Effectief blussen?

Auteur Topic: Effectief blussen?  (gelezen 122760 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #300 Gepost op: 30 juni 2012, 20:42:58
Ja zeker waar. De inventaris was brandbaar genoeg  ;)
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #301 Gepost op: 1 juli 2012, 22:37:24
Een andere techniek, die naast het koelen van de rookgassen zou moeten aangeleerd worden is de massieve aanval. Dit om een ontwikkelde brand in een ruimte te kunnen blussen met zo weinig mogelijk vorming van stoom.
Hiervoor wordt de techniek ZOT toegepast, we maken met onze straal pijp een Z, een O of een T en in functie van de letter wordt een hoeveelheid water in een lokaal gespoten. Bekijk het filmpje maar, het is wel in het frans maar de beelden zeggen voldoende denk ik. En het werkt hoor.

We spiegelen de realiteit nog te vaak aan de oefeningen in de containers, houd altijd in het achterhoofd, dat de hoeveelheid brandstof in een container juist is afgemeten voor het beoogde effect. Dit geld zeker voor de opleidingen flashover in de hout gestookte containers.

Technique ZOT http://www.flashover.fr/
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #302 Gepost op: 4 juli 2012, 17:48:39
Een andere techniek, die naast het koelen van de rookgassen zou moeten aangeleerd worden is de massieve aanval. Dit om een ontwikkelde brand in een ruimte te kunnen blussen met zo weinig mogelijk vorming van stoom.
Hiervoor wordt de techniek ZOT toegepast, we maken met onze straal pijp een Z, een O of een T en in functie van de letter wordt een hoeveelheid water in een lokaal gespoten. Bekijk het filmpje maar, het is wel in het frans maar de beelden zeggen voldoende denk ik. En het werkt hoor.

We spiegelen de realiteit nog te vaak aan de oefeningen in de containers, houd altijd in het achterhoofd, dat de hoeveelheid brandstof in een container juist is afgemeten voor het beoogde effect. Dit geld zeker voor de opleidingen flashover in de hout gestookte containers.

Technique ZOT [url=http://www.flashover.fr/]http://www.flashover.fr/[/url]

Goede techniek lijkt me, inderdaad nog weinig bekend binnen brandweer-nederland. Maar doe je deze techniek nou met je straalpijp op flashoverstand ( 30 graden) of een bredere nevelkegel (60 graden) Of is dit situatieafhankelijk?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #303 Gepost op: 4 juli 2012, 19:08:19
Werkt deze tecniek ook om je rookgaslaag effectief te kunnen koelen? Je hebt een beperkte worplengte, terwijl ik liever de Flashover-straal in een zolang mogelijke baan door de rookgaslaag wil hebben, voor een optimale koeling.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #304 Gepost op: 4 juli 2012, 23:09:34
Techniek lijkt erg op het zogenaamde 3D blussen. Functie is dus rookgas koelen.

In Zweden bedacht om inderdaad zo min mogelijk stoom te maken. Daarbij probeer je met de ideale druppelgrootte van 0,3/0,4 mm en pulseren zoveel mogelijk te koelen waardoor de rookgassen niet meer kunnen ontbranden. Belangrijk is zo min mogelijk hete delen van het plafond en wanden te raken omdat dit veel stoom geeft. Door te veel stoom "druk" je de warmte naar beneden en naar jezelf toe als je in de deuropening of ruimte zit.

Container is altijd beperkt van omvang en vuurbelasting. Bij grotere branden of uitslaande branden dus LD straalpijp, waterkanon of nevelkogel inzetten. Hierdoor kun je veilig buiten blijven.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #305 Gepost op: 5 juli 2012, 18:07:24
ZOT techniek wordt gebruikt om een volontwikkelde kamerbrand te blussen. Straal is dezelfde als bij flashover stand.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #306 Gepost op: 5 juli 2012, 18:56:52
ZOT techniek wordt gebruikt om een volontwikkelde kamerbrand te blussen. Straal is dezelfde als bij flashover stand.
De Flashover stand is beduidend smaller, althans bij ons. Zeker niet zo,n brede straal. En zoals Alexander al aangeeft, we proberen de wanden en plafonds daarbij niet te raken ivm stoomvorming.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #307 Gepost op: 5 juli 2012, 21:56:11
Z.O.T. te zot voor woorden ;D
Maar deze techniek wordt in het filmpje toegepast met een LD straal. De waterkegel kun je dan niet helmaal met elkaar vergelijken. En Flashover stand, is geen vaste stand of 100 % wetenschap. Bedoeling is dat je de waterdruppels in een dusdanige kegel in de rookgassen brengt zonder de wanden en het plafond te raken. In praktijk kan dt betekeken dat je in een smalle gang van een woning de kegel wat smaller stelt en een puls geeft die wat verder weg gericht wordt. Bereik je een woonkamer van 4/5 meter breed met een hoog plafond kun je de kegel wat breder stellen en zelfs twee pulsen naast elkaar geven om de hele plafondbreedte te koelen. Een vaste Flasover stand is er dus eigenlijk niet, de straalpijpvoerder moet dat zelf inschatten.
Deze Z.O.T. techniek lijkt me prima geschikt om van buiten af snel koelend vermogen in een volledig uitslaande brand te brengen. Voorwaarde voor mij zou zijn dat stoom etc makkelijk weg kan, dus de brand moet veel uitstrooom openingen hebben. Of een uitslaande op een etage van binnenuit door de ramen naar buiten te jagen. En dan lijkt me dit effectiever als korte pulsen. Maar ook hier weer, de straalpijpvoerder moet dat inschatten en toepassen
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #308 Gepost op: 5 juli 2012, 21:58:59
Flashover stand is 60°, de bedoeling is om de brand (volontwikkeld en dus weining kans voor overlevende slachtoffers in die ruimte) zo snel mogelijk te blussen met zo weining mogelijk water. Dat bij deze techniek de wanden geraakt worden is van minder belang, wij (brandweer) zijn nog enigzins beschermd tegen de warmte. Het is de bedoeling om de temperatuur zo snel mogelijk naar beneden te halen.

Straalpijp 500 l/min
Z: 2 sec (± 17 liter)
O: 1,5 sec (± 13 liter)
T: 1 sec (± 9 liter)
Go home we got it !!!  We finish what others can't


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #309 Gepost op: 5 juli 2012, 22:03:26
ZOT techniek is voor toepassing in gesloten of semi gesloten ruimtes, je zal dit meestal doen vanuit de deur opening in het lokaal waar de brand zit, is de ruimte open naar buiten, des te beter, maar het moet niet.
Maar nogmaals, het is een van de technieken die je moet kennen en kunnen om een brand te blussen.
Go home we got it !!!  We finish what others can't