Effectief blussen?

Auteur Topic: Effectief blussen?  (gelezen 122769 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #340 Gepost op: 16 juli 2012, 10:47:14
Het gaat niet alleen om blussen, het begint al bij aankomst:

Opstelplaats eerste TS niet zo prettig voor de later komende HW. Zou de HW echt iets hebben moet doen op of bij het dak zou hij dat net niet gehaald hebben.
Eerste TS langs de weg, brandkraan ligt er naast, dan had de HW de inrit in kunnen rijden en een veel betere opstelpositie gehad.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #341 Gepost op: 16 juli 2012, 12:26:51
Dat klopt! Bij aankomst al vooruit blijven denken en niet zomaar je auto neerzetten.

Gebeurt nu wel vaak vanwege de gedachte voor inzet HD-slangen van 90 meter. Vaak kun je daarmee uit de voeten maar mocht het groter zijn dan moet je rekening houden met de opschaling. Ook zie je vaak dienstvoertuigen van brandweer en politie overal neergezet worden. Soms ook enorm in de weg!
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #342 Gepost op: 19 september 2012, 21:25:34
Ik durf het als leek bijna niet te vragen...maar is dit vanuit een bepaalde tactiek of...?

http://www.liveleak.com/view?i=d45_1348068971
By: RinTinTin


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #343 Gepost op: 19 september 2012, 21:43:29
Deze straal water die over het dak heen wordt gespoten doet inderdaad niets. ;)


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #344 Gepost op: 20 september 2012, 02:02:57
Ik durf het als leek bijna niet te vragen...maar is dit vanuit een bepaalde tactiek of...?

http://www.liveleak.com/view?i=d45_1348068971
By: RinTinTin

Aantal stappen naar rechts en hij spuit door het open gat zo naar binnen toe. Nog niet de ideale plek maar in ieder geval meer effect.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #345 Gepost op: 3 oktober 2012, 00:42:16
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #346 Gepost op: 3 oktober 2012, 11:43:36
Ja......wat moet je hier nog aan toevoegen....?

Een defensieve buitenaanval....... Het is in ieder geval een veilige inzet want we blijven buiten dat is het beeld op de foto. Maar klopt dit ook? Of waren ze aan het voorbereiden om de deuren te openen onder dekking van handstralen?  

Ik weet niet precies wat er in de loods lag maar meestal kun je dit soort branden alleen maar blussen door met een shovel de inhoud naar buiten te rijden en af te blussen.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #347 Gepost op: 3 oktober 2012, 12:43:14
"Veilig" buiten zou je je zelfs nog af kunnen vragen, dan zou ik toch nog een paar extra stapjes naar achteren doen, ook al zakt zo'n stalen constructie meestal netjes naar binnen...

Voorbereiden om naar binnen te gaan zou natuurlijk heel goed kunnen, het lijkt nog wel in de beginfase van de brand(-inzet) te zijn. Echter waarom zou je in die voorbereiding tijd verspillen door de buitenkant van die gevelplaten te "koelen"? Aangezien de betonnen rand onderaan overeen grotere breedte al nat is, kun je opmaken dat dit meer is dan een "proefshotje" om te testen of de straal werkt voordat je naar binnen gaat...
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #348 Gepost op: 7 oktober 2012, 17:05:24

BRW-Elburg

En we blijven het maar volhouden, om de waterdichtheid van dakpannen te testen. :-\


jacky x

  • verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 250
Reactie #349 Gepost op: 5 december 2012, 23:11:05
Ik vind dit topic een hoog negatief gehalte hebben. Ik signaleer in meerdere voorbeelden dat na aanleiding van één of enkele foto's of een (niet compleet) filmpje een inzet behoorlijk bekritiseerd wordt. Zo'n negatieve tendens in dit topic is jammer, want dan gaat het lerende aspect er langzaam uit en komt 'ik weet wel hoe het moet' er langzaam aan voor in de plaats.

Ik denk dat je na aanleiding van veel foto's en filmpjes desondanks vrij weinig kan zeggen(uitzonderingen daargelaten) over een inzet. Beter zou je kunnen praten met mensen die erbij zijn geweest, die kunnen misschien een goede motivatie aangeven waarom een voertuig zus-en-zo geplaatst is of een straal daar wel en hier niet ingezet is. En is dat gesprek niet mogelijk? Probeer dan wat terughoudend te zijn, want dan heb je de informatie niet echt.

bij voorbaat dank namens de hardwerkende, zwetende brandweerlieden op de afbeeldingen/video's.
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma