Er zijn meerdere filmpjes over inzetten met het Firexpress micronevel blussysteem. onder alle omstandigheden.
ik weet niet of het geplaatst mag worden maar via deze link kom je er bij. er staan 15 filmpjes op.
http://www.provectustechnics.com/videos.html
zo staan er ook op over het blussen in een flashover situatie.
Ik ben nog steeds niet de volle 100% overtuigd van dit blussysteem, zeker niet in een brandweer setting.
Als eerste blusmiddel voor BHV of dergelijke ok maar om dit als brandweer te gaan gebruiken?
Wij hadden meer dan 15 jaar terug een snelle autopomp (plaats voor 3 personen) die uitreed bij melding van VKO en autobrand. Bij een VKO samen met onze snelle hulpwagen.
Was een mooi zicht hoor een Chevy Van als snelle hulpwagen en een Dodge Ram als snelle autopomp.
Nu, deze snelle autopomp was uitgerust met een tank van 800 liter water en een LD/HD-pomp van 1600 l/min snap je het probleem al. Nu hadden wij zelf dit voertuig zo aangepast en er een soort van HDreiniger ingebouwd, dus nu hadden we een blusmiddel met een druk van 300 bar en een tank van 800 liter. We konden wel geen schuimaditieven toevoegen maar toch, zijn tijd blijkbaar ver vooruit.
We gebruikten dit voor reinigen wegdek en als eerste blusmiddel bij autobrand tot de tankwagen of reguliere autopomp ter plaatse was. Nu, dit werkte voor dit soort situaties vrij behoorlijk tot zelfs heel goed. Met 1 groot nadeel, de worplengte van je straal. Je moet vrij dicht bij het voertuig komen om zelfs je eerste water op de vlammen te krijgen. En met voertuigen op LPG of tegenwoordig andere gassen bewaar ik toch liever de nodige afstand, zeker in de eerste momenten.
Dus in mijn ogen, een blusmiddel in de categorie kleine blusmiddelen zoals poeder, Co2 en andere. Met zeker zijn inzet mogelijk heden binnen de brandweer maar dan ook als kleinblusmiddel en niet als vervangend blusmiddel.