Koelend vermogen wordt door Paul Grimwood in Eurofirefighter ingedeeld in twee type gebouwen. Type één, normale plafondhoogte en normale te verwachten vuurbelasting. Gezien de werkelijke waterlevering aan de HD straalpijp, die volgens de theorie 125 liter zou kunnen zijn, maar in werkelijkheid bij meetproeven lager bleek te liggen heeft hij het dan over max. delen door 4. ( 120 liter per minuut, delen door 4 is maximaal 30 vierkante meter brandoppervlakte). Type twee is een gebouw waar de constructie, wanden, vloeren plafonds mee doen in de vuurbelasting en dus ook brandgassen zullen produceren, (dus geen gipsplaten en betonnen scheidingen, maar houten vloeren, wanden draagcosntructies) spreekt Paul over het aantal liters water uit de straalpijp delen door 6. Dus dan maximaal 20 vierkante meters.
Of je zult direkt al een straalpijp en slang moeten gebruiken die meer water leveren, LD met een Akron straalpijp tot max 475l/p.min.
@3Dfog, reden dat het topic een beetje stil ligt, is dat na vele lessen over RSTV, en andere inspanningen er geen muntjes blijken te zijn om op de TS'n de juiste straalpijpen aan te schaffen. Ik voel me een beetje......
![Sad :(](https://www.hulpverleningsforum.nl/Smileys/default/sad.gif)
, en
![Cry :'(](https://www.hulpverleningsforum.nl/Smileys/default/cry.gif)
omdat ons vakmanschap en veiligheid ondergeschikt is aan managers en budgetten.
DLS is volgens mij niet geschikt voor brandgaskoeling. Even heel puur, de straal van het DLS systeem spuit door zijn hoge druk dwars door de rooklaag en komt tegen het plafond en koelt dus wel het plafond, maar niet de rooklaag. Als je de vuurhaard dus niet kunt bereiken, heeft DLS geen zin om rookgasssen te koelen.
Even een andere vraag, tot welke spaning is One-Seven en dergelijke systemen zonder gevaar in te zetten? Ik lees steeds meer dat men dit soort blusmiddel inzet bij brand in schakelstations of transformatoren, maar ik heb nog geen document gezien van de leverancier tot welke spanning dit veilig kan.