Effectief blussen?

Auteur Topic: Effectief blussen?  (gelezen 124627 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #190 Gepost op: 19 augustus 2010, 23:33:47
ja bij deze autobrand demo. Maar met een HD straal in sproeistand was het ook gelukt, 125 l p-m. en je geeft een paar kort stoten water in de auto.  Koelend vermogen is goed dus de brandbare gassen die uit het polyether komen stoppen. Maar meestal brand het ook in de motorruimte en branden de banden van de voorwielen ook. Heb je dus wel wat meer als 12 liter nodig. Laat die auto nu eens 6-8 min. branden voordat je begint met blussen. Maar 12, of 100 liter wat maakt dat nu uit, tenzij je maar 25 liter bij je het op de motorfiets, kun je als nog een TS laten komen. 0098
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


PTquad1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Reactie #191 Gepost op: 19 augustus 2010, 23:38:17
Er zijn meerdere filmpjes over inzetten met het Firexpress micronevel blussysteem. onder alle omstandigheden.
ik weet niet of het geplaatst mag worden maar via deze link kom je er bij. er staan 15 filmpjes op.

http://www.provectustechnics.com/videos.html

zo staan er ook op over het blussen in een flashover situatie.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #192 Gepost op: 20 augustus 2010, 08:59:13
Er zijn meerdere filmpjes over inzetten met het Firexpress micronevel blussysteem. onder alle omstandigheden.
ik weet niet of het geplaatst mag worden maar via deze link kom je er bij. er staan 15 filmpjes op.

http://www.provectustechnics.com/videos.html

zo staan er ook op over het blussen in een flashover situatie.

Ik ben nog steeds niet de volle 100% overtuigd van dit blussysteem, zeker niet in een brandweer setting.
Als eerste blusmiddel voor BHV of dergelijke ok maar om dit als brandweer te gaan gebruiken?

Wij hadden meer dan 15 jaar terug een snelle autopomp (plaats voor 3 personen) die uitreed bij melding van VKO en autobrand. Bij een VKO samen met onze snelle hulpwagen.
Was een mooi zicht hoor een Chevy Van als snelle hulpwagen en een Dodge Ram als snelle autopomp.
Nu, deze snelle autopomp was uitgerust met een tank van 800 liter water en een LD/HD-pomp van 1600 l/min snap je het probleem al. Nu hadden wij zelf dit voertuig zo aangepast en er een soort van HDreiniger ingebouwd, dus nu hadden we een blusmiddel met een druk van 300 bar en een tank van 800 liter. We konden wel geen schuimaditieven toevoegen maar toch, zijn tijd blijkbaar ver vooruit.
We gebruikten dit voor reinigen wegdek en als eerste blusmiddel bij autobrand tot de tankwagen of reguliere autopomp ter plaatse was. Nu, dit werkte voor dit soort situaties vrij behoorlijk tot zelfs heel goed. Met 1 groot nadeel, de worplengte van je straal. Je moet vrij dicht bij het voertuig komen om zelfs je eerste water op de vlammen te krijgen. En met voertuigen op LPG of tegenwoordig andere gassen bewaar ik toch liever de nodige afstand, zeker in de eerste momenten.

Dus in mijn ogen, een blusmiddel in de categorie kleine blusmiddelen zoals poeder, Co2 en andere. Met zeker zijn inzet mogelijk heden binnen de brandweer maar dan ook als kleinblusmiddel en niet als vervangend blusmiddel.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #193 Gepost op: 20 augustus 2010, 17:19:01
Ziet er aardig uit. kan me nog herinneren dat een korps vol trots hun backpack met IFEX ging proberen in de Flashover container. Teleurgesteld dropen ze af, de brand was niet onder controle te krijgen. En toch had de verkoper op hun achterterrein ook een aantal houten pallets geblust met het zelfde apparaat. Rara hoe kan dat nou. ???
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


PTquad1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Reactie #194 Gepost op: 21 augustus 2010, 00:18:21

Wij hadden meer dan 15 jaar terug een snelle autopomp (plaats voor 3 personen) die uitreed bij melding van VKO en autobrand. Bij een VKO samen met onze snelle hulpwagen.
Was een mooi zicht hoor een Chevy Van als snelle hulpwagen en een Dodge Ram als snelle autopomp.................................................
Met 1 groot nadeel, de worplengte van je straal. Je moet vrij dicht bij het voertuig komen om zelfs je eerste water op de vlammen te krijgen.

