Effectief blussen?

Auteur Topic: Effectief blussen?  (gelezen 128377 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peebee

• Senior gebruiker
Reactie #140 Gepost op: 5 maart 2010, 16:51:38

Helaas allen maar, dus ik weet waar ik het over heb. Probleem is niet dat het optrekken van een HD naar boven. (hoeveel kracht kost dat) niet handig is, maar waarom eisen we dan droge blusleidingen als we ze toch niet gebruiken. En tot tien hoog de trap oplopen ? Boven de 20 m hoogste verblijfsvloer is er een brandweerlift, dus dan hoef je niet zo veel trappen op.
En inderdaad opzettelijk vernieling vindt plaats, maar dat kun je oplossen door het handwiel van de spindels te halen, dan staan de afsluiters dicht komt er niets in de leiding zelf en kun je eenvoudig met een brandkraan sleutel de betreffende kraan op de verdieping open zetten.
Ik wil wel eens een vergelijkende inzet doen, hoogbouw flat, brand melding 15 etage, inpandige galerij flat, en dan of gebruik maken van een droge blusleiding met het bundle syteem, of een HD ophijsen met een RV en een werklijn.
Kijken wie er makkelijker, sneller en efficienter water op de brandverdieping krijgt.
Als de HD methode wint kan Palmpie een aantal droge blusleidingen in hoogbouw voortaan laten vervallen.  ;D

Wij hebben (niet super hoog) wel eens twee inzetten gedaan op een ander manier:

Lage druk (Standaardinzet):

1) Stijgleiding inzet gereed maken
2) Verdeelstuk aansluiten
3) Lage druk afleggen naar object
4) Water op object

Onderwijl waterwinning

Hoge druk:
1) Naar de inzetverdieping
2) Lijn laten zaken
3) HD omhooghalen
4) onderwijl HD verlengen (Dus effectief 1 HD slang voor de TS)
5) Water op object

Onderwijl waterwinning

De tweede optie was sneller. Binnen hele korte tijd hadden we een werkbare lengte en water op het object. Het nadeel was dat we maar een slang inzetbaar konden krijgen. Dit werd gepareerd dat een dergelijke inzet altijd met minimaal 2xTS wordt gedaan waardoor een tweede straal van dat voertuig af kan komen. Tevens kan de stijgleiding altijd nog worden opgebouwd, maar niet voor de eerste klap.

Ach ja, meerdere wegen en Rome was het toch :):):)

Voor mijn gevoel hadden we bij de HD inzet meer tijd over om eventueel de redding of blussing te starten.....
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat

3Dfog

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #141 Gepost op: 10 april 2010, 12:07:57
Spijtig dat dit topic alweer ruim een maand stil ligt.

FIRE_FLASHOVER-BACKDRAFT_Baltimore, MD_1/15/10

Het aanzetten van de sirene gevolgd door hoorn geeft aan dat er mogelijk nog personeel binnen zit. Dit is in de VS een vrij gebruikelijke manier om het ingezette/aanwezige personeel te attenderen op gevaar/vermissing eigen personeel. Goede manier om snel tot handelen over te gaan. Koppen tellen, reddingsteam formeren, coordinatie etc. Ben erg benieuwd hoe brandweer NL hier tegenaan kijkt, zeker met de TS-4 gedachte die o.a. door de bezuinigingen steeds meer terrein wint.

P.s. Tower. Je hebt het, binnen dit topic, in je vuistregel i.r.t. inschatting koelend vermogen t.o.v. compartiment over x6 en x4. Misschien goed als jij duidelijkheid geeft welke waarde de juiste is  ;)

Ik hoop op een vervolg/voortzetting van dit topic, en om nog maar een onderwerp te noemen:

Drukluchtschuim (DLS) wel of niet geschikt voor brandgaskoeling ?

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #142 Gepost op: 11 april 2010, 11:38:58
Koelend vermogen wordt door Paul Grimwood in Eurofirefighter ingedeeld in twee type gebouwen. Type één, normale plafondhoogte en normale te verwachten vuurbelasting. Gezien de werkelijke waterlevering aan de HD straalpijp, die volgens de theorie 125 liter zou kunnen zijn, maar in werkelijkheid bij meetproeven lager bleek te liggen heeft hij het dan over max. delen door 4. ( 120 liter per minuut, delen door 4 is maximaal 30 vierkante meter brandoppervlakte). Type twee is een gebouw waar de constructie, wanden, vloeren plafonds mee doen in de vuurbelasting en dus ook brandgassen zullen produceren, (dus geen gipsplaten en betonnen scheidingen, maar houten vloeren, wanden draagcosntructies) spreekt Paul over het aantal liters water uit de straalpijp delen door 6. Dus dan maximaal 20 vierkante meters.
Of je zult direkt al een straalpijp en slang moeten gebruiken die meer water leveren, LD met een Akron straalpijp tot max 475l/p.min.

@3Dfog, reden dat het topic een beetje stil ligt, is dat na vele lessen over RSTV, en andere inspanningen er geen muntjes blijken te zijn om op de TS'n de juiste straalpijpen aan te schaffen. Ik voel me een beetje...... :(, en  :'( omdat ons vakmanschap en veiligheid ondergeschikt is aan managers en budgetten.

DLS is volgens mij niet geschikt voor brandgaskoeling. Even heel puur, de straal van het DLS systeem spuit door zijn hoge druk dwars door de rooklaag en komt tegen het plafond en koelt dus wel het plafond, maar niet de rooklaag. Als je de vuurhaard dus niet kunt bereiken, heeft DLS geen zin om rookgasssen te koelen.

Even een andere vraag, tot welke spaning is One-Seven en dergelijke systemen zonder gevaar in te zetten? Ik lees steeds meer dat men dit soort blusmiddel inzet bij brand in schakelstations of transformatoren, maar ik heb nog geen document gezien van de leverancier tot welke spanning dit veilig kan.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

3Dfog

• Junior gebruiker
  • **

BHN849

• Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #144 Gepost op: 13 april 2010, 21:44:20
Kijk even op

http://www.gimaex-schmitz.com/?Mod1=artikel&MenuID=815&MainMenuID=2&Sprache=GB

De website van de fabrikant; lijkt een beetje op 'wij van WC-eend, adviseren WC-eend!'  :P
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!

3Dfog

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #145 Gepost op: 15 april 2010, 22:06:23
De website van de fabrikant; lijkt een beetje op 'wij van WC-eend, adviseren WC-eend!'  :P

Jep, maar wel "had been tested according to the applied international standards and officially certified".

Maar BHN849 geef jou mening eens, hoe denk jij over brandgassen koelen met DLS ?

BHN849

• Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #146 Gepost op: 15 april 2010, 22:24:19
Jep, maar wel "had been tested according to the applied international standards and officially certified".

Maar BHN849 geef jou mening eens, hoe denk jij over brandgassen koelen met DLS ?  

Daar heb ik totaal geen ervaring mee.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #147 Gepost op: 16 mei 2010, 14:13:59
&feature=player_embedded
Bekijk dit video fragment, lees de brand en pas eventueel het RSTV model toe. O0
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #148 Gepost op: 16 mei 2010, 14:40:04
Tja, in den beginne was er sprake van een normale binnenbrand. Waarom geen sproeistraal? Het koelend vermogen van een gebonden straal is zo ongeveer 0.
Een paar flinke stoten verneveld water naar binnen in de rookgaslaag,en de glazen deur weer dicht had meer effect gehad vermoed ik zo.
Nu gaat de deur open,en wordt er vervolgens ook nog even overlegt hoe de inzet zat zal zijn. Om vervolgens een gebonden straal naar binnen te jagen.
RSTV is vrij lastig toe te passen, zeker omdat er maar weinig rook naar buiten komt. Wel zie je op een geven moment de rookgaslaag binnen erg snel dikker worden en lager komen. Moet toch een seintje zijn dat er iets mankeert aan je inzet. :-\

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #149 Gepost op: 17 mei 2010, 18:50:07
In de eerste sec wordt even heel kort een blik gegeven  naar het dak. Er is dan een behoorlijk rookontwikkeling te zien, met name met wat turbulentie erin. Gebouw is schijnbaar een Ex-Bioscoop. Oftewel grote ruimtes, met mogelijk nog een hoge vuurbelasting. Eerste inzet, deurprocedure, daar is nog wel wat te leren aan deze collega's. Net als ademlucht en blustechniek versus waterlevering. Opvallend is wel dat er nauwelijks rook in de hal komt, oftewel dit is de bovenwindse zijde, waar de verse lucht schijnbaar naar binnen wordt geblazen.
Heel goed is te zien dat kort na het openen van de deur de brand tot ontwikkeling komt, en er een rookgas ontbranding aan het plafond plaats vindt. Dit wordt mogelijk veroorzaakt door toevoer zuurstof via de open deur, aanvoer verse lucht via de geboden straal, en door de opmenging van de hete rookgassen met verse lucht door de enorme verstomig van de gebonden straal.
Eigenlijk is dit een mooi school voorbeeld van binnen brand bestrijding zoals het niet moet.