Effectief blussen?

Auteur Topic: Effectief blussen?  (gelezen 124622 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #410 Gepost op: 15 november 2013, 23:07:20
Punt was inderdaad het pulsen in een ontwikkelde brand. De techniek is bedoeld voor binnenbrandbestrijding en met name rookgas koeling. In deze situatie heeft hetgeen enkel effect. Het weinig water wat er met de shots naar binnen wordt gebracht wordt als stoom direct naar buiten geblazen. De brandhaard wordt niet afgekoeld, en als er maar voldoend brandstof aanwezig is kan je dit dan heel lang volhouden.
Vraag is: heeft men dit bewust zo gedaan, is het zo geleerd, of denkt men dat de puls techniek altijd moet worden toegepast. Oftewel men heeft een trucje geleerd, maar weet niet waarom en wanneer het toegepast moet worden. Als het dit zo is faalt de landelijke instructie ergens.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

guest12562

• Gast
Reactie #411 Gepost op: 15 november 2013, 23:58:43
Ik dacht vooral aan de laatste opmerking, ze hebben wat geleerd en zullen het even toepassen, klok klepel verhaal. Herhalingslesje zou bij dit korps handig zijn, zijn wel bereid nieuwe technieken toe te passen alleen nu nog goed uitleggen wanneer wel of wanneer niet, herhalen en blijven oefenen zou ik zeggen.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #412 Gepost op: 16 november 2013, 08:27:39
Citaat van: tower-ladder link=msg=1220381 date=1384553240
Punt was inderdaad het pulsen in een ontwikkelde brand. De techniek is bedoeld voor binnenbrandbestrijding en met name rookgas koeling. In deze situatie heeft hetgeen enkel effect. Het weinig water wat er met de shots naar binnen wordt gebracht wordt als stoom direct naar buiten geblazen. De brandhaard wordt niet afgekoeld, en als er maar voldoend brandstof aanwezig is kan je dit dan heel lang volhouden.
Vraag is: heeft men dit bewust zo gedaan, is het zo geleerd, of denkt men dat de puls techniek altijd moet worden toegepast. Oftewel men heeft een trucje geleerd, maar weet niet waarom en wanneer het toegepast moet worden. Als het dit zo is faalt de landelijke instructie ergens.
Citaat van: Breathe link=msg=1220399 date=1384556323
Ik dacht vooral aan de laatste opmerking, ze hebben wat geleerd en zullen het even toepassen, klok klepel verhaal. Herhalingslesje zou bij dit korps handig zijn, zijn wel bereid nieuwe technieken toe te passen alleen nu nog goed uitleggen wanneer wel of wanneer niet, herhalen en blijven oefenen zou ik zeggen.
Ik ga hier in mee. Het ligt zeker niet aan de instructie die is eigenlijk klip en klaar. Alleen dan komt nog het moment dat je de trukendoos op het juiste moment opentrekt, en op de juiste wijze inzet. ;)

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #413 Gepost op: 16 november 2013, 15:04:43
Citaat
Nu was bij dit pand volgens mij een deel van het plafond boven de ingang naar beneden gekomen, dus zal een binnenaanval in dat geval extra risico's met zich meebrengen. Dat is dus de afweging die er ter plaatse gemaakt is
Ik denk eerder plafond bekleding, of delen van een lambrizering of zo. Dat is bij elke brand zo, en dat hoeft nog geen reden te zijn om niet naar binnen te gaan. Ik gok dat men na dat de brand onder controle was nog heel veel personeel binnen heeft rond gelopen tijdens het nablussen etc... Dus zo onveilig w as het blijkbaar niet.(of je moet van de trap gespoeld worden door het waterkanon van de HW)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

erik 67

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #414 Gepost op: 16 november 2013, 16:23:38
Op onderstaande link ook nog foto's van deze brand van het begin van de brand.

http://gelrenieuws.nl/2013/11/uitslaande-brand-verwoest-woning-in-zutphen.html

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #415 Gepost op: 16 november 2013, 16:33:13
Citaat van: erik 67 link=msg=1220500 date=1384615418
Op onderstaande link ook nog foto's van deze brand van het begin van de brand.

http://gelrenieuws.nl/2013/11/uitslaande-brand-verwoest-woning-in-zutphen.html
Thanks O0
Als deze foto,s echt vanaf het begin van de brandweerinzet zijn, is het wel duidelijk dat het pulseren totaal geen toegevoegde waarde meer heeft gehad. En het direct aanpakken van de brand de eerste inzet had moeten zijn, al dan niet met lage druk (om die discussie maar voor te zijn  ;D ;D)

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #416 Gepost op: 16 november 2013, 16:40:56
Reactie van iemand die schijnbaar nog voor de brandweer al ter plaatse was, let op het vette deel :
Citaat
zo snel dat dit ging. reed er eerst langs met mijn broer roken wel een brand lucht, de auto geparkeerd en toen ging het snel, Waarna de brandweer kwam... de brandweer trapte de deur in en woef daar gingen de ramen en het gordijn (rolgordijn) toen vlogen de vlammen er echt uit.. achter branden de kozijnen buiten al.. wat ging dit ineens snel. Ik zei nog tegen de brandweer je kan er ook achterlangs, een vriend gebeld die de auto weg zette, een hekje van een huis moest wijken, de bewoners daarvan vonden dit niet erg, alles voor het redden zei de vrouw des huizes, toppie! ook top hoe de saamhorigheid en behulpzaamheid in de buurt ging..

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #417 Gepost op: 16 november 2013, 16:45:16
Als je het dikgedrukte zo leest kun je er haast vanuit gaan dat de brand al even bezig was, en die open getrapte voordeur net nodig had om goed tot ontbranding te komen.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #418 Gepost op: 14 december 2013, 15:59:40
FDNY RESPONSE & ON SCENE OF A "ALL HANDS" FIRE ON WEST 82ND STREET ON THE WEST SIDE OF MANHATTAN.
Mooi videofragment, vanaf 2:20 wordt het intressant voor de RSTV instructeurs.
En deze is mooi om het stuwen van de rook uit te leggen en het ademen(Push and suck) tot dat de hete rookgassen ontsteken.
FIRE IN BROOKLYN NEW YORK CITY 7-24-2012

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #419 Gepost op: 14 december 2013, 16:27:46
2 erg mooie filmpjes O0

Het eerste filmpje is opvallend dat je ziet dat de ramen van binnenuit worden geopend om te ventileren, en na een paar seconden toch een ontsteking plaats vindt (backdraft?)

het tweede filmpje geeft inderdaad schitterend weer hoe de hitte binnen overdruk opbouwt de rook naar buiten perst, tot de zuurstof weg is en dus weer gaat vragen om zuurstof, ook vanwege het uitslaande karakter van de brand aan de zijkant. Weer zuurstof in de brand dus weer opbouw van hitte totdat de rookgassen ontsteken en ook de brand aan de voorzijde uitslaand wordt. Mooie ploffen uit de kieren in de roldeuren, duiden toch wel op overdruk in het pand lijkt mij.