Afgelopen donderdag nacht een kelderbrand onder een hoogbouw flat met slechts twee toegangen via trappenhuizen op de kopzijde van de flat. Keldergangen verdeelt over twee niveaus, links en rechts kelderboxen met aan één zijde geen ramen.
In eerste instantie overdruk ventilator ingezet (na het onder controle brengen van de brand) om rook te verdijven. Omdat de luchtstroom eerst via het trappenhuis(10 etages) via een tweede deur de eerste keldergang in mpest en toen de tweede keldergang en de uitstroom opening via een soortgleijke constructie was gaf dit nauweliijks effect. Toen maar opdracht geven om een kelderbox met raam aan straatzijde open te breken, raam te openen, en met een tweede HD straal dmv van Venturi naar buiten geblazen.(eindelijk even testen of het ook werkt wat ik hier schrijf)
Opmerkingen van de ploegen,
we kregen ineens zicht in de keldergang,
ik kreeg het warm in mijn nek toen ik naar buiten aan het spuiten was (klopt dan doe je het goed), en de OVD,
dit heb ik nooit gezien. Mooi dat is dan de eerste keer en kost je een bak ijs meisje
Aandachstpuntje, voor mij, hou de brand in de gaten, die kan door de luchtstroming oplaaien, en sluit eventuele deuren waardoor verse lucht ipv rook kan worden aangezogen door de Venturi straal. Dus, effect bereikt, maar tactiek was nog voor verbetering vatbaar.
Conclusie, PPV is goed, maar niet zaligmakend, en je moet uit je grote gereedschapkist wel het juiste gereedschap pakken om je werkuit te voeren.