Effectief blussen?

Auteur Topic: Effectief blussen?  (gelezen 122755 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #330 Gepost op: 13 juli 2012, 14:19:37
Veel wordt bedacht door mensen die veel achter een bureau zitten. Ik daag iedereen uit om eens om tafel te zitten met mensen die veel praktijkervaring hebben in branden blussen en ongevallen bestrijden. En ja, ik doe daar graag aan mee. Ik denk persoonlijk dat we op dit moment volledig doorslaan de verkeerde kant op. Deels misschien door het ontbreken van kennis en ervaring maar zeker ook door het gekozen beleid.

Wie heeft er een andere mening?!

 O0

Theoriemensen, die volgens de theorie iedere brand op een effectieve manier onder controle kunnen krijgen, even vergetend dat iedere brand verschillend is. Met de brandweerdoctrine zouden we weer de goede kant op kunnen gaan, ware het niet dat ook daar in kaders gedacht wordt -wat uiteraard het eigen initiatief van de bevelvoerenden weer inperkt...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #331 Gepost op: 13 juli 2012, 14:36:06
Eens Danny722.

Ware het niet dat de brandweerdocterine op dit moment bezig is met het besluitkwadrant wat juist vaak kiest voor defensief blussen...... dus of dat de toekomst gaat worden?!
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #332 Gepost op: 13 juli 2012, 14:52:36
Naar mijn mening moeten we -in ieder geval voor woningbranden- naar een inzettactiek die uitgaat van: "naar binnen, tenzij", in plaats van "buiten blijven, tenzij (er slachtoffers zijn oid)". Ik heb het idee dat er in heel veel gevallen, wanneer men bij aankomst met een uitslaande brand wordt geconfronteerd, voor een buitenaanval gekozen wordt. Terwijl je eigenlijk een ideale situatie hebt: er is een uitstroomopening voor de rookgassen en je weet waar de brand zich bevindt. Het grootste gevaar is dan de eventueel verzwakte constructie.... ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #333 Gepost op: 13 juli 2012, 15:20:42
Maar die situatie kun je prima inschatten.....toch?!

Ik ben het met je eens dat we meer in de aanval moeten en de "tenzij" gedachte moeten koesteren. Investeer in het juiste plaatje herkennen en dan een besluit nemen. Niet de gedachte we gaan alleen maar defensief. Dan omschakelen naar offensief zal erg moeilijk worden. Je haalt ook de snelheid en daadkracht uit een inzet terwijl je het in de eerste minuten vaak moet doen.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #334 Gepost op: 13 juli 2012, 17:10:45
Citaat
Toch zijn wij niet geheel vreemd in onze defensieve benadering van een brand
Nergens staat dat de FDNY defensief gaat optreden. Ze gaan 3D techniek tetsten in combinatie met ventilatie. En niet alle ramen er uit slaan, en een gat maken in het dak waar het kan, maar eerst een plan maken, dan besluiten waar en hoe er geventileerd gaat worden, en water gaat ook gebruikt worden om de hete rookgassen te koelen. (korte samenvatting)
Dit alles door de veranderende binnenbranden, die nu vaker ventitlatie gecontroleerd zijn, en bij het luk raak in slaan nu voor zeer snelle branduitbreidingen zorgen.

With more plastic in homes, residential fires are now likely to use up all the oxygen in a room before they consume all flammable materials. The resulting smoky, oxygen-deprived fires appear to be going out. But they are actually waiting for an inrush of fresh air, which can come as firefighters cut through roofs and break windows
Plastics, like the polyurethane foam used as filling in furniture, have drastically reduced the time it takes for a fire to heat a room above 1,100 degrees, the point at which it is likely to burst into flames, firefighters and scientists say.
For instance, it has long been considered a cardinal sin for firefighters to spray water on a room full of smoke with no flames. Water drives the smoke from the ceiling toward the floor, eliminating the low foot or two of visibility — and oxygen — along the floor that firefighters relied on to navigate an unfamiliar house and that survivors needed to breathe.

Some chiefs within the Fire Department have come to believe, however, that quickly dousing a smoky room to cool the gases near the ceiling might be more important than preserving any smoke-free corridor along the floor.


All of this has led to an intense debate within the department. But several fire officials insisted that no matter what, firefighters will still go in quickly if they think there might be lives to be saved.

“Aggressive interior tactics, that’s the best chance for saving life and saving property,” said a battalion chief, James C. Kane, who has been involved in setting up the experiments.

“I don’t believe this is going to change our tactics drastically to the point where we will change our aggressive interior tactics; we’re just looking at changing ventilation.”
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #335 Gepost op: 13 juli 2012, 17:23:35
Kijk deze video eens:
http://www.youtube.com/watch?v=SqZtOyqJg8s
Hier wordt geinvesteerd in mensen en middelen, opleiding, training, oefening, onderzoek en technologie samen met procedures en ervaring. Stoere houding zorgt voor ongevallen???
Vergelijk het aantal branden en incidenten in de USA met het aantal ongevallen onder personeel tijdens een incident. Veel LODD's zijn ook hartfalen e.d op de kazerne of vrijwilligers die met hun prive voertuig verongelukken op weg naar een incident.
Maar met onze nieuwe besliskwadrant worden wij heel veilig. Zoals de schrijver van het boek Brandverloop het al benoemde: sinds de Brand in De Punt is brandweer Nederland de weg een beetje kwijt.......
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #336 Gepost op: 14 juli 2012, 18:40:55
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #337 Gepost op: 14 juli 2012, 19:31:39
Asbestdak zo te zien.
Weinig/geen gebruik van ademlucht.
Ladderwagen dicht bij het pand en niet op de brandscheiding. Niet effectief in te zetten zo en bij uitbreiding gevaar voor bemanning en voertuig.
Waar blijft het water?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #338 Gepost op: 14 juli 2012, 23:27:32
Dit is een mooi filmpje met veel leermomenten, van elke inzet kunnen leermomenten gebruikt worden.

Gezien de bouw van de loods kan je ervanuit gaan dat dit niet veel nodig heeft voordat het instabiel wordt en er stukken gaan vallen, dit gebeurt ook met het gevolg dat er slangen kapot gaan.

Wat me wel opvalt is dat de factor "Afstand is x maal hoogte gebouw" totaal niet gebruikt wordt. Ze staan zo dicht op het gebouw dat ze totaal geen overzicht hebben!!
Ook het inzetten van stoplijnen is niet terug te vinden, als je waterwinning nog niet in orde is en de brandbelasting is zo groot dat deze uitslaand is dan zou ik inzetten op uitbreiding voorkomen en de brandscheiding te behouden.
Het redvoertuig staat niet ideaal, maar een torenstraal inzetten is wenselijk, maar dan is het hebben van een gegarandeerde waterlevering wenselijk.
Ademluchtgebruik is echt te weinig, gezien de rookontwikkeling en het soort dak (asbest) is het raadzaam om iedereen ademlucht te laten dragen. Dit is in sommige landen nog eerder uitzondering dan standaard.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #339 Gepost op: 14 juli 2012, 23:41:58
Wat zit er in de loods?

Brandwerende voorzieningen zijn niet te verwachten dus kans op uitbreiding naar de naastgelegen loodsen is groot.

Of direct vol in de aanval maar dan moet je kunnen beschikken over voldoende water. Dak ligt open dus de opbouw van de rooklaag kan daardoor langzaam gaan. Anders inderdaad stoplijn bepalen en daarop inzetten.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le