Effectief blussen?

Auteur Topic: Effectief blussen?  (gelezen 122798 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #200 Gepost op: 22 augustus 2010, 18:34:36
Kan een CAFS/One Seven expert mij en misschien ook anderen uitleggen waarom dat woonhuis helemaal ingeschuimd wordt?

Ben wel geen expert, maar volgens wat ik ergens gelezen heb op een nieuwssite naar aanleiding van deze brand is dat ze op deze manier de naastliggende panden hebben gevrijwaard.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #201 Gepost op: 22 augustus 2010, 21:53:48
Citaat
dat ze op deze manier de naastliggende panden hebben gevrijwaard
Oké dat begrijp ik, zeker wanneer het pand direct wordt aangestraald door vlammen. Maar ik zie een collega een pand onderschuimen terwijl er geen vlammen, brand of zelfs maar rook ontwikkeling te zien is.  ::)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #202 Gepost op: 22 augustus 2010, 22:59:25
Je ziet op de beelden ook dat de inzet van CAFS niet het volgens mij gewenste resultaat heeft.
Maar j, het zijn en blijven beelden en die zullen natuurlijk niet de realiteit benaderen en ook niet het volledige verhaal vertellen.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #203 Gepost op: 23 augustus 2010, 12:28:23
Nog wat filmpjes van Bergeijk


Go home we got it !!!  We finish what others can't


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #204 Gepost op: 26 september 2010, 09:40:15
Omdat er via PM wat vragen kwamen over keuze tussen HD of LD stralen en waterlevering in relatie tot vloeroppervlak een toelichting. Kijk naar deze video, vermoedelijk hout skeletbouw, volledig ontwikkelde binnen brand die aan de voorzijde uitslaand is, en aan de rechterzijde naar volledig uitslaand aan het opbouwen is. Schatting, 8-10 meter breed, en 4-5 meter diep, alleen voorzijde woning? Dus brand oppervlak ca 40-50 m2. Met een HD zou je bij 120 l p/m dus deze brand niet voldoende kunnen koelen. Maar neem je zoals deze collega's een LD straal met een waterlevering van 200l p/m  heb je met enkelel goede pulsen water, de brandende ruimte heel snel gekoeld. Hou je nog wat brandhaarden over en een enorme hitte in de hoger gelegen bouwlagen waar je nog iets aan moet doen.
In vergelijking met filmpjes die we hier zien van branden in betonnen in woningen waar direkt met LD van buiten naar binnen wordt gespoten heeft de hier gekozen methode duidelijk meer effekt. Maar dan moet je wel weten wat en hoe en waarmee.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #205 Gepost op: 26 september 2010, 10:26:11
ik wil toch weer even naar voren brengen hoe wij een bootbrand blussen:



Het is misschien geen micro nevel, maar wel effectiever hebben wij gemerkt dan een straal en je krijgt het niet warm.


Groet Henk (die dit topic geweldig vindt)
Leuk als je een klein speedbootje heb wat in brand staat, prima oplossing O0  Maar zodra het maar een iets groter bootje is ( klein jachtje ) zal je toch met stralen aan de slag moeten gaan.  ^-^
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #206 Gepost op: 26 september 2010, 20:14:29


Vele brandweermensen hier, hoe dit aan te pakken?


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #207 Gepost op: 26 september 2010, 22:00:28
Bewoners aanwezig? Ja/Nee
Bij redding eventueel nog met HD maar niet te ver, anders LD in eerste lijn.
Bij gebruik HD onmiddelijk tweede lijn LD mee binnen.
Gezien de rook is er hier toch wel een duidelijk risico op een flashover of "fire gas ignition" met een "rapid fire progres" tot gevolg goed mogelijk.
Je ziet dat ze enkele pulsen geven met hun HD straal die ze mee hebben en dat deze toch niet het effect hebben die ze zouden moeten hebben, waarschijnlijk zit het vuur reeds in verborgen ruimtes (zolder of valsplafond) en raakt de straal niet waar ze zou moeten raken.
Ook zou ik ASAP een ladder tegen het raam op de eerste verdie^ping zetten zodoende de ploeg(en) binnen een tweede uitweg hebben indien het alsnog fout moest gaan.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #208 Gepost op: 27 september 2010, 16:38:37
Gezien de discussie over de hoeveelheid water en de grote van de brandende ruimte, wat kan je met zo'n voertuig aan?:

Zaterdag was ik bij de flikkendag maastricht. Daar stond de Snel Inzetbare voertuig van de Brandweer Limburg Zuid daar van district Parkstad.

klein filmpje ervan ±D

&hd=1

&hd=1


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #209 Gepost op: 28 september 2010, 09:33:47
In mijn ogen, een beginnende brand zal nog lukken maar vanaf het moment dat het een volledige kamer betreft zou ik mezelf hiermee toch niet veilig voelen. En je bent maar met zen 2 dus eigenlijk niets van brand want we willen de regel 2 in 2 uit respecteren dus kan je niet binnen gaan omdat er geen back-up ploeg is.
Een vuilnisbakje in de buitenlucht ok, een kleine buitenbrand ok maar al de rest ???? Ik zou mijn leven niet willen riskeren om met zo een straal naar binnen te lopen.
Go home we got it !!!  We finish what others can't