"Niet geloven" komt niet zomaar uit de lucht vallen. Een van de beoogde doelen van de door de brandweer georganiseerde oefening bij Zeewolde was het aantonen dat de KNRM geconfronteerd moest worden met de eisen rond het veilig varen bij- en vervoeren van brandweerduikers en dat ze daarbij een probleem hadden.
In een vroeg stadium heeft de KNRM dat fenomeen echter al voorzien en om die reden gekozen voor de jet als voortstuwingssysteem, zoals die waar de KBW 1910 en de Nikolaas Wijsenbeek mee uitgerust is. De KLPD vaarde een poosje ook met jets, hele dure van Rolls Roys, maar is daar vanwege de aanhoudende mankementen en daardoor onbetrouwbare inzetbaarheid en oplopende onderhoudskosten weer van teruggekomen.
Tijdens deze oefening zou door de KNRM aan heel reddend Nederland aangetoond kunnen worden door middel van de Nikolaas Wijsenbeek dat juist de KNRM bij uitstek geschikt is om deel te nemen in de veiligheidsregio's als onmisbare partner, zonder beperkingen.
Ai! Juist dan vliegen de lagers uit de aandrijfas van de NW en ondanks de koortsachtige pogingen het euvel in Terschelling te verhelpen (de KNRM bemanning overnacht daar zelfs vergeefs in afwachting van de reparatie) lukt het niet de NW betrouwbaar te repareren.
En volgens Vistuig is het vervolgens louter toeval dat het zusterschip ten tonele wordt gevoerd in Zeewolde en is er met de nieuwe reddingsboten niets aan de hand, zijn ze alleen een paar maanden uit de vaart voor wat restpuntjes.
Henk
DISCLAIMER:
De KNRM doet goed werk, want dat is het redden van mensen. Ik heb alle bewondering voor de maatschappij, haar vrijwilligers en haar helden. De bewondering zal echter bij mij nimmer ontaarden in een kritiekloze verafgoding waarbij alles wat de KNRM doet per definitie dus goed is.
Als ik mensen in hun geloof kwets, is dat nooit mijn bedoeling geweest en bied ik daarvoor mijn excuses aan.