KLPD (Snelwegen) van Noodhulp naar handhaving

Auteur Topic: KLPD (Snelwegen) van Noodhulp naar handhaving  (gelezen 32534 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 20 juli 2009, 12:12:09
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2004/02/20/R060.htm

(...)

Middaguitgave donderdag 19 februari 2004

(...)

* BRIEF VAN KORPSCHEF AAD MEIJBOOM AAN MEDEWERKERS VAN

VERKEERSPOLITIE
ROTTERDAM - Naar aanleiding van het zoeken van publiciteit middels een anonieme én een ondertekende brief van medewerkers van de Verkeerspolitie van Rotterdam-Rijnmond, waarin zij verontwaardigd reageren de samenwerking met het KLPD bij de uitvoering van verkeerstaken op de Ruit rond Rotterdam aan het Korps Landelijke Politiediensten heeft korpschef Aad Meijboom hen in een brief geantwoord. Overigens vindt hij het schrijven van anonieme brieven, die binnen en buiten het korps circuleerden, onaanvaardbaar. 'Als er problemen zijn dan bespreek je die met de korpsleiding, maar doe je dat niet via de media en zeker niet anoniem. Hierdoor ontstaat imagoschade, waarvan ik zeker weet dat die ook terugslaat op de verkeersdienst zelf'.

In een reactie op de door medewerkers van de Verkeerspolitie ondertekende brief stelt de korpschef dat ook bij de Verkeerspolitie bekend mag zijn dat van de politie terecht wordt verwacht dat zij zich op straat vertoont en een maximale bijdrage levert aan veiligheid. 'Dat dwingt tot een zo efficiënt mogelijk opereren, waarbij er zoveel mogelijk capaciteit beschikbaar is voor wijkpolitie en opsporing'. In dat kader is er bij de politie Rotterdam-Rijnmond de actie-Focus. Ten aanzien van de verkeerstaak op het autosnelwegennet rondom Rotterdam stelt de korpschef dat hij eventuele winst in de vorm van efficiëntere bedrijfsvoering of samenwerking met het Korps Landelijke Politiediensten graag wil incasseren ter versterking van de werkzaamheden binnen de districten. 'Hoe dan ook zal er een verkeersafdeling blijven, die zich meer dan in het verleden zal toeleggen op de verkeerstaak op het onderliggende wegennet en op ondersteuning van de districten bij de uitoefening van hun verkeerstaak'.

Ten aanzien van het invullen van de taken van het Korps Landelijke Politiediensten op de Ruit rond Rotterdam vindt sinds enige tijd overleg plaats. Daarbij bestaat, volgens de korpschef, zowel bij het KLPD als bij de korpsleiding van Rotterdam-Rijnmond de bereidheid om het volledig overnemen van de verkeerstaken serieus te onderzoeken. Inmiddels heeft het KLPD ook voorstellen gedaan over de manier waarop zij op korte termijn, alvast op beperkte schaal, kan starten met het verlenen van assistentie.

'Plannen en ideeën zullen gefaseerd worden omgezet in voorstellen en daarover zal, volgens de binnen het korps gebruikelijke procedures, worden besloten', aldus de korpschef. Hij liet overigens ondubbelzinnig, na opgevangen signalen, weten dat indien medewerkers van de Verkeerspolitie voornemens zouden zijn om te weigeren met collega's van het KLPD samen te werken dit niet zal worden geaccepteerd en zulk gedrag als werkweigering zal worden gezien met overeenkomstige consequenties.

(...)




http://www.politie.nl/KLPD/Images/klpdinteractievepdfjaarverslag%202006_tcm35-309046.pdf

Jaarverslag 2006 (KLPD)

(...)

Dat werkt op de weg
Het KLPD zoekt niet alleen afstemming met inspectiediensten. Klantenraden
zijn voor het korps ook erg belangrijk. Voor de ‘weg’ kennen we bijvoorbeeld
klantenraden voor besloten busvervoer en voor beroepsgoederenvervoer.
Daarin draait alles om meedenken, afstemmen en samenwerken.
Afstemming is er ook op de Ruit van Rotterdam. Met ingang van 1 januari 2007 zijn deze snelwegen het werkterrein van het KLPD. De samenwerking met de Verkeerspolitie Rotterdam-Rijnmond is prima. Ze dienen als back-up. ::)
Daarbij assisteert de Rijnmondse technische ongevallendienst bij dodelijke
aanrijdingen.
Ongevalafhandeling is een zelfstandige taak geworden van het KLPD. Met de regiokorpsen is overleg gevoerd over de manier waarop het korps dat gaat invullen. De afspraak is dat het KLPD de ongevallen afhandelt die plaatsvinden
tussen 06.00 en 22.00 uur. Buiten die uren vindt per ongeval afstemming
plaats tussen de betrokken korpsen. In 2007 zullen de eerste convenanten
ondertekend worden.
Rijkswaterstaat is een belangrijke partner. Zijn weginspecteurs zijn inmiddels
een gewaardeerd fenomeen. In het voor- en najaar van 2006 zijn gezamenlijke
veiligheidsdagen georganiseerd. Op het programma stond de Richtlijn Eerste
Veiligheidsmaatregelen bij Incidenten, REVI.

(...)


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #11 Gepost op: 20 juli 2009, 21:29:34
Toen ik zelf in 2003/2004/2005 bij het toenmailige wijkteam autosnelwegen zat hadden wij de incident afhandeling van alle snelwegen in onze regio(A1,A2,A8,A9 en A10). Ruim 3 jaar geleden ging op de ringweg A10 na alle incident afhandeling naar de KLD(Unit Ouder-Amstel). Wat wel vaak gebeurden dat de KLPD geen personeel had en dat de opdrachten toch weer bij ons terecht kwamen.

Vanaf 1 september heeft Amsterdam-Amsteland het hele gebied weer terug. Wat een ruime verdubbeling betekend van het werkgebied. Aantal meldingen zal ook gaan toenemen. Dus zal meer personeel moeten worden uitgemaakt voor de snelwegen. Dus voor ons is het weer minder project matig weken.

We gaan het wel weer zien,

mvg
Mike


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #12 Gepost op: 8 augustus 2009, 21:29:35
Ik heb bij een kop-staart waar ik privé als eerst ter plaatse was wel mijn auto in fend off gezet. Er was al file, maar van achter valt niet op dat er een botsing is geweest dus het verkeer reed gewoon door tot ze stil stonden: bij het ongeval. Auto in fend off is duidelijk, het verkeer ziet een auto schuin staan en weet dat het er niet langs kan. Bovendien 100 meter veilige werkruimte, is erg fijn. Rijkswaterstaat heeft het uiteraard overgenomen later. Toen de ambu en berger er waren ben ik verder gegaan, de collega's van de KLPD waren nog steeds aanrijdend (ring Utrecht). Ach ja, er kan nog wel meer bezuinigd worden op de politie...

En vanaf 1 september komt de KLPD helemaal niet meer.........

mvg
Mike


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #13 Gepost op: 9 augustus 2009, 00:37:27
Wat gaan ze dan doen? Moet de regiopolitie dan komen?
Wout


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #14 Gepost op: 9 augustus 2009, 00:40:45
Wat gaan ze dan doen? Moet de regiopolitie dan komen?

jeps... dat schijnt de procedure te worden... hier is het niet anders... a8/a7 wordt allemaal door regio pol gepakt...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #15 Gepost op: 9 augustus 2009, 00:57:42
jeps... dat schijnt de procedure te worden... hier is het niet anders... a8/a7 wordt allemaal door regio pol gepakt...

En gaat de KLPD zich dan enkel nog met verkeershandhaving bezig houden? En snelwegcriminaliteit?


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #16 Gepost op: 9 augustus 2009, 00:59:52
En gaat de KLPD zich dan enkel nog met verkeershandhaving bezig houden? En snelwegcriminaliteit?

ik heb geen flauw idee Jerom... dr was hier al amper KLPD in de regio... lol hoogstens de heli oid... snelweg zien we hier amper
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #17 Gepost op: 9 augustus 2009, 01:12:05
In het rapport "synergie en samenwerking" van de Raad van Hoofdcommissarissen staat beschreven hoe de taakverdeling is tussen regio en KLPD.
Zie hier: http://parlis.nl/pdf/bijlagen/BLG7433.pdf


Wat ik laatst hoorde is dat het KLPD het vanwege capaciteitsgebrek wel een goed idee vond als de regio de simpele aanrijdingen zou afhandelen en dat het KLPD dan alleen nog komt voor de zwaardere zaken.
Ik kan me zo voorstellen dat de regio's dat een aanzienlijk minder strak plan vinden...

Mocht het er toch van komen: veel succes met noteren jongens ;)

Ach ja, er kan nog wel meer bezuinigd worden op de politie...
Tsja, op een gegeven moment is de rek eruit (geraakt). Ben benieuwd wanneer bestuurlijk Nederland zich dat gaat beseffen... ???
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #18 Gepost op: 9 augustus 2009, 01:17:14
ik heb geen flauw idee Jerom...

Ik ook niet, Sjaak... Zwaar nachtje, Grizz?  ;D


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #19 Gepost op: 9 augustus 2009, 01:20:36
lol blijkt zo dinges... gaat nie samen... meldingen uitgeven en nog even vlug een replie hier erin te gooien... :)
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....