Effectief blussen?

Auteur Topic: Effectief blussen?  (gelezen 122765 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #370 Gepost op: 13 december 2012, 16:42:22
Je moet natuurlijk de bouwstijlen ook niet vergeten, Amerika woningen vaak hout.
Nederland Beton/steen.
Daar zitten natuurlijk ook voor en nadelen aan.
Ik denk dat wij in nederland voornamelijk voordeel hebben met onze betonbouw ;)


laksappie

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #371 Gepost op: 17 december 2012, 19:40:03
Jazeker maar ook nadelen.
Ach ja zo kunnen we alles wel opnoemen, maar denk dat een ieder dit zelf grotendeels wel weet.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #372 Gepost op: 17 december 2012, 19:46:00
Jazeker maar ook nadelen.
Ach ja zo kunnen we alles wel opnoemen, maar denk dat een ieder dit zelf grotendeels wel weet.
Waarom zouden we een nadeel ondervinden van betonbouw? je kunt zo een woning opdelen in 1 simpele betonnen bak, die eventueel leeg mag branden. :)


laksappie

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #373 Gepost op: 30 december 2012, 20:13:12
Jazeker helemaal mee eens maar bij een hoge vuurbelasting kun je aan beton niks inschatten,
en naar mijn inziens met hout wel.
Ik bedoel bijvoorbeeld slaapkamerbrand alles in de volle glorie (ikea) kortstondig hoge temperatuur,
bij beton zwart plafond maar wat is erin gebeurd??.
Houten plafonds zwart geblakerd en gips op half tien eraan.

Ik bedoel te zeggen het visuele is er niet met beton, of zie ik dat verkeerd?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #374 Gepost op: 30 december 2012, 20:21:39
Jazeker helemaal mee eens maar bij een hoge vuurbelasting kun je aan beton niks inschatten,
en naar mijn inziens met hout wel.
Ik bedoel bijvoorbeeld slaapkamerbrand alles in de volle glorie (ikea) kortstondig hoge temperatuur,
bij beton zwart plafond maar wat is erin gebeurd??.
Houten plafonds zwart geblakerd en gips op half tien eraan.

Ik bedoel te zeggen het visuele is er niet met beton, of zie ik dat verkeerd?
Ik begrijp je verhaal wel. Bij hout kun je redelijk inschatten in hoeverre een balk bv is ingebrand, planken zullen weggebrand zijn. Dus kun je wel een inschatting maken in hoeverre de situatie gevaarlijk is.
Een metalen constructie is dan rond uit gevaarlijk, die zakken gewoon in elkaar bij brand.
In beton is dit lastiger, je kunt niet zomaar zien of de constructie te lijden heeft gehad van de brand. Daar heb je absoluut gelijk in. O0
Voordeel van een flinke betonnen woning is dat je die kunt behandelen als vierkante doos, de brand zal daar niet doorslaan naar een andere woning.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #375 Gepost op: 31 december 2012, 09:38:48
Jazeker helemaal mee eens maar bij een hoge vuurbelasting kun je aan beton niks inschatten,
en naar mijn inziens met hout wel.
Ik bedoel bijvoorbeeld slaapkamerbrand alles in de volle glorie (ikea) kortstondig hoge temperatuur,
bij beton zwart plafond maar wat is erin gebeurd??.
Houten plafonds zwart geblakerd en gips op half tien eraan.

Ik bedoel te zeggen het visuele is er niet met beton, of zie ik dat verkeerd?

Ik denk niet dat dat "ikea" brandje veel effect heeft op dat beton. (waar praat je over, 1 slaapkamertje)

http://www.betonbrandtniet.nl/bbn/Brochure_Brandveiligheid,_natuurlijk_met_beton
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #376 Gepost op: 31 december 2012, 10:04:26
Ik denk niet dat dat "ikea" brandje veel effect heeft op dat beton. (waar praat je over, 1 slaapkamertje)

http://www.betonbrandtniet.nl/bbn/Brochure_Brandveiligheid,_natuurlijk_met_beton
Inderdaad, praat je over een normale binnenbrand dan zal de betonconstructie niet worden aangetast, hooguit de buitenzijde. Het wordt anders als een betonnen wand enige uren bloot wordt gesteld aan hitte. ;)


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #377 Gepost op: 31 december 2012, 10:16:32
Precies O0 en aangezien we in beginsel alleen maar ontwerpen op een brandweerstand van 60 minuten wordt er blijkbaar vanuit gegaan dat we een brand in een brandcompartiment binnen 60 minuten beheersbaar hebben.
Dus een betonwand die enige uren heeft blootgestaan aan brand zullen we in een 'slaapkamer' niet tegenkomen  ;D
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


laksappie

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #378 Gepost op: 1 januari 2013, 12:52:11
Ik denk niet dat dat "ikea" brandje veel effect heeft op dat beton. (waar praat je over, 1 slaapkamertje)

http://www.betonbrandtniet.nl/bbn/Brochure_Brandveiligheid,_natuurlijk_met_beton

Ja dat klopt ook wel maar ging mij om het uitbeelden van een voorbeeld


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #379 Gepost op: 2 januari 2013, 13:31:51
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar