Effectief blussen?

Auteur Topic: Effectief blussen?  (gelezen 124544 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #250 Gepost op: 27 december 2010, 09:55:08
Mooi voorbeeld van RSTV scan, keuze blusmiddelen, en blustechniek.
House Fire Napier 17th Dec 2010
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Timmos

• Persfotograaf
  • Senior gebruiker
    • Tim-Koster.nl
Reactie #251 Gepost op: 2 januari 2011, 15:00:52
Ik heb geen flauw idee waar ik 'm kan plaatsen, maar het is een blussing.. ::)

http://www.112fryslan.nl/Home?&action=show&newsid=5994

De laatste foto, nieuwe manier van SVM? hjag

Piles

• Geďnteresseerde
  • Senior gebruiker
Reactie #252 Gepost op: 2 januari 2011, 15:11:54
Materiaal genoeg, ik mis denk ik alleen wat handjes om dat allemaal te bedienen bij een eerste inzet..... juhf bkll
Als buitenstaander zou ik zeggen: dat ding ligt toch veel te vol (even los van de discussie over SIV)?? Als je meer dan de HD-haspel nodig hebt (dus die losse slangen e.d.), dan is er meer aan de hand dan dat je met dit ding aankunt. Een gewone TS lijkt me dan wel zo handig, in plaats van dat 2 man met slangen gaan lopen slepen :P

Of is het de bedoeling dat bij een wat grotere brand de SIV-bemanning alvast de waterwinning op gaat bouwen ???

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #253 Gepost op: 2 januari 2011, 16:09:22
Ik heb geen flauw idee waar ik 'm kan plaatsen, maar het is een blussing.. ::)

http://www.112fryslan.nl/Home?&action=show&newsid=5994

De laatste foto, nieuwe manier van SVM? hjag

http://www.112fryslan.nl/photos/download/34151[/img]

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #254 Gepost op: 3 januari 2011, 11:38:06
Inzet CAFS (of zijn het resten sneeuw?)

Woning verloren bij fikse brand Loosdrecht
Gepubliceerd op 03 januari 11, 10:01 Laatst bijgewerkt op 03 januari 11, 11:19

LOOSDRECHT - Een forse uitslaande brand heeft maandagochtend een woning aan de Rading in Loosdrecht verwoest. Uit de bovenverdieping van een twee-onder-eenkap woning sloegen metershoge vlammen. De brandweer rukte met groot materieel uit.

De brand werd om half tien gemeld en een uur later kwam er nog steeds vuur het het huis. De rookontwikkeling was flink. In het huis woont een gezin met drie kinderen. Twee van hen waren naar school. De drie gezinsleden die in het huis waren toen de brand uitbrak wisten bijtijds naar buiten te ontkomen. Bij de brand raakte niemand gewond.

De brandweer zette alles op alles om het huis van de buren onder hetzelfde dak te sparen. Zo werd er een gat in het dak gemaakt om het vuur tegen te houden. Het is onduidelijk hoe groot de schade aan deze woning is

bron: gooieneemlander.nl http://bit.ly/hNm9ih

.

http://www.gooieneemlander.nl/nieuws/regionaal/hilversumplassen/article5703341.ece/ALTERNATES/w470/brand.JPG[/img]
foto studio Kastermans

Meer foto's op bovenstaande site:

http://www.gooieneemlander.nl/nieuws/regionaal/hilversumplassen/article5703341.ece/ALTERNATES/w470/brand.JPG[/img]
Foto Studio kastermans

ffemt19

• Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #255 Gepost op: 3 januari 2011, 12:09:24
Ik vermoed CAFS maar met weinig effect ook hier weer.
Is een vol ontwikkelde brand die met een plens water geblust moet worden, liefst in eerste moment een snelle knock down met een groot debiet lans of monitor en daarna afblussen langs binnen.
Iedereen was buiten, dus in dit stadium binnen aanval nutteloos.
Ideale opstel plaats voor de HW is ongeveer de plaats waar de TS staat (maar dan iets meer naar de rechterzijde van de woning).
Go home we got it !!!  We finish what others can't

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #256 Gepost op: 3 januari 2011, 13:22:29
Citaat
De brand werd om half tien gemeld en een uur later kwam er nog steeds vuur het het huis.

