http://www.nieuwsbank.nl/inp/2004/02/20/R060.htm(...)
Middaguitgave donderdag 19 februari 2004
(...)
* BRIEF VAN KORPSCHEF AAD MEIJBOOM AAN MEDEWERKERS VAN
VERKEERSPOLITIE
ROTTERDAM - Naar aanleiding van het zoeken van publiciteit middels een anonieme én een ondertekende brief van medewerkers van de Verkeerspolitie van Rotterdam-Rijnmond, waarin zij verontwaardigd reageren de samenwerking met het KLPD bij de uitvoering van verkeerstaken op de Ruit rond Rotterdam aan het Korps Landelijke Politiediensten heeft korpschef Aad Meijboom hen in een brief geantwoord. Overigens vindt hij het schrijven van anonieme brieven, die binnen en buiten het korps circuleerden, onaanvaardbaar. 'Als er problemen zijn dan bespreek je die met de korpsleiding, maar doe je dat niet via de media en zeker niet anoniem. Hierdoor ontstaat imagoschade, waarvan ik zeker weet dat die ook terugslaat op de verkeersdienst zelf'.
In een reactie op de door medewerkers van de Verkeerspolitie ondertekende brief stelt de korpschef dat ook bij de Verkeerspolitie bekend mag zijn dat van de politie terecht wordt verwacht dat zij zich op straat vertoont en een maximale bijdrage levert aan veiligheid. 'Dat dwingt tot een zo efficiënt mogelijk opereren, waarbij er zoveel mogelijk capaciteit beschikbaar is voor wijkpolitie en opsporing'. In dat kader is er bij de politie Rotterdam-Rijnmond de actie-Focus. Ten aanzien van de verkeerstaak op het autosnelwegennet rondom Rotterdam stelt de korpschef dat hij eventuele winst in de vorm van efficiëntere bedrijfsvoering of samenwerking met het Korps Landelijke Politiediensten graag wil incasseren ter versterking van de werkzaamheden binnen de districten. 'Hoe dan ook zal er een verkeersafdeling blijven, die zich meer dan in het verleden zal toeleggen op de verkeerstaak op het onderliggende wegennet en op ondersteuning van de districten bij de uitoefening van hun verkeerstaak'.
Ten aanzien van het invullen van de taken van het Korps Landelijke Politiediensten op de Ruit rond Rotterdam vindt sinds enige tijd overleg plaats. Daarbij bestaat, volgens de korpschef, zowel bij het KLPD als bij de korpsleiding van Rotterdam-Rijnmond de bereidheid om het volledig overnemen van de verkeerstaken serieus te onderzoeken. Inmiddels heeft het KLPD ook voorstellen gedaan over de manier waarop zij op korte termijn, alvast op beperkte schaal, kan starten met het verlenen van assistentie.
'Plannen en ideeën zullen gefaseerd worden omgezet in voorstellen en daarover zal, volgens de binnen het korps gebruikelijke procedures, worden besloten', aldus de korpschef. Hij liet overigens ondubbelzinnig, na opgevangen signalen, weten dat indien medewerkers van de Verkeerspolitie voornemens zouden zijn om te weigeren met collega's van het KLPD samen te werken dit niet zal worden geaccepteerd en zulk gedrag als werkweigering zal worden gezien met overeenkomstige consequenties.
(...)
http://www.politie.nl/KLPD/Images/klpdinteractievepdfjaarverslag%202006_tcm35-309046.pdfJaarverslag 2006 (KLPD)
(...)
Dat werkt op de weg
Het KLPD zoekt niet alleen afstemming met inspectiediensten. Klantenraden
zijn voor het korps ook erg belangrijk. Voor de ‘weg’ kennen we bijvoorbeeld
klantenraden voor besloten busvervoer en voor beroepsgoederenvervoer.
Daarin draait alles om meedenken, afstemmen en samenwerken.
Afstemming is er ook op de Ruit van Rotterdam.
Met ingang van 1 januari 2007 zijn deze snelwegen het werkterrein van het KLPD. De samenwerking met de Verkeerspolitie Rotterdam-Rijnmond is prima. Ze dienen als back-up. Daarbij assisteert de Rijnmondse technische ongevallendienst bij dodelijke
aanrijdingen.
Ongevalafhandeling is een zelfstandige taak geworden van het KLPD. Met de regiokorpsen is overleg gevoerd over de manier waarop het korps dat gaat invullen. De afspraak is dat het KLPD de ongevallen afhandelt die plaatsvinden
tussen 06.00 en 22.00 uur. Buiten die uren vindt per ongeval afstemming
plaats tussen de betrokken korpsen. In 2007 zullen de eerste convenanten
ondertekend worden.
Rijkswaterstaat is een belangrijke partner. Zijn weginspecteurs zijn inmiddels
een gewaardeerd fenomeen. In het voor- en najaar van 2006 zijn gezamenlijke
veiligheidsdagen georganiseerd. Op het programma stond de Richtlijn Eerste
Veiligheidsmaatregelen bij Incidenten, REVI.
(...)