Effectief blussen?

Auteur Topic: Effectief blussen?  (gelezen 122754 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #380 Gepost op: 2 januari 2013, 18:14:31
Ja, wat zeg je daar op  98uiye
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #381 Gepost op: 3 januari 2013, 19:07:40
Ik zie een klassiek industrieel gebouw.
Stalen constructie, mogelijk betonnen oplegvloer binnenin, gevelbeplating (mogelijk geïsoleerd) vanaf 2 meter, steensmuur tot 2 meter zonder dragende functie.

Na enige tijd heeft de staalconstructie het begeven waardoor het pand (kenmerkend) naar binnen instort.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Brandslanghaspelhouder

  • manschap A - Duiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #382 Gepost op: 4 januari 2013, 08:00:02
Kan het zijn dat ze door de dakopening blussen omdat er nog een verdiepingsvloer in zit, of zal deze inmiddels al ingestort zijn?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #383 Gepost op: 4 januari 2013, 09:11:29
Waarom op het dak spuiten, kijk goed wat er op 13sec in het filmpje gebeurt. Kijk goed naar een groot aantal ramen, die liggen eruit. En anders kun je er zelf voor zorgen dat ze aan diggelen gaan. Waarom niet bij de bron aanpakken?


laksappie

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #384 Gepost op: 4 januari 2013, 19:59:17
Ik zeg dit heeft totaal geen functie om daar nog met een straal te staan.
Wij hadden gister een dikke fik, toen alles begon in te storten hebben we ons druk gehouden met vliegvuur
En aanliggende school en woningen. Voor de rest mooi laten affakkelen en kraan erbij afblussen en inpakken.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #385 Gepost op: 4 januari 2013, 21:07:24
Op 40 sec, felle binenbrand uitslaand via de drie ramen en voorzijde, en de stralen worden op de gevelplaten gericht. Wat denk je dat er gebeurd als je één LD straal met ca 400 l p-min door de voorzijde of via een raam naar binnen laat spuiten? Brandende vaste stoffen worden gekoeld, brandgasssen nemen af, en de stoom  drukt de zuurstof weg.
Door effectiever te blussen hoef je geen uren te wachten totdat de brandstof op is, maar kun je eerder de kraan en shovel laten komen om het gebouw plat te gooien.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #386 Gepost op: 12 januari 2013, 17:13:14
Citaat
http://www.youtube.com/watch?v=11-xyw7mvdA
SunnyGroenenboom·    
Gepubliceerd op 9 jan 2013
Brand Poortugaal-noord, Jan van Almondestraat, woensdag 10 januari 2013
Intressant stukje video, helaas niet het kompleetje overzicht mooi in beeld, maar toch wel bruikbaar.
Kijk even op 18 sec. links op het balkon, dan 26 sec rechts bij het raam, en dan weer links op 40 sec en verder bij het balkon.(helaas ziet de cameraman niet dat juist het rook en vlammen plaatje (RSTV) intressant is maar hij rechts een mooi verlicht trappen huis filmt :()
Schiet u maar, wat is er aan de hand?
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #387 Gepost op: 12 januari 2013, 17:32:17
Ik zie hier het praktijkvoorbeeld waarom je een uitslaande brand niet van buitenaf af moet sluiten met een straal. Je ziet direct een uitbraak aan vlammen uit het raam er naast, en een hoop rook uit de ramen op het balkon worden geperst.
Je kunt het nu mooi zien, door dat 2e raam. Je moet je indekken dat er geen tweede raam is, en die vlammen alleen maar de weg de woning inhebben. :-\


