Tja dat zou ik ook wel eens willen uitproberen. Volgens mijn lesboeken, en internationale bronnen kom ik bij 38 l ongeveer aan een oppervlate van nog geen 10 m2. Als ik de beelden zie dan schik ik van de enorme druk op de straalpijp, daardoor blaas je alle losse brandende materialen alle kanten uit. Ook bij een simpel straatbrandje, maar dus zeker bij een woningbrand heb je kans dat je voor branduitbreiding zorgt. Worplengte lijkt me ook een vraagteken, en ook de druppelgrootte en kegelvorm van de sproeistraal, om rookgassen effectief te koelen.
Veilige inzet met twee man. Als ik zie dat een aanvalsploeg bij woningbrand vaak de grootste moeite heeft om de slang het pand in te trekken, blijft weer haken achter een deur, of door een kink in de slang, daar assisteert nu meestal de 3e man of de BVD bij. Verder de ploeg doet zijn inzet, de BVD controleert en maakt zijn verkenning af. Hoe ga je dit doen met twee man? Je zult eerst moeten verkennen, je inzet bepalen en dan ook nog uitvoeren. Als je één voet over de drempel zet ben je het overzicht buiten kwijt. Eventuele veranderingen in rook, stuwing, of kleur van de rook pik je dan nooit meer op. Daar is juist die BVD en andere ploegleden zo belangrijk voor. Ik zie een binnenbrand bestrijden met twee man ook als een russische roulette, het kan goed gaan maar je zult nooit meer weten waarom het fout ging........
Waarom hameren we zo op RSTV scan voor bevelvoerders en de gevaren van binnenbrand bestrijding, om het ter ere en glorie van een SI voertuig gelijk weer overboord te kieperen
Mijn mening, elke brandweerman die met een twee mans bezetting met zijn collega een binnenbrand probeert te blussen (en dan geen pannetje of prullenbakje) neemt onverantwoorde risico's en en is hoofdelijk verantwoordelijk voor de eventuele gevolgen. Dus ook voor eventuele extra schade aan het gebouw veroorzaakt door onduskundig handelen.(openen van een deur waardoor zuurstof toetreedt, extra stoomvorming door teveel watergebruik waardoor de hete rookgassen zich verspreiden) of lichamelijk letsel van zich zelf, collega of burgers.