Dus in mijn ogen, een blusmiddel in de categorie kleine blusmiddelen zoals poeder, Co2 en andere. Met zeker zijn inzet mogelijk heden binnen de brandweer maar dan ook als kleinblusmiddel en niet als vervangend blusmiddel.

Zeker vooruitstrevend! geweldig dat er toen al gekeken werd naar andere mogelijkheden. (en zeker met zulke voeruigen......) Misschien is die opstelling wel de reden geweest om door te ontwikkelen :).  De druk van 300 bar zorgde toen ook al voor een soort micronevel. met het huidige micronevel systeem wordt dit al bij 25 bar bereikt met een worplengte van ongeveer 15 meter.
een micronevel blussysteem komt alleen goed tot zijn recht bij de zgn kleine brand. snel makkelijk en doeltreffend. Er zijn korpsen die 80% van hun meldingen af kunnen met 1 HD straal. Dit zijn niet de koprsen uit de grote stad uiteraard. doordat 95% van de blusstof wordt gebruikt is er maar 5% over om nevenschade te veroorzaken. Door de zeer kleine druppels wordt 1 liter water omgezet in 100m2 oppervlak om warmte op te nemen! doordat 95% wordt gebruikt blijft er bijna niets over om stoom te vormen. Je blijft volledig zicht op de brand houden wat de veiligheid weer ten goede komt.  :) Het is zeker geen vervanger voor alle branden. Als de brand te groot is kom je capaciteit te kort. maar voor een heel groot deel van de meldingen die we als brandweer krijgen is het zeker in te zetten. het is bijv. ook geschikt voor electriciteitsbranden tot 10.00 Volt, omdat de zeer fijne nevel niet geleid. de grootste druppel uit het micronevel systeem is ongeveer gelijk aan de kleinste druppel uit een HD straalpijp. de kleinste micronevel druppel is 7 micron groot. Deze wordt door de brand zelf aangezogen in de stroom van zuurstof. hierdoor komt de blusstof in de kern van de brand terecht waardoor er bij de bron wordt geblust. Het is een verandering van inzicht en mogelijkheden. het beste is het om zelf te gebruiken, dan ervaar je de mogelijkheden het beste.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #195 Gepost op: 21 augustus 2010, 01:05:48
ik wil toch weer even naar voren brengen hoe wij een bootbrand blussen:



Het is misschien geen micro nevel, maar wel effectiever hebben wij gemerkt dan een straal en je krijgt het niet warm.


Groet Henk (die dit topic geweldig vindt)


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #196 Gepost op: 21 augustus 2010, 22:29:03
Grootschalige CAFS inzet te Bergeijk.
Foto's
http://www.112brabant.nl/2010/8/21/2/1/4121

Go home we got it !!!  We finish what others can't


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #197 Gepost op: 22 augustus 2010, 10:20:34
Nog een filmpje van die brand in Bergeijk
&feature=player_embedded#!
Go home we got it !!!  We finish what others can't


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #198 Gepost op: 22 augustus 2010, 17:01:18
Citaat
Het is misschien geen micro nevel, maar wel effectiever hebben wij gemerkt dan een straal en je krijgt het niet warm
Slim, en wat doe je als je met de blusboot benedenwinds ligt?

Citaat
Grootschalige CAFS inzet te Bergeijk.
Kan een CAFS/One Seven expert mij en misschien ook anderen uitleggen waarom dat woonhuis helemaal ingeschuimd wordt?
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #199 Gepost op: 22 augustus 2010, 18:01:23
Slim, en wat doe je als je met de blusboot benedenwinds ligt?

Daar wil je niet zijn tijdens een bootbrand, die vaak uit brandend polyester bestaat. De hitte is enorm en de gassen zijn niet goed voor je gezondheid. Dit werkt dan ook alleen als je bovenwinds ligt, die wind is ook benodigd om de nevel verder mee te voeren, windstil kom je maar een meter of 7, met een beetje wind mee een meter of dertig.

Maar je kan heel dichtbij komen door het gordijn wat je optrekt. We lagen op dezelfde plek toen er nog metershoge vlammen uit het bootje sloegen, maar hadden geen last van de warmte.

Het doel was te voorkomen dat de andere boten aan die steiger en houten steigers niet zouden vlamvatten, het bootje was reeds verloren.

Henk