Tis dat ik de stem er niet bij hoor..........
Probeer eens iets bij te dragen ipv jeugdbrandweer commentaar. Daar hebben we dan allemaal iets aan.
En neem deze tip mee, bijv ook in de discussie omtrent staking, flo etc.
Als je net komt kijken siert enige terughoudendheid.
Ps, tower, weet dat je niet zo'n fan bent van 1-7. Stijgleidingen vullen tot grote hoogte (> 100 m) werkt prima.
Als jullie het dan toch over afzijken hebben.... Denk ook eens aan `nevenschade` die je bij mensen veroorzaakt. Zoals een jeugdbrandweerlid wat meeleest op het forum. En daarnaast ben jij degene die mee gaat doen met `moddergooierij`, wat je dus geen haar beter maakt.
Daarnaast ben ik het roerend eens met Sam. Is het niet eens goed voor de brandweermens om een spiegel te hebben? Overal op dit forum zie je lovende woorden naar elkaar toe, berekeningen die je never-nooit-niet gaat staan maken als er mensen `aan de gevel hangen`/ danwel binnen liggen. Het gaat in dit vak over brand blussen, geen hogere wiskunde en algebra. Hoeveel de hogergeleerden van NIVF ook verzinnen, ze laten de praktijk over aan de wat lager opgeleiden onder ons. Dus al die berekeningen mag je naar mijn oordeel in de prullenbak gooien. Deze vorm en bouwperiode geven mij gelijk aan dat we hier spreken over een betonbouwvorm, waar inderdaad een hogere temperatuur kan optreden. Deze kun je makkelijk voor je gebruiken door met een sproeistraal te koelen, waardoor stoom een relatief koelend vermogen zal hebben op de ruimtetemperatuur. Warmtebeeld, inzet op brandhaard en direct ventileren van de ruimte. Voila klaar is het truucje. Dat is brand blussen, iig in geval van woningbrand beperkt tot een ruimte... Kijk nou zelf een op die foto`s hoeveel er rook staan te bekijken op een rijtje...
Een antwoord? Basis woningbrandbestrijding: Uitslaand?
nee > HD inzet, eventueel later te herzien;
ja > LD inzet. Spreek ik natuurlijk wel over gros, en niet over specifieke casus, ook ik kan weer uitzonderingen bedenken.
@tower ladder: Inzet in een (complexer? inpandige gang?) hoogbouwpand met woningen. Ik weet niet of je kennis/ervaring hebt met het optreden met gebruikmaking van een droge blusleiding
in de grote stad. Dit laatste maakt vaak het grote verschil. Het beperkt zich namelijk tegenwoordig niet tot opendraaien van kranen, maar tot moedwillige vernieling aan toe. Zo kun je de voorbeelden nemen als: buurman had een stukkie pijp nodig, compleet met boterhammen weggeperste boterhamzakjes en gedemonteerde afsluiters(tsja, koperprijzen he). Daarnaast heeft de brandweer in de grote stad wel meer als een hoog pand, en daarmee: (te)veel gebiedskennis; veel aanvalsplannen en korte aanrijtijden. Die hebben het dus te druk met andere dingen. En zoek jij maar eens een 10 hoog pand op, hang ff om en ren dan de trappen maar eens op, alsmede controlen of de afsluiters dicht zitten. Daarna nog eens met een aanvalskrat. Een goed getraind brandwacht heeft sneller een RV opgesteld en slang opgetrokken hoor. Daarnaast is deze niet uitgeput en warm van traplopen met een korf, dus kan hij/zij fris beginnen aan een inzet.
ennuh?
Maar wel zoals de leiding het graag ziet LEIDING? We zitten hier niet bij de padvinderij....