Effectief blussen?

Auteur Topic: Effectief blussen?  (gelezen 124629 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Snyper

• Senior gebruiker
Reactie #170 Gepost op: 21 juli 2010, 08:11:48
Yup, dat is zoals ik het persoonlijk graag zie. Een binnenaanval en de brand daadwerkelijk "effectief" aanpakken. En dat is hier ook gebeurd voor zover ik het van de beelden af zie.
Alleen jammer dat Brw Den Haag op haar autospuiten geen "effectieve" straalpijpen heeft liggen. Maar daar kan de bewuste autospuit bemanning verders niets aan doen, die hebben gedaan wat ze konden doen met de beschikbare middelen.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #171 Gepost op: 2 augustus 2010, 22:14:42
Spaanse collega´s in het nauw. Ik tel vier colllega´s een groot U-vormig gebouw en een aanvalshaspel in gebruik. Volg de video en kijk wat er gebeurt. Zou Dhr Mans dit bedoelen met zelfredzaamheid van de burgers en eigen verantwoordelijkheid.
¨
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Piles

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Reactie #172 Gepost op: 2 augustus 2010, 22:41:29
Zo, dat gaat heel snel heel fout :o :-X

BHN849

• Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #173 Gepost op: 2 augustus 2010, 23:06:29
Manschappen met verbrande nekhuid. Dat ze spinmaskers gebruiken snap ik, gebeurt meestal in het buitenland; maar waarom doen ze daar geen muts onder?
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!

ffemt19

• Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #174 Gepost op: 3 augustus 2010, 10:42:36
Manschappen met verbrande nekhuid. Dat ze spinmaskers gebruiken snap ik, gebeurt meestal in het buitenland; maar waarom doen ze daar geen muts onder?

Filmpje is volgens mij al enkele jaren oud, lettende op de kwaliteit. En verbrand??? Misschien llicht verbrand maar dat zwart is volgens mij gewoon roet hoor, anders loop je zo niet rond met dat aantal brandwonden op die plaats.
Go home we got it !!!  We finish what others can't

ffemt19

• Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #175 Gepost op: 3 augustus 2010, 10:45:18
Daar kan je met je bundle niet tegenop (qua snelheid...)

http://www.youtube.com/watch?v=zwjbSFzF4NY&feature=related

Nou ik had toch liever gezien dat men deze brand langs binnen had bestreden ipv langs de buiten zijde zoals men hier doet.
Op deze manier blaas je alles naar binnen en wanneer er een binnendeur openstaat kan men de brand zo laten uitbreiden naar de rest van de woning. Dus eerste straal hier idd met een HD langs de buitenzijde uitbreiding voorkomen en dan zo snel mogelijk naar binnen met een tweede straal HD/LD ifv de grote van het pand naar binnen om de brand te blussen.
Ook had ik het voertuig ietsje verder laten rijden ipv te stappen juist voor het pand.

Eerste TS rijdt pand voorbij BV heeft 3 zijden van het pand kunnen bekijken, en er is plaats voor een eventueel redvoertuig, tweede TS staat dan achter het redvoertuig.
Go home we got it !!!  We finish what others can't

Piles

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Reactie #176 Gepost op: 3 augustus 2010, 10:53:27
Filmpje is volgens mij al enkele jaren oud, lettende op de kwaliteit. En verbrand??? Misschien llicht verbrand maar dat zwart is volgens mij gewoon roet hoor, anders loop je zo niet rond met dat aantal brandwonden op die plaats.
Dat zwart ie gewoon roet ja, maar aan het einde van het filmpje zie je toch brandwonden?

BHN849

• Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #177 Gepost op: 3 augustus 2010, 11:56:20

Vanaf 6:10 en later zie ik toch verbrande huid hoor. Maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag ::)
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #178 Gepost op: 3 augustus 2010, 12:38:19
Uit ervaring dus ik wel te zeggen dat deze spaanse collega´s even geen strak overhemdkraagje willen hebben in de nek. Tuurlijk is het zwart, maar de temperatuur van die rook was zeer zeker boven de 65/70 graden, en bij zulke temperaturen loop je na 5 sec al brandwonden op. Meestal voel je dat niet direkt, komt iets later ::)
Spinmaskers en mutsen, ach wij vertrouwen ook nog steeds op onze nekflappen en lopen ook brandwonden op omdat ze niet goed sluiten. Moet je maar eerder naar buiten gaan als het te heet wordt.
Citaat
Nou ik had toch liever gezien dat men deze brand langs binnen had bestreden ipv langs de buiten zijde zoals men hier doet.
Geheel mee eens, alle punten die jij noemt zag ik ook gebeuren. Verder stapt de eerste links uit en doet helemaal niets. Een man met ademlucht om heeft zijn masker niet op, wat nu als er plots blijkt dat er mogelijk nog iemand binnen is? Gezien de brand mag je verwachten dat er voldoende temperatuur en rookgassen geproduceerd worden. Mogelijk dat hier de redding is dat de deur van woonkamer naar gang/etages dicht is waardoorde rookgassen niet onsteken.
Even een ander feitje, bij elke liter water die je zo naar binen spuit wordt ook een enorme hoeveel verse zuurstof naar binnen geblazen en opgemengd met de rookgassen en dan.....
Citaat
Filmpje is volgens mij al enkele jaren oud,

Ik kende hem niet en probeer te achterhalen wat er gebeurt. Witte grijze rook, groot gebouw maar aard gebouw onduidelijk. Plotseling steekvlam uit raam, enorme toename rook, zwart, kolkend en ook uit andere ramen waar eerst nog nauwelijks rook naar buiten kwam. Maar zonder inzet van stralen(behalve die "tuinslang") zijn de vlammen ook weer snel weg.
Flashover is aannemelijk, veel brandgassen die tot onsteking komen en andere materialen laten uitgassen. Gebouw is verder redelijk onbrandbaar waardoor behalve de inventaris  weinig branduitbreiding plaats vindt.
Iemand andere ideen ???
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

tatuta

• NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #179 Gepost op: 3 augustus 2010, 21:39:59
denk eigenlijk dat er nog veel hout aan de binnenkant zal zitten dus uitbreiding is wel mogelijk
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er