Pers vrijheid,  juhf bkll

Citaat
Is een vol ontwikkelde brand die met een plens water geblust moet worden, liefst in eerste moment een snelle knock down met een groot debiet lans of monitor en daarna afblussen langs binnen.
Iedereen was buiten, dus in dit stadium binnen aanval nutteloos.
Ideale opstel plaats voor de HW is ongeveer de plaats waar de TS staat (maar dan iets meer naar de rechterzijde van de woning).
Mee eens, maar omdat hij lekker ventileert zou je met een goede lans, met voldoende debiet ) brand oppervlakte 10X10 ?, hoge vuurbelasting,oude bouw dus al snel 375-450  liter p/min. ook van binnen uit heel snel een Knock Down kunnen bereiken. Geen mensen binnen, oké maar je zit met een twee onder één kap woning, vooroorlogse bouw, slechte brandwerende scheiding. Dus dat zou ook een reden kunnen zijn om niet van buiten naar binnen te spuiten om de brandgas verspreiding onder de kap niet extra te bevorderen. Opstelplaats hoogwerker, zou niet mijn keus zijn, grootste gevaar voor branduitbreiding zit links, dus daar zou hij eventueel meer toegevoegde waarde kunnen hebben.
Oja en effectiviteit CAFS, 1/7 deel water, dus je zult 7 keer zoveel koelend vermogen (liters per minuut)moeten inbrengen wil je bij deze brand iets bereiken.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

ffemt19

• Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #257 Gepost op: 3 januari 2011, 15:14:25
Idd kan je met een lans met voldoende debiet langs binnen een snelle knock down krijgen, maar mijn optie zou hier zijn, alles klaar maken voor een binnenaanval maar eerst even voldoende debiet langs het raam aan de voorzijde naar binnen brengen via een indirecte blussing (plafond en muren proberen te raken om voldoende stoom te krijgen. Wordt hier ook voldoende snel terug afgevoerd omdat de brand goed geventileerd is. Waarom het raam aan de voorzijde, dan heb je toch iets van scheidingsmuur die je tracht te behouden. Vanaf het moment dat het grootste vuur erafis onmiddelijk een binnenaanval om af te blussen.

Vanuit onze standaard uitruk is het natuurlijk makkelijk spreken, altijd min 1 autopomp en een autopomp/tankwagen (8000 Li water) + een hoogtewerker die uitrijden voor dit soort meldingen, meestal nog aangevuld met een materiaalwagen en 3 van de 4 gemeentes ook nog een 2de autopomp. In de randgebieden waar de uitruktijden ietsje langer kunnen zijn komt er meestal nog een extra autopomp en tankwagen ivm (de mogelijke) branduitbreiding.
Go home we got it !!!  We finish what others can't

3Dfog

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #258 Gepost op: 3 januari 2011, 20:38:09
http://district8.net/grote-brand-schoolgebouw-poptahof-noord.html

Nog een brand die in het begin stadium is aangevallen met CAFS (1-7). Ben zelf nog niet op de hoogte van verloop van bestrijding, effect van eerste inzet en verder verloop.

Wat brandje in loosdrecht betreft, altijd lastig om zo vanaf fotos een inzet te bepalen. Echter goed om (constant) te doen, al is het maar om scherp te blijven met basisregels repressief optreden, vuistregels, aanvalswaarden/aanvalsdoelen etc.
O-RSTV: Zo vanaf de fotos te zien post-flashover brand op eerste verdieping in waarschijnlijk twee kamers en hal/overloop. Bouwjaar woning vermoedelijk naoorlogs, nominale en variabele vuurbelasting spelen mee. Afmetingen die tower noemt kloppen ongeveer wel, maar zullen naar mijn inschatting aparte compartimenten zijn. Zou zelf gezien de ontwikkeling kiezen voor koelend vermogen 1,5/475. Trap zal vanuit voordeur gezien aan linkerzijde woning zitten. Brand is volgens berichtgeving in keuken begonnen dus mogelijk toch brand op begane grond. Weinig brandgasverspreiding/stuwing op beganegrond te zien. Mede afhankelijk daarvan inschatting maken of binnen aanval al dan niet acceptabel is. Als trap goed bereikbaar is kan met een 1,5/475 een prima resultaat worden bereikt en kan de brand van belendende woning afgedreven worden. Eerst een buitenaanval met water zal tot gevolg hebben dat er een blok wordt gezet, extreme overdruk ontstaat en de brandgassen hun weg alle kanten op zullen zoeken. Voordeel van offensieve buitenaanval met CAFS, redelijk veel volume massa t.o.v. een relatief kleine water hoeveelheid. Dus minder oververhitstoom ontwikkeling en mogelijk minder oncontroleerbare stuwing. Als je genoeg blijft inbrengen gaat i uiteindelijk uit  hjag

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #259 Gepost op: 3 januari 2011, 20:46:09
http://district8.net/grote-brand-schoolgebouw-poptahof-noord.html

Nog een brand die in het begin stadium is aangevallen met CAFS (1-7). Ben zelf nog niet op de hoogte van verloop van bestrijding, effect van eerste inzet en verder verloop.

(...)

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=46673.0 :)