terwijl dat raam afgesloten was door een prachtige inloopkast, effect is dus nul
Kijk dat betekent dus ook dat de brand daar ook moeilijk zuurstof kon krijgen. Als ik de filmbeelden nog eens bekijk denk ik dat de collega's bang zijn geweest voor een rookgasexplosie(backdraft) Brand is ventilatie gecontroleerd, en gezien de rook en zie ik ook ademen bij het dakraam? zeker te weinig zuurstof. Voeg daarbij dat de ploegen misschien ook een grote hitte zijn tegengekomen kan ik me voorstellen dat ze zich terug getrokken hebben.
Inloopkasten zijn niet standaard in dit soort woningen dus misschien door een handige doe-het-zelfer uit meubelplaat/MDF etc in elkaar gezet, gevolg extra veel rookgassen.
Mijn inzet zou zijn geweest om zo snel mogelijk een straal naar de eerste etage, om de rookgassen te koelen. Van buiten af met de ladder of neonhaak de ramen aan de voorzijde eruit, en het liefst ook het dakraam inslaan. Dat kan veilig door met de ladder op het dak te klimmen naast het raam te blijven en dan het op de ventilatie stand staande raam open te breken. Het is een simpele plastic pen die het raam in die stand vasthoudt. (of als de wind richting anders is aan de achterzijde) en voorbereid zijn op een steekvlam. Dus straal gereerd houden. Het naar binnen spuiten met de HW zorgt ook juist voor een blokkade van de rookgassen, en indien het water wel de hete rookgassen bereikt voor een expansie van de rookgassen, met een mogelijke branduitbreiding.
Maar goed we zij er niet bij geweest en dit is wat in mij oopkomt bij het zien van de beelden.