet, dat is wel weer een enorm voordeel als je eerste hulp moet verlenen.
De behandeling betreffende de eerste hulp van een gewonde duiker komt overeen met de eerste hulp die in veel gevallen ook moet worden verleend aan levensbedreigend situaties bij niet duikers, zeker op het water. Vandaar dat DAN zijn opleiding breder heeft opgezet en deze al jaren niet langer meer uitsluitend op gewonde duikers toegespitst is. En met een opleiding voor zuurstof alleen ben je er niet, er komt wel wat meer voor kijken.
En Vistuig,
ik beweer niet dat DAN diploma's geen basis vormen voor eerste hulp op het water, dat is de burgemeester van Huizen, op advies van een niet met name genoemd Regionaal medisch functionaris.