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #388 Gepost op: 12 januari 2013, 19:25:45
Ken de situatie niet inpandig, maar te zien aan het gebouw en de aard van het gebruik zou het zomaar kunnen zijn dat de balkondeur en achterliggende gang een verbinding hebben naar de brandruimte en misschien zelfs wel een open verbinding. Als ik naar de rook in de eerste beelden kijk lijkt het aan die zijde mee te vallen, misschien zat de kamerdeur van de brandruimte nog dicht. Na de inzet van de straal zie de brandgassen tot ontbranding komen en een vuurbal naar buiten blazen. Ik durf wel te speculeren dat op dat moment de verbindingsdeur naar de gang die op het balkon uitkomt bezwijkt(als hij al niet open stond) en daar ook de vuurbal doorslaat en voor branduitbreiding zorgt. Met name de enorme toename van de rook aan de balkon zijde, en de bijbehorende verdere rookverspreiding inpandig zal enorm zijn geweest. Zal die collega die via het balkon naar binnen wilde nog ver zijn gekomen???
Je ziet ook dat de eigenlijke brandhaard niet bereikt wordt van buiten af, elke keer zie je het vuur binnen weer oplaaien, maar de straal wordt vol door het raam ingezet. Gevolg van het blokkeren van de uitstroomopening, stoom en dus hitte inpandig, en branduitbreiding.
Uitbreiding langs de gevel naar de boven gelegen etages had ook gekund door de straal in sproeistand op de gevel tussen de etages te zetten.
Mijn idee, waarom die twee collega's via het balkon niet met de straal een inzet laten doen en zo de branduitbreiding binnen tegen gaan en de hete gassen via de twee ramen naar buiten jagen?
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #389 Gepost op: 13 januari 2013, 14:44:57
Ken de situatie niet inpandig, maar te zien aan het gebouw en de aard van het gebruik zou het zomaar kunnen zijn dat de balkondeur en achterliggende gang een verbinding hebben naar de brandruimte en misschien zelfs wel een open verbinding. Als ik naar de rook in de eerste beelden kijk lijkt het aan die zijde mee te vallen, misschien zat de kamerdeur van de brandruimte nog dicht. Na de inzet van de straal zie de brandgassen tot ontbranding komen en een vuurbal naar buiten blazen. Ik durf wel te speculeren dat op dat moment de verbindingsdeur naar de gang die op het balkon uitkomt bezwijkt(als hij al niet open stond) en daar ook de vuurbal doorslaat en voor branduitbreiding zorgt. Met name de enorme toename van de rook aan de balkon zijde, en de bijbehorende verdere rookverspreiding inpandig zal enorm zijn geweest. Zal die collega die via het balkon naar binnen wilde nog ver zijn gekomen???
Je ziet ook dat de eigenlijke brandhaard niet bereikt wordt van buiten af, elke keer zie je het vuur binnen weer oplaaien, maar de straal wordt vol door het raam ingezet. Gevolg van het blokkeren van de uitstroomopening, stoom en dus hitte inpandig, en branduitbreiding.
Uitbreiding langs de gevel naar de boven gelegen etages had ook gekund door de straal in sproeistand op de gevel tussen de etages te zetten.
Mijn idee, waarom die twee collega's via het balkon niet met de straal een inzet laten doen en zo de branduitbreiding binnen tegen gaan en de hete gassen via de twee ramen naar buiten jagen?

Ik kan niet anders dan het ermee eens zijn. Het voordeel van deze uitslaande brand is inderdaad dat de rookgassen een weg hebben om naar buiten te komen. Nu weet ik niet of de vlammen in het filmpje de initiële brandhaard voor moeten stellen of dat het een uitbreiding is, maar anders had je de brand inderdaad prima in kunnen pakken door via het balkon de brand te benaderen. Ideaalbeeld: overdrukventilator inzetten op het balkon en met dat ding in je rug naar de brand toewerken. De hete rookgassen worden naar buiten gedrukt door de al aanwezige uitstroomopening en je hebt waarschijnlijk aardig goed zicht binnen. Overigens heb ik geen idee hoe het pand er van binnen uit heeft gezien, dus wellicht was deze optie niet handig of mogelijk. En daarbij: de ventilator op het balkon krijgen is al een uitdaging op zich. In ieder geval had een binnenaanval vermoedelijk effectiever gewerkt dan deze 'uitstroomopeningblokkade' van buiten... :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding